پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 88116
سلامت نیوز : عطاری‌ها اگر چه در گذشته‌ای نه چندان دور کار طبابت را انجام می دادند اما با غلبه طب جدید بر طب سنتی کم کم کار عطاری‌ها هم کساد شد و تعداد آنها کاهش یافت. اما چند سالی است که دوباره اقبال شهروندان به طب سنتی بیش از گذشته شده است. به گونه‌ای که تعداد مراجعات به عطاری‌ها برای استفاده از داروهای گیاهی برای درمان امراض به صورت چشمگیری زیاد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ در این میان اگر چه عطاری‌هایی که نسل در نسل به این شغل مشغول بودند با خواص گیاهان دارویی آشنایی دارند و کمتر در کار خود خطا می‌کنند اما مشکل از آنجا به‌وجود می‌آید که مغازه‌های عطاری با فروشندگانی جوان و نا آشنا به خواص گیاهان مثل قارچ در معابر رشد می‌کنند و تجویز نادرست داروهای گیاهی و یا تجویز کم یا زیاد داروهای گیاهی به مراجعه کنندگان باعث بروز مشکلاتی در بیماران می‌شود. سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ماموریت نظارت بر عملکرد عطاری ها را بر عهده داردو بر اساس مصوبه وزارت بهداشت فروش و تبلیغ هر نوع دارو در عطاری‌هاغیر قانونی است با این حال هنوز هم عطاری‌ها با تهیه داروهای دست ساز که گاهی گران‌تر از داروهای شیمیایی هستند اقدام به درمان خودسرانه بیماران می‌کنند.

عطاری محل تجویز دارو نیست
یک متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: تصور عوام بر این است که داروهای گیاهی هیچ خطری برای افراد ندارد و می‌توانند به راحتی آنها را مصرف کنند در حالی که تجویزهای نادرست دارویی باعث می‌شود تا گاهی اوقات امراض بدتر و بیماران مجبور شوند دوباره به پزشک مراجعه کنند. بر این اساس باید توجه کرد که عطاری محل تجویز دارو نیست. «علی بزرگمهر» می‌گوید: عطاری‌ها موظفند تا همه داروها و فرآورده‌های گیاهی را بدون هیچ گونه تغییر به مردم عرضه کنند بنابراین مراجعه به آنان و خرید دارو برای درمان بیماری کاری غیرمجاز است.

چندی پیش نیز دبیر انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی نسبت به وضعیت عطاری‌های غیر مجاز هشدار داده است وی در این زمینه توضیح می‌دهد: باید وضعیت عطاری‌ها ساماندهی شود تا برای ارتقای سلامت مردم و افرادی که از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند گام برداریم.

البته «جعفر میرفخرایی» می‌گوید: 15 هزار عطاری غیر مجاز در کشور فعال است که با تاسیس داروخانه‌های گیاهی افراد برای تهیه گیاهان دارویی مورد نیاز خود می توانند به این مراکز مراجعه کنند. این در حالی است که در 15 استان کشور حدود 4 هزار و 70 عطاری با مجوز مشغول به فعالیت هستند و وزارت بهداشت بازرسان خود را برای نظارت به عطاری‌ها می‌فرستند تا داروهای گیاهی را که توسط آنها به مردم عرضه می‌شود مورد بررسی قرار دهند.

وجود 3 هزار عطاری در تهران
شاید به هر محله‌ای از پایتخت که سرک بکشیم حداقل یک عطاری در آن وجود داشته باشد. به طوری که عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: بیش از 3 هزار عطاری در تهران بزرگ دایر شده است و بسیاری از این عطاری‌ها داروهایی را برای مردم تجویز می‌کنند در حالی که تجویز بی‌قاعده و قانون داروهای گیاهی ممکن است مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند.

«حسینعلی شهریاری» وظیفه نظارت بر عطاری ها را به عهده وزارت بهداشت می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: بسیاری از داروهایی که در عطاری‌ها فروخته می‌شود مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید سازمان غذا و دارو برای رفع این مشکل‌ها اقدام کند. البته آماری از تعداد شکایت‌ها نداریم زیرا مردم در مواجهه با این مشکل‌ها باید به وزارت بهداشت مراجعه کنند.

موضوع عطاری‌ها با جان مردم در ارتباط است و به گفته این عضو کمیسیون بهداشت برخی از داروهایی که برای لاغری به فرد می‌دهند ممکن است کشنده باشند زیرا گاهی مواد شیمیایی وارد دارو می‌شود و به نام داروی گیاهی به فروش می‌رسد.

مردم به عطاری‌ها نروند
وجود تعداد زیاد عطاری‌ها باعث شده تا میزان مراجعات به این افراد و در نتیجه سوء مصرف گیاهان دارویی بیشتر شود. عضو هیأت مدیره نظام پزشکی در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: پرونده‌های زیادی درباره شکایت از عطاری‌ها وجود دارد به طوری که گاهی عطاری‌ها به صورت خودسر داروهای بیماران سرطانی را قطع می‌کنند و داروهای جدید به آنان تجویز می‌کنند. «ایرج خسرونیا» در ادامه به مردم توصیه می‌کند تا بیماران به جای مراجعه به عطاری‌ها برای درمان سراغ پزشک خود بروند. وی تاکید می‌کند:‌ البته عطاری‌ها را نفی نمی‌کنیم اما آنان فقط وظیفه فروش برخی از گیاهان را دارند نه اینکه خودشان داروها را به مردم تجویز کنند. این در حالی است که به طور کلی فروش یا تبلیغ هر گونه دارو در عطاری‌ها ممنوع است. بر این اساس از مسئولان قضایی درخواست می‌کنیم تا با شدت بیشتری با این موضوع برخورد کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha