سلامت نیوز : گزارش 100 روزه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ اهم اقدامات 100 روزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه پیشگیری و بهداشت به شرح زیر است:

شورای سیاست‌گذاری سلامت

- فعال‌سازی دبیرخانه شورای عالی سلامت برای تحقق اهداف برنامه و حمایت‌طلبی برای تکالیف بین‌بخشی تامین‌کننده سلامت.

- تدوین سیاست‌ها و پیشنهادها برای ارایه چهار موضوع؛ امنیت غذایی، امنیت شیر، واحدهای پیوست سلامت و سیاست‌های پیشنهادی تشعشعات رادیویی برای طرح در جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی.

امور زیربنایی و اقتصاد سلامت

- مطالعه اجرای طرح بیمه همگانی با محوریت برنامه‌های ذیل: کاهش هزینه سهم بیمار در پرداخت هزینه‌های درمان، راه‌های تامین منابع مالی برای اجرای طرح، تقویت شبکه بهداشتی روستاها، مناطق عشایری و حومه شهر و افزایش کارایی بیمارستان‌های دولتی.

حوزه وزارتی و همکاری‌های بین بخشی نظام سلامت

- برگزاری جلسات و نشست‌های ویژه بین بخشی به منظور تعامل سازنده و جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها در بخش سلامت که از جمله آن می‌توان نشست با شهردار تهران، سازمان نظام پزشکی، سازمان تامین اجتماعی، مدیران ارشد صدا و سیما، سازمان‌های متعدد مردم نهاد و ... اشاره کرد.

- انجام سفرهای استانی وزیر و مدیران ارشد که از جمله آن می‌توان به سفر به خراسان رضوی، ارومیه، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و قم اشاره کرد که در این سفرهای فشرده کاری، اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفت.

- حضور مقام محترم وزارت و هیات همراه در شصتمین اجلاس منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در مسقط – عمان و انجام ملاقات و مراودات دوجانبه و چندجانبه با بسیاری از کشورهای عضو منطقه در حاشیه اجلاس.

- به منظور استقرار سریع‌تر تیم کاری، در اولین روزهای کاری با بررسی‌های همه جانبه و تشکیل کمیته انتصابات نسبت به انتخاب معاونین، مشاورین و مدیران ارشد، روسای سازمان‌های وابسته و برخی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدام شد و احکام آنان صادر و از مدیران قبل با احترام، تجلیل شد.

-ارتباط مستمر مقام عالی وزارت با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که در این زمینه به طور هفتگی وقت مشخصی برای دیدار خصوصی ایشان با نمایندگان اختصاص یافته و تعامل بسیار مناسبی وجود دارد.

پیشگیری و بهداشت

-تدوین طرح بازسازی و نوسازی نظام شبکه بهداشت و درمان کشور با رویکرد تقویت مراقبت‌های بهداشتی اولیه

-اقدام به منظور آسیب‌شناسی طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در دو استان مجری و ایجاد زیرساخت و اقدام برای حمایت مالی به منظور تقویت پزشک خانواده روستایی

-اقدامات اساسی برای کنترل اپیدمی وبا در کشور و ادامه برنامه‌های جاری در حوزه بهداشت و تلاش برای ارتقای آنها مانند برنامه حذف مالاریا، کنترل سل، ایدز و بیماری‌های آمیزشی، بهبود کیفیت مراقبت‌های روتین بارداری، زایمان و پس از زایمان در تمام سطوح.

- فراهم کردن تسهیلات به منظور افزایش دسترسی به خدمات فوریت‌های مامایی و ایجاد تمهیداتی برای ترویج زایمان طبیعی و ایمن و افزایش آگاهی جامعه در زمینه مباحث مربوط به بارداری و زایمان.

- تهیه مقدمات اجرای مفاد برنامه پنجم توسعه کشور و برنامه تقدیمی مقام عالی وزارت به مجلس شورای اسلامی و همچنین ارائه گزارش پیشرفت برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت به معاونت راهبردی ریاست جمهوری

- برگزاری گردهمایی معاونین بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و ابلاغ برنامه‌های حوزه بهداشت و همچنین برگزاری مراسم تقدیر از بهورزان نمونه کشوری

- حضور موثر در اجلاس منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت (RC) و همچنین ملاقات‌ها و گفت‌وگو با کارشناسان بین‌المللی و برگزاری جلسات مشترک در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی.

- برگزاری و شرکت در رویدادهای ملی و بین‌الملی مانند هفته دیابت، سلامت مردان و سلامت بانوان و ... انجام دو بازدید استانی، انتصاب مدیران جدید در حوزه معاونت و تداوم امور جاری از جمله سایر اقدامات در طی این مدت بوده است.

- جمع‌آوری داده‌های اهداف توسعه هزاره و مقایسه شاخص‌های آن در سطح بین‌الملل و همچنین طراحی برنامه‌ کاهش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر برای سال‌های 1393 تا 1396

- تهیه و تدوین آیین‌نامه پیشنهادی تاسیس شهرک دانش سلامت و عقد تفاهم‌نامه با کانون‌های فرهنگی هنر مساجد در راستای ترویج سبک زندگی سالم

- تدوین شاخص‌های ارزیابی کوریکولوم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی در جهت تطبیق برنامه‌های آموزشی رشته‌های علوم پزشکی با مفاهیم ارتقای سلامت

- تدوین برنامه ارزشیابی ادغام مدیریت و کاهش خطر بلایا در نظام شبکه بهداشتی – درمانی به صورت پایلوت در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور

- تدوین راهنمای پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در کودکان زیر پنج سال در قالب شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور و اجرای پایلوت آن

- بازبینی و تنظیم تفاهم‌نامه مشترک با وزارت آموزش و پرورش در خصوص اجرای برنامه آهن‌یاری هفتگی دختران دانش‌آموز و ابلاغ به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

- تدوین پروژه و زمان‌بندی انجام پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و تهیه دستورالعمل اجرایی افزایش مشارکت خبرگان سلامت در کمیته‌های ملی بیماری‌های غیرواگیر

- پیگیری اجرایی امور دبیرخانه ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه و تدوین و ابلاغ دو آیین‌نامه اجرایی، تدوین طرح گزارش‌گیری ماهانه از تبلیغات کالاها و اقدامات آسیب‌رسان به سلامت، تهیه لیست نهایی به روز شده کالاها و اقدامات آسیب‌رسان به سلامت.

- ابلاغ چند بخش‌نامه در راستای ارتقای سلامت محیط و کار از جمله؛ ابلاغ استاندارد‌های ملی پیوست سلامت، بخش‌نامه عملیاتی نمودن استانداردهای ملی پیوست سلامت، ابلاغ استانداردهای بهداشت حرفه‌ای در ساخت و سازهای ساختمانی و ابلاغ دستورالعمل خود کنترلی و خود اظهاری بهداشتی صنوف و دستورالعمل اجرایی بازرسی هدفمند بهداشت حرفه‌ای.

- توسعه اجرای برنامه ایمنی آب آشامیدنی در شهرهای اصفهان، اهواز و کاشان

- عقد تفاهم‌نامه بین بخشی در زمینه استقرار سند سلامت روان، تدوین بسته پیشگیری از خودکشی برای پرسنل آتش‌نشانی و پلیس و تدوین برنامه جامع بازتوانی با همکاری سازمان مدیریت بحران کشوری.

- راه‌اندازی سایت مداخلات روانی – اجتماعی در بلایا در سطح کشور.

- تدوین و تصویب برنامه عملیاتی دوسالانه در همکاری با یونیسف برای پیشگیری از بدرفتاری با کودکان و اجرای دستورالعمل رفتار با کودک و نوجوان در مراکز بهداشتی درمانی کشور.

- تهیه و تدوین بسته استاندارد ارائه خدمات روانشناسی به منظور تلاش برای تحت پوشش قرار دادن مداخلات روانشناسی و بسته مداخلات پیشگیرانه سوء ‌مصرف مواد در سالن‌های ورزشی و سالن‌های زیبایی بانوان در شهر تهران و الحاق سرفصل‌های برنامه پیشگیری از اعتیاد در کوریکولوم آموزشی تمام آموزشگاه‌های اصناف کشور

- تدوین بسته آموزشی پیشگیری از سوء مصرف مواد در قالب برنامه ادغام برای گروه‌های هدف پزشک و انعقاد تفاهم‌نامه بودجه‌ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه برنامه‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد و همچنین تهیه تفاهم‌نامه فی ما بین و تدوین و اجرای برنامه مداخلاتی پیشگیری از سوء مصرف مواد در محیط‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور.

- تصویب سند ملی الکل در شورای اجتماعی کشور و ابلاغ آن به تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط.

- انجام پیمایشی در 10 محله پرآسیب از مناطق تحت پوشش 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور، بحث‌های گروهی متمرکز و مصاحبه با اعضای کمیته محلی با هدف نیازسنجی برای خدمات اجتماعی.

- تدوین متن آموزشی نیازسنجی، راهنمای آموزشی آن و متن کتاب سلامت اجتماعی و بررسی اثربخشی اجرای الگوی پیشگیری از همسرآزاری در مراقبت‌های بهداشتی اولیه در چهار دانشگاه علوم پزشکی کشور.

- تدوین شاخص‌های نهایی سلامت اجتماعی بزرگسالان، تهیه پیش‌نویس شاخص‌های اولیه سلامت اجتماعی کودکان و نوجوانان (18-6ساله) و تهیه دستورالعمل "محله‌های دوستدار سالمند" برای اجرا در محله‌های فعال در برنامه مدل مداخلات سلامت اجتماعی.

درمان و مراقبت

- برنامه‌ریزی مدون برای آموزش مدیریتی و ارتقای مهارت روسا و مدیران 555 بیمارستان کشور با همکاری سازمان جهانی بهداشت.

- ادامه تدوین شناسنامه و استانداردهای خدمات سلامت به منظور تعیین قیمت تمام شده خدمات.

- تاسیس دبیرخانه نظارت و کنترل تعرفه‌های غیرمتعارف پزشکی و اتخاذ تصمیمات و اقدامات اجرایی به منظور کاهش هزینه‌های مستقمی درمان از جیب مردم.

- آغاز عملیات اجرایی واگذاری اعتباربخشی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به انجمن‌های تخصصی در راستای کاهش تصدی‌گری دولت.

- تامین پزشک متخصص در رشته‌های مختلف در بیش از 80 درصد نیازهای کارشناسی شده برای مناطق محروم.

- ادامه تدوین راهنماهای بالینی کشور به منظور ارتقای کیفیت خدمات، کاهش خطاهای پزشکی و جلوگیری از هدر رفتن منابع.

تامین دارو و ایجاد آرامش در بازار دارویی

- تلاش برای حذف بازرسی کالا در مبدا و افزایش مدت اعتبار ترخیص با حداقل اسناد و همچنین درخواست عدم نیاز به تایید اسناد حمل توسط اتاق بازرگانی کشور ذینفع برای شرکت‌های دارویی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

- الزام شرکت‌های واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی به اخذ مجوز ورود از اداره کل دارو، قبل از هر گونه سفارش به منظور مدیریت واردات دارو.

- به منظور پایش قیمت داروهای وارداتی فوریتی درخواست قیمت‌گذاری داروهای فوریتی در کمیسیون قانونی قیمت‌گذاری دارو.

- تلاش برای جبران افزایش قیمت دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج که در این راستا اجرای تفاهم‌نامه با وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر به منظور تحت پوشش قرار دادن داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج از محل یارانه دارویی که از این طریق بیش از 170 قلم از این داروها که تامین هزینه آن‌ها برای بیماران مذکور بسیار مشکل بود به طور میانگین حدود 75 درصد قیمت آنها تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

ارتقای کیفیت، ایمنی و امنیت فرآورده‌های غذایی

- توسعه تفاهم‌های فرابخشی غذا و اقداماتی از قبیل تفاهم‌نامه در زمینه انجام استانداردها با موسسه استاندارد، صورتجلسات مرتبط با سازمان دامپزشکی کشور، ایجاد زمینه‌های تفاهم با انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، تفاهم‌نامه با گمرکات و سازمان استاندارد، تفاهم‌نامه با بازرگانی دولتی ایران، تفاهم‌نامه با سازمان استاندارد به منظور هماهنگی و کاهش موازی‌کاری در زمینه نظارت بر فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و مواد خوراکی آشامیدنی با حضور نمایندگان سازمان استاندارد.

- تهیه و ابلاغ دستورالعمل کمیته مشاورین استانی و بازنگری و اصلاح چندین دستورالعمل که از جمله آن می‌توان به اصلاح دستورالعمل سردخانه‌های مواد غذایی، دستورالعمل شناسه نظارت بر مشاغل خانگی و اصلاح ضوابط مواد غذایی و ضوابط ورود مواد اولیه و فرآیند شده محصولات غذایی و آشامیدنی نام برد.

- نمونه‌برداری‌های مشترک با سازمان دامپزشکی کشور و ابلاغ دستورالعمل جدید در مورد فرآورده‌های گوشتی.

حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

- اقدام به صدور مجوز واردات با قیمت پایه پایین‌تر به واردکنندگان به منظور کاهش قیمت استنت‌های قلبی برای بیماران که در نتیجه شاهد کاهش 50 درصدی قیمت این محصول در بازار هستیم.

- ساماندهی امر توزیع و ابلاغ رسمی سود قانونی برای فروش تجهیزات و ملزومات پزشکی به مراکز مجاز عرضه

- تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های تولید به منظور ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ضمن رعایت ضوابط و مقررات و کاهش زمان صدور به سه روز. همچنین به منظور حمایت از تولیدات داخلی، در صورت رفع نیاز کشور، از صدور مجوز واردات محصول مشابه خودداری می‌شود.

- در راستای در دسترس بودن تجهیزات پزشکی، طرح ثبت تجهیزات پزشکی به منظور تسریع و تسریع در صدور مجوزهای واردات و ترخیص با تعبیه‌ نیازهای زیرساختی و نرم‌افزاری آن در حال انجام است.

تقویت و توسعه آموزش پزشکی

- راه‌اندازی سامانه جامع معاونت آموزشی و ارایه خدمات از طریق سامانه در تمام حوزه‌های معاونت آموزشی

- برون‌سپاری امور قابل واگذاری به دانشگاه‌های علوم پزشکی

- نظام‌مند کردن فعالیت‌های ارزشیابی آموزش علوم پزشکی در راستای ارتقای کیفی نظام آموزشی کشور و تعیین و تبیین رشته / مقاطع مورد نیاز نظام آموزش عالی سلامت تا 1404

- ابلاغ اجرای سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت و همچنین ارزیابی شرایط مناطق مختلف به منظور بومی‌سازی برای دانشکده‌های داروسازی با توجه به منطقه جغرافیایی تحت پوشش

- تدوین فرآیند و تصویب اساسنامه به منظور ساماندهی مراکز آموزش‌های آزاد گروه پزشکی و برنامه‌ریزی اجرایی برای ایجاد کار پوشه الکترونیک برای تمام دستیاران تخصصی و فوق تخصصی

- برسی و تهیه مستندات لازم برای آغاز اصلاح فرآیند پذیرش، انتقال و بورس دانشجویان خارج و داخل کشور

- گرد‌آوری و تهیه مجموعه کامل آیین‌نامه‌هایی به منظور اجرای برنامه واگذاری کامل اجرای برنامه‌های مدون به مراکز مجری و تدوین برنامه آموزشی مداوم برای رشته‌های پروانه‌دار

- تدوین سیاست‌های کلی آموزش پزشکی کشور که در خصوص برخی از این سیاست‌ها، همچون؛ نظام آموزش پزشکی پاسخگو به نیازها، ارتقای کیفی نظام آموزش پزشکی و جلوگیری از توسعه بی‌قواره و کمی آموزش پزشکی و جلوگیری از ریز کردن بیش از حد تخصص‌ها و اصلاح روند تربیت نیروی متخصص، اقدامات عملی مناسبی نیز صورت گرفته است.

توسعه منابع و نیروی انسانی نظام سلامت

- تدوین بودجه پیشنهادی سال 1393 بر اساس روش بودجه‌ریزی افزایشی و بر مبنای صفر و پیگیری اقدامات در خصوص اصلاحیه بودجه سال 1392 و برآورد کسری اعتبارات سال 1392 و همچنین تخصیص اعتبارات متمرکز ستادی و توزیع به موقع آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی

- تهیه نقشه راه برای نحوه تامین نیروی انسانی حوزه بهداشت و درمان

- تهیه مستندات لازم برای طرح "تحول در نحوه ارایه خدمات سلامت" دولت یازدهم

- ساماندهی طرح‌های عمرانی و اولویت‌بندی پروژه‌ها با توجه به بودجه انقباضی

- احصاء وضعیت تشکیلاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی و آغاز اصلاح آن

- تدوین برنامه چهار ساله برای حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع

- پیگیری وصول مطالبات بیمه‌ای که در این راستا نسبت به بروزرسانی اطلاعات نرم‌افزاری و دریافت گزارش سازمان‌های بیمه‌گر و مطالبات دارویی شرکت‌های تولید دارو

- توجه ویژه به آموزش مدیران مالی و بودجه برای بهره‌گیری از نرم‌افزار نظام نوین مالی برای مدیریت بهینه منابع در دانشگاه‌ها و برگزاری چند دوره آموزشی برای مدیران مالی و بودجه

امور حقوقی و مجلس – نظام سلامت

- راه‌اندازی سامانه الکترونیکی دفتر معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت متبوع

- بررسی تمام رطح‌ها و لوایح مرتبط با حوزه سلامت و اخذ نظرات کارشناسی واحدهای تخصصی و انعکاس نظرات کارشناسی حوزه‌های تخصصی در تدوین و تصویب طرح‌ها و لوایح مرتبط به کمیسیون‌های ذیربط

- حضور فعال و موثر در کمیسیون‌های تخصصی دولت و کاهش مدت زمان پاسخگویی به سئوالات، تذکرات و مکاتبات نمایندگان مجلس.

- تمهید مقدمات لازم برای ارتقای سطح کیفی ارائه خدمات و آموزش‌های تخصصی کارشناسان.

- اظهارنظر در خصوص پیش‌نویس بخشنامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی و مشارکت فعال در تدوین سیاست‌ها، تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه مرتبط با نظام سلامت

تحقیقات و فناوری پزشکی

- اقدام به پرداخت بدهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سال 2012 میلادی برای برقراری مجدد دسترسی منابع الکترونیک دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

- حمایت مراکز مالی از مراکز تحقیقاتی برتر کشور و مجلات علوم پزشکی

- حمایت مالی از نخبگان دانشگاه‌های علوم پزشکی

- بازنگری ارزشیابی مراکز تحقیقات و دانشگاه‌های علوم پزشکی

- تعامل با دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور راه‌اندازی مطالعات کوهورت منطقه‌ای

تحقیقات پزشکی – انستیتو پاستور ایران

- تلاش در انجام تعهدات حاکمیتی انستیتو و اجرای طرح‌های کلان ملی با مشارکت در برنامه حذف و ریشه‌کنی بیماری‌ها

- برنامه‌ریزی برای تولید واکسن پنتاوالان و آنفلوآنزا و رفع نیازهای ضروری واکسن هپاتیت ب، ب ث ژ و داروهای نوترکیب استرپتوکیناز، اینترفرون آلفا و اریتروپوئیتین

- تلاش برای تبدیل مجتمع تحقیقاتی تولیدی به پارک ملی زیست فناوری و توسعه زیست بانک‌ها نظیر بانک سلولی و میکروبی برای خدمات تخصصی تحقیقاتی

- ایجاد چرخه مشترک فعالیت‌های تخصصی انستیتو به منظور ایجاد فناوری و ارتقای سطح تولیدات

- ارتقای کیفی تولیدات شامل 49 واکسن، داروی نوترکیب و بیولوژیک و ارتقای سطح خدمات تخصصی آزمایشگاه‌ها به عنوان آزمایشگاه مرجع

- درآمدهای انستیتو در 100 روز گذشته از بابت فروش فرآورده‌ها و خدمات 60 هزار میلیون ریال است. در عین حال اعتبار دریافتی از خزانه 70 هزار میلیون ریال است که تقریبا شش هزار میلیون ریال در 100 روز گذشته کسر تخصیص وجود داشته است.

- محققین انستیتو دارای 40 طرح تحقیقاتی با اعتباری به میزان 12 میلیارد ریال را در دست اجرا دارند و 12 دانشجو از مهرماه در مقاطع دکتری تخصصی به 152 نفر دانشجوی موجود اضافه شد.

دانشجویی، رهنگی – گروه علوم پزشکی

- نهایی‌سازی، تصویب و ابلاغ نظام ارزیابی و رتبه‌بندی حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس شاخص‌های ارزیابی عملکرد (160 شاخص مصوب) نظام اعتباربخشی و رتبه‌بندی حوزه دانشجویی و فرهنگی با استفاده از 160 شاخص ارزیابی عملکرد تهیه و نهایی شده و برای دریافت نظرات صاحب‌نظران و معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارسال شده است.

- استقرار نظام جامع آمار، اطلاعات و گزارش‌گیری حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (فرابر) بر اساس شاخص‌های تدوین شده، لیستی از اقلام حوزه‌های مرتبط تهیه شد و با اولویت‌بندی اقلام حوزه قرآن و عترت و حوزه فرهنگی در سامانه فرابر در حال انجام است.

- نهایی‌سازی و ابلاغ آیین‌نامه تغذیه دانشجویان دانشگاه / دانشکده‌های علوم پزشکی کشور به منظور حمایت از وضعیت تغذیه دانشجویان.

- نهایی‌سازی و ابلاغ آیین‌نامه اسکان، نحوه اداره و مقررات عمومی – انضباطی خوابگاه‌های دانشجویی مجردی دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی کشور برای اولویت‌بندی اسکان خوابگاه‌ها با توجه به کمبود خوابگاه.

- برگزاری یازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان دختر در 10 رشته ورزشی به صورت غیرمتمرکز با حضور بیش از 2000 نفر شرکت‌کننده (نیمه اول آبان ماه لغایت نیمه دوم آذرماه) دو مرحله از چهار مرحله المپیاد برگزار شده است و مرحله سوم در حال برگزاری است. مسابقات اکثر رشته‌ها برگزار شده است.

- نهایی‌سازی و ابلاغ آیین‌نامه شورای رفاهی دانشگاه / دانشکده‌های علوم پزشکی کشور به منظور توسعه مشارکت دانشجویان در مراکز تصمیم‌گیری.

- تهیه و تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی انتخابات نمایندگان نشریات دانشگاهی در شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی و شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهیان – پیش‌نویس آیین‌نامه تهیه شده و پس از برگزاری جلسات کارشناسی، آیین‌نامه نهایی می‌شود. انتخابات تا پانزدهم آذرماه صورت می‌گیرد.

- تشکیل شورای مرکزی کمیته راهبری قرآن‌پژوهی و طب مرکز قرآن و عترت وزارت متبوع. مقدمات و هماهنگی‌های اولیه انجام شده است و در شرف تشکیل است.

صندوق رفاه دانشجویان – گروه علوم پزشکی

- تلاش مستمر برای افزایش اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان به دلیل عدم رعایت عدالت در تخصیص منابع کافی در تنظیم بودجه سال 1392 صندوق.

-اتخاذ تصمیم مناسب برای افزایش درآمد اختصاصی صندوق از محل وصول مطالبات به منظور پرداخت به موقع وام به دانشجویان گروه علوم پزشکی کشور که نتیجه آن کسب 31 درصد از کل مبلغ درآمد پیش‌بینی شده در سال 1392 ظرف مدت 100 روز از آغاز به کار دولت تدبیر و امید است.

- پرداخت حدود 11 میلیارد تومان (مبلغ 107.351.186.607 ریال) تسهیلات وام به دانشجویان علوم پزشکی کشور که از کل اعتبار مصوب پیش‌بینی شده برای ارائه تسهیلات در سال 1392 میزان 27.5 درصد ظرف مدت 100 روز از آغاز به کار دولت یازدهم پرداخت شده است.

- افزایش سرانه مبلغ وام تحصیلی اعطایی به دانشجویان علوم پزشکی کشور به میزان 31 درصد.

- برقراری انضباط مالی و رعایت صرفه‌جویی لازم در هزینه‌کرد اعتبارات در راستای سیاست‌های دولت یازدهم.

- تلاش دوچندان در جهت رعایت استانداردها و رفع موارد عدم انطباق و اصلاح فرآیندهای سازمانی و موفقیت در اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 در ظرف مدت 100 روز از آغاز به کار دولت یازدهم.

طب سنتی

- بازنگری سند توسعه طب سنتی ایرانی – اسلامی و تشکیل کمیته‌های تخصصی طب سنتی و طب مکمل برای تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها

- نهایی کردن دارونامه گیاهی در کنار دارونامه طب رایج برای داروهای موجود در خانه‌های بهداشت و تدوین دارونامه گیاهی برای بیماری‌های شایع برای جایگزینی داروهای پرمصرف در طب رایج

- برنامه‌ریزی و اقدام برای "ثبت عوارض داروهای طبیعی و سنتی" در کلینیک‌های طب سنتی

- تشکیل کارگوه‌ها و کمیته‌های تخصصی تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طب سنتی ایرانی – اسلامی با استفاده از اسناد بالادستی

- تدوین برنامه آموزش مجاری 12 ساعته ویژه کارشناسان مراکز بهداشتی – درمانی و 24 ساعته ویژه پزشکان عمومی

امور پرستاری

- تلاش در جهت برطرف کردن کمبود پرستار در برنامه کوتاه مدت با انجام اقداماتی همچون: تدوین آئین‌نامه برای کار نیمه وقت و پاره وقت پرستاری، ابلاغ و تاکید به روسای دانشکده‌های پرستاری برای افزایش ظرفیت پرستاری در سال آینده و تفاهم با سازمان پرستاری و انجمن پرستاری ایران برای تربیت کمک پرستار با تمام ظرفیت.

- تدوین سیاست‌های تربیت پرستار و ارتقای کیفیت خدمات پرستاری و اتخاذ سیاست‌های جدید در شورای سیاست‌گذاری و همچنین انجام اقداماتی همچون: همکاری با اداره آموزش مداوم در تدوین دستورالعمل اجرایی ضوابط و برنامه آموزشی دوره چهار ماهه کمک پرستار و پیگیری ابلاغ آن به دانشگاه‌ها، تدوین دوره آموزش مهارت‌های ارتباطی در محیط پرتنش و طرح در گردهمایی روسای دانشکده‌های پرستاری و مدیران پرستاری کشور.

- تدوین آیین‌نامه صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران با همکاری سازمان نظام پرستاری و معاونت درمان و هماهنگی برای فراهم کردن شرایط صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران.

روابط عمومی، اطلاع‌رسانی و ارتقای فرهنگ سلامت

-برنامه‌ریزی در جهت تمرکز در اطلاع‌رسانی و تمرکززایی در پاسخگویی

-اقدام برای ساماندهی وب‌سایت‌های سازمانی و تجمیع آن‌ها و پرهیز از آدرس‌های متعدد

-در زمینه پاسخگویی و ساماندهی سامانه آن نیز اقدامات موثری صورت گرفت و ضمن فراهم شدن رضایت مدیران حوزه‌ها و کارکنان، علاوه بر پاسخگویی تلفنی، پاسخگویی الکترونیک، پیامک و وب‌سایت نیز افزوده شد.

-طراحی سایت اختصاصی و جامع به منظور توسعه فرهنگ‌سازی سلامت

-توسعه ارتباط با رسانه ملی و برگزاری نشست‌های هماهنگی با هدف بهره‌گیری از ظرفیت رسانه ملی

-تقویت امور ارتباط با رسانه‌های مکتوب

-پیگیری برگزاری «چهلمین جشنواره رسانه‌های سلامت».

-تولید بیش از 1000 خبر

-ارزیابی رضایتمندی کارکنان حوزه سلامت

همکاری‌های بین‌الملل در نظام سلامت

-برنامه‌ریزی و هماهنگی برای حضور مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در کشور و ملاقات با معاون اول رییس‌جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مقام عالی وزارت متبوع.

-تقویت مناسبات و همکاری در حوزه سلامت با کشورها مختلف مانند: کشورهای عضو گروه پنج (ایران، عراق، پاکستان و افغانستان) و کشورهای سوریه، لبنان، آفریقای جنوبی، دانمارک و ایتالیا.

-تشکیل شورای هماهنگی‌های بین‌المللی و نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان وزارت متبوع و بازنگری در دستورالعمل ماموریت‌های خارج از کشور کارکنان وزارت متبوع به منظور اصلاح روند ماموریت‌های خارج از کشور.

-برنامه‌ریزی برای تقویت همکاری با سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه تامین مالی نظام سلامت

-ایجاد تسهیلات لازم برای مشارکت فعال ایرانیان خارج از کشور در راستای اهداف نظام سلامت کشورمان

-میزبانی از دو هیئت وزارت بهداشت عراق در راستای تفاهم‌نامه منعقده و برنامه‌ریزی به منظور ملاقات با مسئولین ذیربط و بازدید از مراکز بهداشتی، درمانی و کارخانجات داروسازی و تجهیزات پزشکی.

-برنامه‌ریزی و مشارکت در برگزاری کارگاه آموزشی "تقویت سیستم‌های بهداشتی در کشورهای عضو گروه پنج" در اسلام‌آباد – پاکستان.

-شرکت در جلسات کار گروه فنی اقدامات اعتمادسازی آموزشی برای اجرا در کشور افغانستان در چارچوب همکاری کشور کشورهای قلب آسیا (پروسه استانبول) و پذیرش پروپوزال ارائه شده از سوی وزارت متبوع در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک در زمینه بیماری‌های واگیر.

-برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور ارائه پیشنهادات همکاری وزارت متبوع در بیست و یکمین نشست شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در تهران و ارائه گزارش نهایی ایجاد و راه‌اندازی شبکه سلامت خون بین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو.

-برگزاری نشست مشترک با سفرا و نمایندگان کشورهای عضو گروه پنج به منظور تنظیم برنامه‌های چهارمین نشست کارشناسان عالی و نیز اولین نشست وزرای بهداشت کشورهای عضو و همچنین شرکت فعال نمایندگان وزارت متبوع در چهارمین نشست وزرای بهداشت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و هفتمین کمیته راهبردی در اندونزی.

-برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برای ملاقات مدیران ارشد با مدیران و نمایندگان حوزه‌های بین‌الملل از قبیل؛ دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر برنامه اجرایی برنامه عمران (UNDP) با معاون بهداشت، ملاقات دستیار ویژه کمیسر عالی در امور عملیاتی پناهندگان سازمان ملل متحد با معاون بهداشت و حضور معاون محترم وزیر و رییس سازمان غذا و دارو در اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی در پروتوریا و حضور وی در کمیته مشترک همکاری‌های ایران و روسیه در مسکو

-برنامه‌ریزی برای آموزش مدیران پایه و میانی و ارشد ستاد وزارت متبوع و نظام سلامت با استفاده از ظرفیت‌های موجود و هماهنگی برای اخذ مجوز 13 مورد برگزاری کنگره‌های بین‌المللی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی.

فناوری اطلاعات – نظام سلامت

-راه‌اندازی مرکز ملی داده‌های سلامت با ذخیره، بازیابی و پردازش ظرفیت بالای اطلاعات سلامت

-اتصال 1200 مرکز بهداشتی درمانی جدید به شمس (شبکه ملی سلامت) و توسعه ظرفیت این شبکه به بیش از 9000 مرکز بهداشتی درمانی در سراسر کشور

-توسعه اتوماسیون اداری به سازمان‌های خارج از وزارت بهداشت مانند سازمان نظام پزشکی و تبادل الکترونیکی مکاتبات اداری فی ما بین.

-تشکیل بیش از 200 هزار پرونده الکترونیکی در حوزه بستری و توسعه پرونده الکترونیکی سلامت به بیش از 4.3 میلیون پرونده

-طراحی معماری پورتال دارویی برای پوشش فرآیندهای زنجیره تامین و توزیع و رهگیری دارو در کشور

-طراحی معماری سامانه اطلاعاتی مراقبت‌های سندرمیک در حوزه بهداشت

-طراحی معماری بانک جامع اطلاعات آموزش به منظور الکترونیکی کردن فرآیندها و استعلامات حوزه آموزش و ارائه خدمات الکترونیکی در این حوزه.

-انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با معاونت سرمایه انسانی ریاست جمهوری به منظور واگذاری خدمات الکترونیکی به دفاتر پیشخوان دولت

-آماده‌سازی و انتشار کتاب «خدمات الکترونیک سلامت» با معرفی بیش از 110 خدمت الکترونیکی

-آماده‌سازی خدمات الکترونیکی جدید برای واگذاری به دفاتر پیشخوان

-انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان نظام پزشکی کشور به منظور توسعه پرونده الکترونیکی سلامت، خدمات الکترونیکی و توانمندسازی ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در حوزه فناوری اطلاعات سلامت

انتقال خون

-در نقطه صفر شروع فعالیت دوره جدید، سازمان با چالش‌های متعددی از جمله بحران مالی، پشتیبانی، پرسنلی، کاهش اهدای خون، کاهش ذخیره خون، مشکلات IT و فقدان برنامه راهبردی در همه سطوح مواجه بود که در خصوص مشکلات مالی جداول قراردادهای پشتیبانی تدوین و پس از پایدارسازی قراردادهای معوق نسبت به ابتیاع آن‌ها اقدام شد. این در شرایطی بود که تعدادی از قراردادها که طی سنوات گذشته منعقد شده بود، بدون تامین اعتبار لازم انجام پذیرفته و به سبب عدم توانایی پرداخت آن‌ها از یکسو و افزایش قیمت‌های حاصله از بابت نرخ کالا و مابه‌التفاوت نرخ ارز و عدم تخصیص کامل بودجه از سوی دیگر، بلاتکلیف مانده و سبب اتمام موجودی کالاهای استراتژیک انبار شده بود که در اقدام اصلاحی قراردادها تفکیک و اولویت‌بندی شده و بنا به نیازها ابتیاع کیت، کیسه و ملزومات مرتبط طی جداولی تنظیم و در حال اجرا می‌باشند.

-در راستای تامین اعتبار لازم مبالغ واقعی کسری اعتبار یک ساله 650 میلیارد ریال و با ذخیره استراتژیک (18 ماهه) 1235 میلیارد ریال محاسبه و طی جداول مرتبط به حضور وزیر ایفاد شد که با عنایت به دستورات صادره، مبلغ 100 میلیارد ریال بابت مابه‌التفاوت نرخ کیسه فیلتردار اختصاص یافت و مقرر شد 260 میلیارد ریال دیگر پرداخت شود.

-همچنین مبلغ 500 میلیارد ریال از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز پیش‌بینی شده است که مبلغ 150 میلیارد ریال آن طی چند روز گذشته وصول و در شرف هزینه‌کرد می‌باشد. با توجه به عدم محاسبه دقیق میزان تورم و افزایش‌های حاصله نامه‌ای از سوی معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع برای معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ارسال و در آن افزایش سقف بودجه سال جاری به میزان 350 میلیارد ریال مورد درخواست واقع شد که هنوز اقدامی از سوی آن معاونت محترم صورت نپذیرفته است.

-در خصوص قراردادهای IT منعقده با پیمانکاران، بازبینی و مورد بررسی مجدد قرار گرفت و استانداردسازی سرور مرکزی در دستور کار گذاشته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha