سلامت نیوز : رییس‌کل دادگستری هرمزگان اعلام کرد که حدود نیمی از جمعیت کیفری زندان‌های این استان را زندانیان جرایم موادمخدر تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری در گفت‌وگو با «حمایت» گفت: استان هرمزگان به عنوان استانی ساحلی و مرزی مسیر ترانزیت مواد مخدر است که این موضوع به عنوان یکی از دلایل مهم وقوع جرایم مرتبط با مواد مخدر در استان به شمار می‌آید.

در این میان فعالیت‌های نیروهای انتظامی، امنیتی و مراجع قضایی نیز بیشتر و در نهایت منجر به کشف مقادیر زیادی مواد مخدر و دستگیری باندهای قاچاق موادمخدر شده است به طوری که اکنون بیش از49 درصد زندانیان این استان را محکومان مواد مخدری تشکیل داده ا‌ند.

وی با بیان اینکه درصد بالای بیکاری در این استان از دیگر علل افزایش تعداد مجرمان مرتبط با جرایم مواد مخدر است، افزود: متاسفانه بیکاری سبب سوء استفاده سودجویان از این وضع شده است و آنان افراد جویای کار را به سمت فعالیت در زمینه تولید، عرضه و قاچاق موادمخدر ترغیب می‌کنند.

به گفته اکبری، برای کاهش جرایم مرتبط با مواد مخدر باید به فکر ایجاد اشتغال بود، بنابراین برای یافتن راهکارهای توسعه اشتغال جلسه‌هایی با شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و شورای فرهنگ عمومی استان برگزارو در این جلسات تصمیماتی نیز گرفته شده است.

راهکارهای کاهش جرایم موادمخدر
این مقام ارشد قضایی با تاکید بر اهمیت پرداختن به عواملی که آسیب‌های اجتماعی را ایجاد می‌کنند همچون پدیده شوم موادمخدر، یادآور شد: فعالیت‌های مرتبط قاچاق مواد مخدر تبعات جبران‌ناپذیری دارد، بنابراین لازم است که با اعمال سیاست‌های کیفری، تشدید برخورد با قاچاقچیان عمده موادمخدر در دستور کار قرار گیرد.

اکبری همچنین ادامه داد: تسریع در اجرای احکام قطعیت یافته و اجرای برخی احکام در ملأعام نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند در کاهش جرایم موثر باشد.

وی درباره فعالیت‌های شعبه ویژه رسیدگی به جرایم موادمخدر در دادگاه انقلاب بندرعباس نیز خاطرنشان کرد: مرجع قضایی استان هرمزگان قاطعانه و با در نظر گرفتن احکامی سنگین در مورد این‌گونه جرایم برخورد می‌کند و کوچکترین اغماضی در برخورد با قاچاقچیان موادمخدر نخواهند داشت.

ضرورت همکاری بین‌بخشی
رییس‌کل دادگستری استان هرمزگان با بیان اینکه حل مشکلات موجود در زمینه موادمخدر مستلزم همکاری تمامی نهادهاست، اظهار کرد: جلسه‌هایی برای هماهنگی با نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری برگزار کردیم تا درباره جمع‌آوری معتادان پرخطر از سطح شهر و استان اقدام‌های لازم انجام شود.

اکبری ساماندهی و آموزش معتادان برای بازگشت به خانواده، جامعه، همچنین به حداقل‌رسانی این معضل اجتماعی را موضوعی مهم ارزیابی کرد و در این باره گفت: این افراد پس از جمع‌آوری، در مرکز نگه‌داری تحت درمان و مداوا قرا می‌گیرند. این مرکز دارای امکانات و شرایط مطلوبی برای بازپروری معتادان است؛ زیرا با اجرای برنامه‌های آموزشی، فنی‌وحرفه‌ای، فرهنگی و ورزشی برای پاک شدن معتادان، در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت و توانمندسازی آنان گام برمی‌دارد.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی دقیق، همکاری سایر نهادها و عمل به وظایف محول شده بتوانیم گام‌های موثری برای کاهش میزان جرایم موادمخدر برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha