یا خودشان موادمخدر مصرف می‌كنند كه دیگر در چشمان خمارشان از معصومیت كودكانه خبری نیست یا موادمخدر را در خانواده تجربه كرده‌اند. دغدغه مردمی كه نمی‌خواهند افیون قدم به خانه آنها بگذارد، همدلی و دوستی فرزندان‌شان با این افراد است.

آمار دقیق اعتیاد در دانش‌آموزان مشخص خواهد شد؟
سلامت نیوز : یا خودشان موادمخدر مصرف می‌كنند كه دیگر در چشمان خمارشان از معصومیت كودكانه خبری نیست یا موادمخدر را در خانواده تجربه كرده‌اند. دغدغه مردمی كه نمی‌خواهند افیون قدم به خانه آنها بگذارد، همدلی و دوستی فرزندان‌شان با این افراد است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر چند روز پیش از كاهش سن اعتیاد خبر داد و گفت كه بر اساس آمارگیری نمونه‌ای و پژوهش‌هایی كه در مدارس در دست است این آمار كمتر از نیم درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ حالا معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام می‌كند كه درهای مدارس به روی پژوهشگران این ستاد باز شده تا معلوم شود پشت این درها چه می‌گذرد. اتفاقی كه كارشناسان و متخصصان آسیب‌های اجتماعی از آن به عنوان خبر خوش سال در حوزه آسیب‌های اجتماعی یاد می‌كنند و می‌گویند این مهم نیست كه چه آماری از موضوع اعتیاد دانش‌آموزان به دست می‌ آید بلكه مهم این است كه با شفاف‌سازی دولت می‌توان اعتیاد را در بین دانش‌آموزان، افراد كم سن و سال و آینده‌سازان مملكت آسیب‌شناسی و پیشگیری كرد.

توافق‌طلایی ستاد مبارزه با موادمخدر و‌آموزش‌‌و‌‌پرورش

به گزارش تهران امروز بابك دین پرست معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به این سوال تهران‌امروز كه چه هشداری باعث شد پس از 30 سال مدارس آغوش خود را برای چنین طرح‌هایی باز كنند، می‌گوید: تغییر رویكرد منطقی در مدیران باعث چنین رویكردی شده است.

او با اشاره به آماری كه توسط وزیر كشور اعلام شده است می‌افزاید: نیم درصد آخرین آماری است كه در اختیار ماست ولی امسال در همكاری و تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت آموزش و پرورش طی یك اقدام استراتژیك یك شیوع شناسی را در مدارس خواهیم داشت. دین‌پرست در تشریح تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت آموزش و پرورش می‌افزاید: در این تفاهم‌نامه 13 فعالیت مشخص شده است. رویكرد ما با این وزارتخانه تغییر كرده است.

امسال جامعه هدف ما دانش‌آموزان هستند كه در كنار مدیران، والدین و مربیان آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته‌اند. طرح مدرسه عاری از خطر است كه ویژه دانش‌آموزان پایه اول مقطع متوسطه دوم دولتی است كه در مناطق در معرض خطر و آسیب‌پذیر استان‌های سراسر كشور اجرا می‌شود. طرح دیگر آموزش مهارت‌های مقابله‌ای است كه ویژه دانش‌آموزان ابتدایی است. طرح مراقبت اجتماعی محور همه مقاطع تحصیلی را در بر می‌گیرد. در كنار اینها طرح ویژه مراقبت‌های از خود را داریم كه ویژه سال ششم ابتدایی است.

در كنار اینها آموزش مهارت‌های زندگی، سبك‌های فرزند پروری، روش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد و... را نیز برای والدین دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه خواهیم داشت. این طرح‌ها در مدارس دخترانه و پسرانه اجرا خواهد شد و فقط سطوح تحصیلی تفكیك‌كننده آنهاست.

مدیركل كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر، با بیان اینكه در كنار این فعالیت‌ها برای اولین بار در مورد دو برنامه مهم با وزارت آموزش و پرورش به توافق رسیدیم، می‌گوید: این توافق طلایی بین ستاد و وزارت آموزش و پرورش است. نام اولین برنامه این توافق، مداخلات آموزشی روانی، اجتماعی و دومین برنامه مداخلات و حمایت آموزشی روانی، اجتماعی و آموزش‌های درسی، مراقبتی دانش‌آموزان پرخطر به‌ویژه دانش‌آموزان در معرض اعتیاد (برای دانش‌آموزان خانواده‌های زندانیان، معتادین، فرزندان طلاق و...) است. طبق این طرح می‌توان دانش‌آموزی كه مصرف‌كننده یا سوءمصرف‌كننده موادمخدر است را با طرح‌های تلفیقی درمانی و آموزشی حفظ كرد تا از چرخه تحصیل خارج نشود. این دو طرح قابل اجرا در مقاطع متوسطه اول (راهنمایی) و متوسطه دوم (دبیرستان) است. بابك دین پرست با تاكید بر نحوه برخورد با دانش‌آموز ادامه می‌دهد: هر انعكاس و هشدار اشتباهی می‌تواند بازتاب و اثرات منفی داشته باشد. حساسیت ستاد بر مربیانی كه می‌خواهند با دانش‌آموزان ارتباط بگیرند به مراتب بیش از حوزه‌های دیگر است. به دلیل اقتضای سن باید با طمانینه و وسواس خاصی با آنها رفتار شود. مشاورین مدارس آموزش‌های خاصی خواهند دید تا این مسئولیت بزرگ را بردوش بكشند.

به گفته مدیركل كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر 6 عنوان نشریه داخلی پیشگیری نوین با هدف اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی از روش‌های پیشگیری از اعتیاد را در اختیار دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم و 6 عنوان نشریه برای مدیران و مشاوران را در دسترس مقطع متوسطه دوم خواهیم گذاشت. این نشریه‌ها از محل اعتبارات ستاد تامین و تهیه شد و به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان، مدیران و مشاوران قرار خواهد گرفت.

آمار اعتیاد در بین دانش‌آموزان فاجعه‌آمیز است

مدت‌هاست كارشناسان از افزایش آمار مصرف كنندگان انواع مواد محرك و مخدر در بین دانش‌آموزان اظهار نگرانی می‌كنند. آنها می‌گویند هنوز آمار قطعی در این رابطه وجود ندارد و تنها اكتفای آنها به اثبات ادعایشان، مشاهدات میدانی و انجام پژوهش‌هایی در ابعاد كوچك است.

در همین رابطه علیرضا یگانه می‌گوید: حدود دو سال پیش طرحی جامع درباره چشم‌انداز 5 سال آینده موادمخدر را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادیم كه تصویب شد. بخشی از این طرح در بحث آموزش و پرورش گنجانده شده بود. آمار اعتیاد دانش‌آموزی این طرح فاجعه‌آمیز و این آمار نسبت به سال‌های گذشته بسیار بالاتر بود. به همین دلیل می‌توان از فعالیت‌های فرهنگی در موادمخدر انتقاد كرد زیرا كسری زیادی در این حوزه وجود داشت.

به گفته این كارشناس اعتیاد، در حوزه موادمخدر نباید به صورت مستقیم وارد شد. باید مهارت زندگی بین دانش‌آموزان بالا برد. زیرا وقتی آنها مهارت زندگی را نمی‌شناسند جامعه زندگی را آنطور كه دلش می‌خواهد به دانش‌آموزان یاد می‌دهد. اكثر فرزندان ما اعتماد به نفس پایینی دارند و قدرت «نه» گفتن ندارند، زیرا احساس كمبود و حقارت می‌كنند. ضعف دانش‌آموزان ما در برقراری ارتباط است.

عرضه و تقاضا جز اساسی در مبارزه با موادمخدر

احمد كاهه معاونت اجتماعی پلیس مبارزه با موادمخدر نیز درمورد شیوع شناسی اعتیاد دانش‌آموزان به تهران امروز می‌گوید: انجام هر فعالیتی برمبنای برنامه‌ریزی علمی باشد می‌تواند خیلی موفق‌تر عمل كند. كاهش عرضه موادمخدر مربوط به پلیس مبارزه با موادمخدر می‌شود و كاهش تقاضا مربوط به سازمان‌های ذی‌ربط آن مانند وزارت بهداشت و درمان، بهزیستی، آموزش و پرورش، وزارت علوم و متولیان در كاهش تقاضاست.

وی با اشاره به اینكه عرضه و تقاضا جز اساسی در مبارزه با موادمخدر محسوب می‌شود، می‌افزاید: كاهش عرضه باید همزمان و به موازات كاهش تقاضا پیش برود. برنامه‌ریزی برای هردوفعالیت هم باید برمبنای داده‌های علمی و دقیق باشد.

داشتن اطلاعات در این حوزه، در آموزش و پرورش برای برنامه‌ریزی حوزه درمان و چگونگی برخورد با مسئله به‌طور دقیق راهنمایی می‌كند. انجام مطالعه در زمینه اعتیاد در هر قشر و جامعه‌ای برای كنترل وضعیت بسیار سودمند است، زیرا نشان می‌دهد كه چقدر در بخش آموزش مشكل وجود دارد و برای رفع مشكل باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم. در زمینه پیشگیری هم می‌تواند موثر باشد اما موضوعی كه باید بین كارشناسان مطرح و بررسی شود این است كه در حوزه پیشگیری چه اطلاعاتی به دانش‌آموزان داده شود. آیا مواردی كه به بزرگسالان در حوزه پیشگیری آموزش داده می‌شود را به دانش‌آموزان آموزش دهیم یا خیر؟! مسلما آموزش به دانش‌آموزان كم سن و سال باید در قالب مهارت‌های زندگی باشد و باعث تقویت بنیان‌هایی شود كه از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد مصون بمانند. شاید خطا باشد كه اطلاعات مستقیمی درمورد موادمخدر در اختیار افراد كم سن و سال بگذاریم. همچنین باید تمام جنبه‌های درمانی، بازتوانی، خدماتی كه باید داده شود و... به دانش‌آموزان مشكل دار یا در معرض تهدید را درنظر داشته باشیم و این مطالعات باید به ما كمك كند كه بهترین روش را به لحاظ آموزش و نوع مواجه با چنین دانش‌آموزانی داشته باشیم.

احمد كاهه با بیان اینكه دانش‌آموزانی كه یك معتاد در خانه دارند آسیب‌پذیرتر هستند، ادامه می‌دهد: باید آموزش‌های ویژه و دقیق‌تری برای آنها در نظر گرفته شود.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با موادمخدر با بیان اینكه معلم‌هایی كه آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده باشند می‌توانند دانش‌آموزان را در بحث موادمخدر آموزش دهند، می‌گوید: البته معلم‌ها، كارشناسان و متخصص‌هایی كه با گذراندن دوره‌های مرتبط آمادگی ورود به این مقوله را پیدا می‌كنند باید به بحث موادمخدر دانش‌آموزان وارد شوند. در آموزش و پرورش با توجه به كشش آموزشی كه دارد این فرصت را می‌دهد كه از مجموع معلم‌ها نیز در این مقوله استفاده شود. مشاورین آموزش و پرورش به‌طور خاص‌تر و ویژه‌تر می‌توانند مفید باشند.

این كارشناس ارشد مددكاری اجتماعی با اشاره به اینكه این آموزش‌ها هم می‌تواند به عنوان درس‌های اصلی تدریس شود و هم در كنار درس‌ها می‌گوید: در حال حاضر مسئولان به‌دنبال این هستند كه مطالبی در زمینه پیشگیری در درس‌های اصلی گنجانده شود و البته بحث اعتیاد می‌تواند در حاشیه و كنار درس‌های اصلی هم مطرح شود. خیلی از آموزش‌ها را نمی‌توان و لازم نیست كه در كتب درسی جای دهیم.

احمد كاهه با اشاره به اینكه در حوزه پیشگیری باید توجه داشت پلیس مبارزه با موادمخدر متولی اصلی نیست، می‌افزاید: پلیس آمادگی خود را برای هرگونه مشاركتی با سازمان‌های مختلف در حوزه پیشگیری اعلام كرده و در سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد نیز عضو مشاركت‌كننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha