یك متخصص زنان و زایمان، انجام فعالیت‌های ورزشی در دوران بارداری را در كاهش استرس مؤثر دانست و اظهاركرد: پیاده‌روی و ورزش‌های آیروبیك مناسب‌ترین ورزش‌ها برای دوران بارداری بشمار می‌آیند.

پیاده‌روی و آیروبیك مناسب‌ترین ورزش‌های دوران بارداری

دكتر صدیقه قندی در گفت‌وگو با  خبرگزاری دانشجویان ایران، - منطقه یزد- ضمن بیان این كه ورزش در دوران بارداری باعث بهبود احساسات مادر می‌شود، اظهار كرد: كاهش یبوست، ‌افزایش حركات روده، كاهش درد در عضلات پشت باسن و پاها، جلوگیری از كشش و پارگی مفاصل، كاهش استرس و اضطراب، ‌خواب راحت، افزایش جریان خون در پوست، آمادگی برای زایمان، كاهش چربی‌های اضافه بدن در دوران بارداری از مزایای ورزش در دوران بارداری است.

وی فشارخون القاء شده توسط حاملگی، انقباض‌های زودرس در طی حاملگی، خونریزی واژینال و پارگی زودرس پرده‌های جفتی را از جمله شرایط محدود كننده ورزش در دوران بارداری برشمرد.

این متخصص زنان و زایمان بیان كرد: در صورت بروز احساساتی از قبیل خستگی، سرگیجه، ‌تپش قلب، ‌كوتاه شدن تنفس و ایجاد درد در پشت یا لگن، می‌بایست انجام فعالیت‌های ورزشی را متوقف كرد و توصیه می‌شود تعداد ضربان قلب درحین انجام حركات ورزشی تا زیر160 مرتبه در دقیقه حفظ گردد.

وی تصریح كرد: از آنجایی كه افزایش درجه حرارت بدن به بیش از 39 درجه سانتیگراد می‌تواند سبب مشكلاتی در رشد جنین شود نیز به ‌زنان باردار توصیه می‌شود از انجام ورزش‌های شدید در روزهای داغ به خصوص در سه ماه اول بارداری كه می‌تواند منجر به نقایصی در تولد شود، اجتناب شود.

دكتر قندی متذكر شد: گاهاً با توجه به این آب باعث می‌شود تا افراد احساس خنك بودن كنند، ‌زنان باردار در هنگام انجام ورزش شنا از داغ شدن بدنشان غافل بمانند.

وی در خصوص مناسب‌ترین ورزش‌ در دوران بارداری، خاطرنشان كرد: تركیبی از ورزش‌های آیروبیك، كششی و قابل انعطاف و همچنین پیاده‌روی كه می‌توانند هرهفته سه روز و در مسافت حدود یك مایل انجام گردد، برای دوران بارداری پیشنهاد می‌گردد و توصیه می‌شود از پرداختن به ورزش‌های پرجنب و جوش در این ایام خودداری گردد.

این متخصص زنان و زایمان در پایان اذعان داشت: ‌زنان باردار می‌بایست از جستن و پریدن،‌ توپ بازی كردن، تغییر ناگهانی در وضعیت بدن و فعالیت‌هایی كه همراه با ریسك صدمه به شكم است، اجتناب كرده و در حین ورزش كردن در صورت مشاهده علائمی نظیر خونریزی از واژینال، سرگیجه، ‌تنفس كوتاه غیر معمول، درد در ناحیه سینه، نشت مایع از واژن و انقباضات رحم با پزشك خود مشورت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha