چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 88039
سلامت نیوز : داشتن فرزند صالح و نسل پاک سعادت بزرگی است که رسیدن به آن مقدماتی می خواهد، در واقع اگر می خواهید فرزندی سالم و صالح به دنیا بیاورید و نسل پاکی از خودتان به جا بگذارید، حتما در دوران بارداری به چیزهایی که از نظر اسلام حرام است دقت کنید، این طور نیست که مادر باردار هر غذایی را که دلش خواست بخورد. بدون این که بداند از چه راهی تهیه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ البته همه این مسئولیت ها به گردن مادر باردار نیست بلکه پدر خانواده هم باید حواسش باشد که چه نانی به سفره خانواده می آورد.دکتر طاهره محسنی، استاد دانشگاه درباره اهمیت تغذیه سالم در دوران بارداری با ماهنامه «همشهری آیه» به گفت وگو نشسته است که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

غذای حلال و تربیت دینی

اصحاب پیامبر(ص) دور تا دور او نشسته بودند و حضرت نکات مهمی را درباره تربیت فرزندان به آن ها آموزش می داد. تا این که در حین سخنانش فرمود: «فرزندان خود را در رحم مادرانشان تربیت کنید». حاضران که از شنیدن حرف حضرت تعجب کرده بودند، پرسیدند: «چگونه فرزند به دنیا نیامده خود را تربیت کنیم؟» پیامبر (ص) در پاسخ به آن ها فرمود:« با خوراندن غذای حلال و پاک به مادرانشان». خدا در آیه ۵۱ سوره مبارکه مومنون در همین خصوص می فرماید: «یاایُّهاالرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطِّیباتِ وَاعملُوا صالِحاً انّی بِماتَعمَلُونَ عَلیم/ ای پیامبران! از غذاهای پاکیزه و حلال تناول کنید و به نیکوکاری و اعمال صالح بپردازید که من به هر آن چه انجام می دهید آگاهم».

از این آیه می توان اهمیت استفاده از خوراکی های حلال و دوری از تناول  غذاهای حرام را درک کرد. البته خوب است بدانیم که خوردن غذاهای پاک و حلال تنها به زمان بعد از تولد انسان مربوط نمی شود بلکه خوراکی هایی که مادر در دوران بارداری و شیردهی از آن ها تغذیه می کند، نقش بسیار مهمی در تربیت دینی فرزند او دارند. به همین دلیل است که پدر وظیفه دارد با فراهم کردن غذای حلال برای همسر و فرزند خود، علاوه بر تامین نیازهای جسمی آن ها غذای روحشان را هم تامین کند تا زمینه برای رشد سالم و صحیح جسمی و معنوی فرزندش فراهم شود یک مسلمان برای داشتن نسلی مومن باید تا حد امکان از خوردن غذاهای حرام و شبهه ناک پرهیز کند.در روایت های زیادی از ائمه اطهار(ع) تاکید شده است: «غذایی که مادر در دوران بارداری یا شیردهی می خورد علاوه بر آثاری که بر جسم و ظاهر فرزند او می گذارد، بر اخلاق او تاثیرگذار است».

غذای پاک، نسل پاک

اولین و مهم ترین شرط برای داشتن نسل پاک و صالح، تغذیه خود و فرزندانمان با غذای حلال است. در واقع لقمه حرام در عین حال که بر شخصیت هر انسانی اثر منفی می گذارد و زمینه ارتکاب گناه را در او فراهم می کند، در صفات فرزندان او هم موثر است. به همین دلیل است که برای داشتن نسلی پاک، تربیت را نه از دوران کودکی بلکه از پیش از بارداری و شیردهی باید آغاز کرد.در این خصوص باید دانست مال شبهه ناک به مالی گفته می شود که نمی دانیم از راه حلال به دست آمده است یا حرام، با این وجود احتمال می دهیم که حرام باشد، چنین مالی هر چند حرام نیست اما بهتر است از آن استفاده نشود تا مفسده هایی که ممکن است به وجود بیاید گریبانگیر ما نشود. در عین حال خوب است بدانیم که خوردن غذای حرام مفسده هایی را برای والدین و فرزندانشان به همراه دارد؛ مانند مستجاب نشدن دعا، قبول نشدن اعمال صالح، سست شدن ایمان، کم شدن رزق حلال، سنگدلی، تشخیص ندادن حق از باطل و ... در حقیقت تمام این مفسده ها نه تنها خورنده مال حرام را درگیر می کنند بلکه شامل فرزندانی که از او متولد می شوند هم خواهد شد و نسلش را ناصالح خواهد کرد.

هر غذایی را نخورید

علاوه بر این پدر و مادر باید مراقب باشند تا بر سر هر سفره ای ننشینند و از هر غذایی نخورند. همسفره  شدن با افراد نااهل که اهمیتی به رعایت مسائل دینی نمی دهند، امکان حرام خوردن را در فرد افزایش می دهد. بنابراین مادر باردار باید مراقب باشد از کسی که نمی شناسد یا در حلال بودن مالش شک دارد لقمه ای نخورد. از سوی دیگر خوب است مادر باردار و شیرده از خیراتی که به نام ائمه اطهار(ع) و به خصوص امام حسین(ع) داده می شود بخورد تا خیر و برکات موجود در آن به فرزندش برسد.

امام صادق(ع) در کتاب «وسائل الشیعه» فرموده اند: «بعضی از روزی ها پوست را بر استخوان می خشکانند». این روایت به سختی و مشقت کسب روزی حلال اشاره دارد، از آن جا که مردان مسئول فراهم کردن روزی خانواده هستند، اهمیت وظیفه آن ها در تهیه روزی حلال مشخص می شود. در این خصوص باید توجه داشت که درست است روزی دهنده خداست اما تلاش برای دریافت روزی حلال و دنبال کسب و کار رفتن نکته ای است که نباید نسبت به آن کم توجهی کرد. زیرا تمام دستوراتی که درخصوص مراقبت در مصرف مال حلال در دوران بارداری و شیردهی مطرح شده است، شامل پدر کودک هم خواهد بود.نکته مهم دیگر آن است که مادرانی که دوست دارند فرزندانی مومن داشته باشند، باید در زمان انتخاب همسر به دغدغه او برای کسب روزی حلال توجه داشته باشند و شخصی را برای همسری انتخاب کنند که از خانواده ای مومن بوده است و از خوراک پاک پرورش پیدا کرده باشد.

خوشبختی و بدبختی قبل از تولد

شاید تعجب کنید اگر بگوییم خوشبختی یا بدبختی هر انسانی تا اندازه ای در دوران قبل از تولد او تعیین می شود و پدر و مادر در این خصوص نقش تعیین کننده ای دارند؛ شاهد این نکته بسیار مهم روایتی است که در کتاب «بحارالانوار» نوشته شده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) در این خصوص فرموده اند: «خوشبخت کسی است که سعادت او در شکم مادرش پایه گذاری شده باشد». حضرت در حدیث دیگری فرموده اند:« بدبخت کسی است که اساس شقاوتش در بطن مادرش پایه گذاری شده باشد».

طبق این روایت می توان نتیجه گرفت غذاهایی که انسان در دوران جنینی از مادر خود دریافت می کند و همچنین پایبندی مادر به رعایت حلال و حرام تا اندازه زیادی در رقم خوردن سعادت یا شقاوت کودک تاثیرگذار است.نکته قابل توجه دراین خصوص آن است که شیطان اصولا لشکر خودش را از انسان هایی که نطفه ناپاک دارند و با غذای حرام پرورش پیدا کرده اند تشکیل می دهد. به همین دلیل است که وقتی انسانی لقمه حرام می خورد، دیگر نمی تواند به درستی حق را از باطل تشخیص دهد و حتی امکان دارد حق را به صورت باطل و باطل را در قالب حق درک کند. طبق همین روند بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به لشکریان یزید و عمر سعد که با ایجاد سر و صدا مانع از سخن گفتن او می شدند، یادآوری کرد که: «حرامی که در وجودتان فرو برده اید مانع از آن می شود که کلام حق را بشنوید و آن را درک کنید».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha