سلامت نیوز : یک روانشناس با اشاره به ویژگی بدگمانی و سوء ذهن در مبتلایان به اختلال شخصیت پارانوئید(پارانویا)، احساس مالکیت را ویژگی مبتلایان به این اختلال عنوان کرد.

 حجت اله فراهانی در گفت و گو با فارس، گفت: ویژگی افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید(پارانویا)، بدگمانی است. این افراد، جامعه را آن قدر خطرناک می دانند که فکر می کنند همه درصدد آسیب رساندن به آن ها هستند.

فراهانی اظهار داشت: مبتلایان به اختلال شخصیت پارانوئید چنین می پندارند که همه می خواهند مچ آن ها را بگیرند و آنها را تحت نظر قرار داده اند.

وی افزود: این اختلال در مردان نسبت به زنان شایع تر است و با افزایش سن نیز بیشتر دیده می شود.

این متخصص بهداشت روانی ادامه داد: افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانویا، ضمن این که فکر می کنند دیگران در حال دسیسه ساختن برای آنها هستند،‌احساس مالکیت نسبت به چیزها و افراد دور و برشان می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران: این اختلال را باید از نوع روانپریش آن متمایز کرد.

وی افزود: در نوع روانپریش پارانویا، توهم و هذیان نیز وجود دارد که در اختلال شخصیت پارانویا دیده نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران تصریح کرد: مبتلایان به اختلال شخصیت پارانویا از بینش نسبی برخوردارند در حالی که مبتلایان به اختلال روانپریش پارانویا اصلاً بینش ندارند.

وی خاطر نشان ساخت: مبتلایان به اختلال شخصیت پارانویا رفتارشان را با نسبت دادن به صفاتی چون دقیق بودن در مناسبات رفتاری توجیه می کنند در حالی که علت رفتار آنها بدگمانی نسبت به جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha