سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹

این روزها در و پنجره‌ها بسته است. همه نگران این هستند كه اعتیاد پا به خانه‌هایشان نگذارد، با این حال موادافیونی با اسم‌های زیبا و بهانه‌های مختلف وارد رگ‌های جوانان، زنان و مردانمان می‌شود و به كارمند و كارگر حتی به تحصیلكرده، دكتر، مهندس و... هم رحم نمی‌كند.

ایران، هدف نسل چهارم موادمخدر
سلامت نیوز : این روزها در و پنجره‌ها بسته است... همه نگران این هستند كه اعتیاد پا به خانه‌هایشان نگذارد، با این حال موادافیونی با اسم‌های زیبا و بهانه‌های مختلف وارد رگ‌های جوانان، زنان و مردانمان می‌شود و به كارمند و كارگر حتی به تحصیلكرده، دكتر، مهندس و... هم رحم نمی‌كند. همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد. در این راستا دكتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی، دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر طی نشستی با خبرنگاران به بررسی عملكرد 100 روزه این ستاد و اعلام برنامه‌های آتی خود اقدام كرد.

تبلیغات زیرپوستی موادمخدر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ تبلیغات موادمخدر صنعتی، روان‌گردان‌ها و موادمخدر پرخطر زیرپوستی صورت می‌گیرد. دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر در این مورد می‌گوید: نوع محصولاتی كه در این عرصه عرضه می‌شود بسیار مهم است. اعتیاد سنتی فقط در اذهان مردم جا افتاده و سطح آشنایی مردم با موادمخدر صنعتی بسیار كم است و با آثار و روش استعمال آن آشنایی ندارند. فرزند خیلی از خانواده‌ها به این مواد اعتیاد دارند اما خانواده‌ها خبر ندارند. استفاده‌هایی كه از این مواد مطرح می‌شود: اگر فردی با مشكلات فردی مانند اضافه وزن، افسردگی، تمركز حواس (به ویژه در شب‌های امتحان)، خجالتی بودن و قدرت تعامل كم داشتن، مشكلات جنسی و... برخورد، توصیه می‌شود كه از این مواد استفاده كند.

همه معضلات و مشكلات فردی در حوزه‌های شخصیتی، روحی و جسمی را به نوعی با این مواد پوشش می‌دهند. منتهی استفاده‌هایی كه از این نوع موادمخدر مطرح می‌شود همه برای بار اول تا سوم است و اگر از این تعداد بگذرد، فرد دچار اعتیاد، بیماریهای سهمگین و شرایط بسیار نامناسب می‌شود. این موضوع را باید بسیار جدی بگیریم. تولید این مواد در مكان‌های ابتدایی با امكانات اولیه انجام می‌شود. در عرض 6 ماه اخیر حدود 200لابراتوار كشف و منهدم شد. منظور از لابراتوار، یك آزمایشگاه عظیم و پیچیده نیست بلكه آشپزخانه خانه‌ها به این كار اختصاص پیدا كرده بود.

آمار زنان و دانش‌آموزان معتاد

وزیر كشور با اشاره به اینكه متاسفانه طبق آمار، تعداد زنان مصرف كننده موادمخدر از 3/ 5 درصد به 8/ 9درصد افزایش پیدا كرده است افزود: این زنگ خطری است زیرا همیشه افتخار كردیم كه مادران و بانوان كشورمان كمتر در معرض چنین لغزش‌هایی قرار می‌گیرند. زنان همیشه ركن اصلی خانواده بودند و این رقم افزایش در یك سال تا یك سال و نیم بسیار نگران كننده است. او در مورد آمار اعتیاد دانش‌آموزی می‌گوید: آمار دقیقی كه بتوان به آن استناد جدی كرد در دست نیست. براساس آمارگیری نمونه‌ای و پژوهش‌هایی كه در مدارس در دست است این آمار كمتر از نیم درصد است ولی سن معتادین كاهش پیدا كرده است. قشرهای تحصیلكرده و افرادی با مشاغل آبرومند که از لحاظ طبقاتی بالا هستند نیز به جرگه معتادین پیوسته‌اند كه قابل بررسی است.

برنامه‌های دولت در ستاد مبارزه با موادمخدر

دكتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی در ادامه افزود:‌ برنامه‌هایی كه برای موادمخدر داریم هم شامل پیشگیرانه، درمانی و مصونیت‌های بعد از درمان (اشتغال، بهداشتی و روانی) است. تاكید و تكیه در حوزه پیشگیری و درمان در بخش خصوصی است و 80 درصد درمان توسط بخش خصوصی و نهادهای مردمی صورت می‌گیرد. اگر از دریچه اخلاقی، انسانی و اعتقادی به این موضوع نگاه شود می‌توان به درستی با موادمخدر مقابله و مبارزه كرد.

به گفته او سیاست كلی و اصلی ستاد مبارزه با موادمخدر رویكرد اجتماعی محور است. تمام تلاش بر این است كه عموم جامعه را با این موضوع درگیر كرد زیرا این معضل به قول مقام معظم رهبری «بلای بزرگ و تهدید عظیم» است. هر چقدر سطح اطلاعات مردم افزایش پیدا كند و سطح تماس مردم با این موضوع بالا برود، قدرت پیشگیری، بازدارندگی و كمك آنها بیشتر خواهد شد.

سهولت تاسیس NGO‌ها، ارتباط با دانشگاه‌ها، تشكیل اتاقهای فكر، جذب مشاورین در حوزه‌های مختلف، برگزاری همایش ها و نشست‌ها و هم اندیشی‌های مختلف، انجام نظرسنجی‌ها و پژوهش‌های میدانی و... در دستور كار ماست.

دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینكه امر كنترل و مدیریت مرز را به جز 250 تا 300 كیلومتر به خوبی انجام داده‌ایم، می‌افزاید: برای این 300 كیلومتر هم برنامه‌ریزی شده كه كنترل آن تا تابستان آینده كامل شود. بخش اعظمی از ترانزیت موادمخدر كه قبلا از طریق ایران انجام می‌شد به حمل و نقل دریایی منتقل شده است كه اولویت ما مبارزه با موادمخدر در مرحله اول در داخل كشور و در مرحله دوم در بخش ترانزیت است. در این بخش با سازمان ملل همكاریهای جدی داریم زیرا ایران را به عنوان یكی از كشورهای اصلی پیشگام در مبارزه با موادمخدر می‌دانند. ارتباطات منطقه‌ای با پاكستان، افغانستان و... مستمر است. امكان ورود كاروانی موادمخدر به كشور (جز300كیلومتر) امكان‌پذیر نیست. افزایش برخورد با شبكه‌های قاچاق با بهره مندی از تجهیزات مدرن نیز به شدت صورت می‌گیرد.

به گفته دكتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی نگاه ما در این دوره این است كه با استفاده از ظرفیت ملت، ‌مردم و تمام كسانی كه در این حوزه دلسوزی دارند، امر مبارزه، پیشگیری و درمان را به صورت جدی‌تر دنبال كنیم و در دستور كار قرار دهیم.

خودمان شربت تریاك به معتادان می‌دهیم

وزیر كشور در ادامه با بیان اینكه اگر قوه قضائیه احكامی صادر كند ما حتما در جریان قرار می‌گیریم، می‌گوید: ستاد موادمخدر عضو كمیته قوه قضائیه است و نظر ستاد درخصوص چگونگی رفتار با اعدامی‌های موادمخدر به عنوان یك رای تلقی می‌شود. صدا و سیما و بقیه دستگاه‌هایی كه از ستاد مبارزه با موادمخدر (برای امر مبارزه) كمك دریافت می‌كنند باید برنامه‌های خود را ارائه كنند تا در قالب یك موافقتنامه تایید شود و به نسبت پیشرفت برنامه به آنها هزینه پرداخت خواهد شد. بنابراین پرداخت‌ها دارای حساب و كتاب است. در این 100روز 38 برنامه تلویزیونی (1560 دقیقه)، 200 برنامه رادیویی، 292 مقاله و چاپ نشریات و... از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر پشتیبانی شده است.

وی با اشاره به اینكه در مبارزه با موادمخدر تغییر الگوی مصرف مسئله مهمی است، ادامه داد: با موادمخدر، هروئین و سپس روان‌گردان‌ها كه نسل اول تا سوم موادمخدر است، مبارزه شد و این مبارزه باعث شده كه نسل چهارم موادمخدر در راه باشد. بنابراین به‌دنبال مبارزه متوازن هستیم. باید این را تشخیص دهیم كه فرد معتاد به تریاك برای جامعه كم‌‌هزینه‌تر، كم‌خطرتر و قابل كنترل است یا معتادین به موادصنعتی و هروئین. متناسب با بررسی‌هایی كه در این بخش صورت می‌گیرد الگوسازی می‌كنیم. در حال حاضر در مراكز خودمان موادمخدر ضعیف شده و شربت تریاك (شربتی كه سال‌ها قبل به عنوان موادمخدر قابل پیگیری بوده است)به معتادین می‌دهیم تا آنها را ترك دهیم.

دسترسی آسان به موادمخدر

به گفته دكتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی وظیفه ستاد نقش هماهنگی، نظارت و سیاستگذاری است. نیروهای امنیتی و انتظامی در بخش موادمخدر مسئولیت مستقیم دارند. در عمل هیچ اختلافی بین نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با موادمخدر وجود ندارد و آنها سیاست‌های ستاد مبارزه با موادمخدر را پیگیری می‌كنند.

وی با بیان اینكه متاسفانه دسترسی به موادمخدر بسیار آسان است می‌افزاید: در بررسی‌های میدانی كه در حوزه پژوهش انجام شد سطح دسترسی آسان به موادمخدر در پارك‌ها، جاهای دنج، حاشیه شهرها و... وجود دارد. ولی در سه ماه اخیر جمع‌آوری معتادان كه 80 درصد آنها توزیع‌كننده هستند، فعال كردن مراكز نگهداری در استان‌ها و... را انجام داده‌ایم. امیدواریم با هماهنگی دولت و تامین اعتبارات كه انجام شده دسترسی به موادمخدر را سخت كنیم. نیروی انتظامی هم در مرزها فعال‌تر از قبل عمل كرد و صحت این موضوع 555 مورد عملیات و درگیری مسلحانه، 22 درصد رشد در كشفیات، انهدام 92 لابراتوار تولید موادمخدر صنعتی و... در سه ماهه گذشته است.

نیروی انتظامی در دوماه گذشته 16 هزار معتاد را بازداشت كرده و نسبت به درمان آنها (طبق ماده 16 مبارزه با موادمخدر) اقدام شده است. اكثر این افراد امر توزیع را هم كنترل می‌كردند. تصمیم گرفته شد كه تولیدات تمام نهادهای دولتی و مردمی كه می‌توان به عنوان پیش‌ساز موادمخدر صنعتی باشند را تحت كنترل درآوریم. این تولیدات شناسنامه تولید، توزیع و مسیریابی دارند. چنانچه اخیرا 18 تن پیش‌ساخت كه برای 7تن هروئین كافی است را كشف كردیم.

برنامه دولت برای خانواده زندانیان موادمخدر

به گفته دبیر كل ستاد مبارزه با موادمخدر یكی از معضلاتی كه در جامعه وجود دارد آثار اجتماعی موادمخدر در جامعه و نسل‌های بعدی است. پروژه‌های 10 گانه‌ای (با سرپرستی دانشگاه تهران) برای آسیب‌شناسی اجتماعی موادمخدر به متخصصین علوم اجتماعی و جامعه شناسان سپرده شده است. فرزند خانواده‌هایی كه والدین معتاد دارند با اشكال بسیار اساسی روبه‌رو هستند. زن‌هایی كه همسرانشان معتاد هستند بی‌پناه و فرزندان‌شان آواره و بیچاره و در خیلی از مواقع در مطامع پدر معتاد قرار دارند و مجبورند به خواسته‌های فرد معتاد تن دهند. هیچ نهادی در كشور وجود ندارد كه امر سرپرستی و صیانت خانواده معتادان زندانی را به عهده بگیرد. بحث اعتیاد كه در بررسی‌های اولیه توسط برخی از نهادها (كه عهده دار این صیانت هستند) مانع از صیانت آنها می‌شود.

در كنار كمیته‌هایی (درمان، پیشگیری، پژوهش، مقابله، اطلاعات، پیش‌سازها) كه در ستاد موادمخدر وجود دارد كمیته زنان، خانواده‌های آسیب پذیر را تشكیل خواهیم داد و اولین جلسه آن را در هفته آتی برگزار خواهیم كرد. در این جلسه از تمام كسانی كه در این حوزه فعالیت می‌كنند دعوت كردیم تا امر صیانت خانواده را ساماندهی كنیم و خیریه‌ها را برای ساماندهی به این خانواده‌ها جذب خواهیم كرد. همچنین صنوف مختلف را نیز به صورت NGO وارد این بخش می‌كنیم و از هنرمندان و ورزشكاران هم دعوت به عمل خواهد آمد. حدود یك میلیون و 400 هزار معتاد در ایران وجود دارد. اگر 800 هزار نفر از آنها معتادان حرفه‌ای هستند كه خانواده‌شان نیازمند توجه هستند. اگر خانواده معتادان ساماندهی نشوند، فرزندان و خانواده آنها به بزهكار تبدیل خواهند شد كه هزینه بالایی برای جامعه خواهند داشت.

عدم عبور موادمخدر از فرودگاه‌های ایران

دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر درمورد عبور موادمخدر از فرودگاه‌های ایران می‌گوید: بادی اسكنرهایی كه در داخل وزارت دفاع تولید شده در فرودگاه‌ها نصب شد و باعث شد كه امسال در سفر حج یك مورد هم خروج موادمخدر در زمان حج نداشته باشیم.

او با اشاره به 350 زندانی در مالزی كه به جرم حمل موادمخدر به اعدام محكوم شده‌اند ادامه می‌دهد: بسیاری از این افراد برای كار به كشور مالزی رفته بودند كه در شبكه‌های قاچاق موادمخدر گرفتار شده یا خود شبكه موادمخدر راه‌اندازی كرده و دستگیر شدند. این افراد موادمخدر را از ایران نبرده‌اند. نباید از یاد برد كه برخی تبلیغات بر علیه ایران هم است. كه به جرات می‌توانیم بگوییم مراقبت ویژه فرودگاه‌ها به پایین‌ترین حد رسیده است حتی افرادی كه برای مصرف شخصی موقع خروج از ایران موادمخدر با خود حمل می‌كردند دیگر نمی‌توانند موادمخدر را از ایران خارج كنند. خروج هوایی موادمخدر از ایران به صفر رسیده است.

كمك‌های بین‌المللی به ایران

دكتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اشاره به اینكه تفاهم نامه‌ها و موافقت نامه‌ها، كمك‌های مالی و تجهیزاتی و... نشان‌دهنده این است كه سازمان‌های بین‌المللی موضوع موادمخدر را جدی می‌گیرند، می‌گوید: ولی مهم‌ترین مسئله توافقنامه‌های امنیتی در رابطه با موادمخدر است كه بسته می‌شود. یك شبكه به‌هم پیوسته تعاملی در نقل و انتقال اطلاعات و داده‌ها و پیگیری باندهای موادمخدر است. درخواست ما در نشست آتی سازمان ملل در اسفندماه این است كه در حوزه تولید موادمخدر صنعتی به صورت جدی تذكرات، اطلاعات و آمار دقیق بدهیم. در مورد كمك‌های كشورهای دیگر به ایران در این مورد باید گفت خیلی ناچیز و تقریبا نزدیك به صفر است. سازمان ملل چند پروژه را به ایران داده كه در حال پیگیری است و در مجموع هزینه‌های پرداختی 10 میلیون دلار برای انجام این پروژه هاست. مهم تجهیزات فنی برای انسداد و كنترل مرزهاست كه ما به‌دنبال جذب مشاركت در این مورد هستیم.

دیپلماسی ایران در منطقه

وزیر كشور می‌گوید: آمارهای اعلام شده از سوی ستادمبارزه با موادمخدر كشفیات داخل مرزهاست. اگر در دریا هم موردی دیده شود حتما با برخورد قاطع مواجه خواهد شد، كمااینكه یك محموله 7 تنی از یك باركش دریایی در دوماه گذشته كشف و ضبط شد. عمده مسئولیت ما در داخل است. در آب‌های آزاد هم با همكاری كشورهای منطقه و سازمان ملل اقدامات جدی‌تری خواهیم داشت. دیپلماسی فعالی را با كشورهای منطقه به ویژه افغانستان، پاكستان و تاجیكستان داشتیم. افغانستان اظهار دارد كه اگر نتواند محصول جدیدی را جایگزین كند امكان امرار معاش نخواهیم داشت. طرح ما به سازمان ملل و كشورهای منطقه این است كه تامین هزینه، تجهیزات و امكانات را برای كشور افغانستان مهیا كنیم كه این كشت جایگزین شود تا از نظر اقتصادی توجیه كافی داشته باشد. با خارج شدن نیروهای آمریكایی از افغانستان در سال 2014 پیش‌بینی ما این است كه اگر همكاری‌های جدی در منطقه وجود نداشته باشد امر تولید و تزانزیت موادمخدر زیاد خواهد شد. تلاش می‌كنیم با پیگیری جدی‌تر این همكاری‌ها برنامه مدونی را نیز در این خصوص پیاده كنیم.

1000 میلیارد دلار ارزش اقتصادی موادمخدر در دنیا

دكتر عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینكه گردش اقتصادی موادمخدر برای سوداگران مرگ بسیار بالاست، می‌افزاید: طوری كه دكتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی می‌گوید: این وضعی كه ما در آن هستیم به دلیل این است كه به موضوع موادمخدر دقیق، دلسوزانه، مستمر و به صورت كاملا اجتماعی پرداخته نشده است می‌افزاید: در بخش‌های مالی، اقتصادی، انسانی، اجتماعی و حتی سیاسی برای مبارزه با موادمخدر هزینه‌های زیادی می‌شود. با وجود تقدیم شهدای زیاد و تلاشهایی كه می‌شود هنوز از قاچاقچیان عقب هستیم. این به معنای عدم تلاش نیست. واقعا از استانداردهای جهانی بیشتر تلاش می‌كنیم ولی با این موقعیت مواجه هستیم.

بیش از 1000 میلیارد دلار (10 برابر بودجه كشور ایران) در دنیا ارزش و چرخه اقتصادی موادمخدر است و این مبلغ به اندازه كافی در بخش مالی و اقتصادی وسوسه انگیز است كه هم قدرت ریسك و هم بحث استفاده‌های بیكران در حوزه‌های اقتصادی را بالا می‌برد. طبق آمار امسال سازمان ملل 209 هزار هكتار زمین به كشت موادمخدر اختصاص پیدا كرده است كه 6 هزار تن محصول از آن به دست خواهد آمد و تامین كننده اصلی موادمخدر جهان است. موقعیت و همسایگی كشورمان موجب شده ایران به عنوان یكی از راه‌های اصلی ترانزیت موادمخدر واقع شود. مقابله در وجوه مختلف در بخش‌های انسداد، كنترل و مدیریت مرزها، پیشگیری، درمان، همكاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای كنترل این امر صورت گرفته است. ولی كماكان كشت، تولید و مصرف كنندگان این مواد رو به افزایش است.در این مورد بابك دین پرست معاونت ستاد مبارزه با موادمخدر نهاد ریاست‌جمهوری نیز می‌گوید: قاچاقچیان مواد افیونی و مخدر در ایران سالانه سه میلیارد دلار سود به جیب می‌زنند.

دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر می‌گوید: با قوه قضائیه به این نتیجه رسیده‌ایم كه اگر محموله‌ای را كشف كردیم پیگیری كنیم تا درآمد حاصل از قاچاق موادمخدر را به نفع دولت مصادره كنیم. شاید این روشی برای خشكاندن ریشه موادمخدر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha