سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 87975

سلامت نیوز : یک مشاور تغذیه گفت: برای داشتن زندگی بهتر در همزیستی با این بیماری باید توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی را رعایت کرد.

گلزار مولایی در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: دیابت بیماری کنترلی است که بیش از سه میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند و این بیماری با افزایش قند خون ایجاد می‌شود.

مشاور تغذیه بیمارستان آیت‌اله طالقانی استان ایلام، علت بیماری دیابت را معمولاً کاهش میزان ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون و یا اختلال در عملکرد انسولین عنوان و تصریح کرد: در دیابت نوع اول بیمار نیاز به تزریق انسولین دارد و بیشتر در کودکان و افراد زیر 30 سال ایجاد می‌شود اما در دیابت نوع دوم بیمار معمولاً نیازی به تزریق انسولین ندارد اما ممکن است در برخی موارد نیاز به تزریق انسولین پیدا کند که در افراد بالای 40 سال، چاق و کم تحرک معمولاً بیشتر است.

وی تاکید کرد: در کنترل نوع دوم بیماری دیابت از رژیم غذایی و داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون استفاده می‌شود.

مولایی علائم شایع این بیماری را پر ادراری و تکرر آن، احساس پرنوشی و تشنگی، احساس ضعف و پرخوری و کاهش وزن بدون دلیل بیان کرد.

این مشاور اولین توصیه تغذیه‌ای و بهداشتی برای داشتن زندگی بهتر با دیابت را در استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر غذایی مانند نان و غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌ها با شیرینی کمتر همچون سیب‌ درختی و گیلاس برشمرد و گفت: به جای مصرف مواد غذایی ساده مانند قند، شکر، مربا، عسل از خشکبار و میوه‌های خشک استفاده کنید.

مولایی ادامه داد: میزان مصرف روغن‌های جامد و چربی را در برنامه غذایی خود محدود و تا حد امکان از روغن زیتون استفاده کنید.

وی ضمن تاکید بر استفاده از گوشت‌های بدون چربی و مرغ بدون پوست خاطرنشان کرد: علاوه بر شیر و فرآوردهای لبنی کم چرب، توصیه می‌شود دوبار در هفته از ماهی در رژیم غذایی استفاده شود.

مولایی در پایان به مبتلایان به دیابت توصیه کرد: از روش‌های پخت آب‌پز، بخارپز و کباب کردن به جای سرخ کردن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha