پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 88118

با افشای فیش‌های حقوقی چندین میلیون تومانی مدیران زحمت کش این سازمان دهان خیلی‌ها به حیرت باز شد. در کنار این فیش‌های حقوقی که به واسطه زحمات شبانه روزی این عزیزان به آن‌ها پرداخت می‌شد، رقم‌های قابل توجهی هم در قالب فیش‌های حق مأموریت به چشم می‌خورد.

ریگی که از کفش تامین اجتماعی درآمد
سلامت نیوز : چندی پیش در تمامی رسانه‌ها، صحبت از بدهی‌های چندین میلیاردی تأمین اجتماعی به داروخانه‎ها زبانزد همه رسانه‌ها بود. این بدهی‌ها که در موارد نه چندان انگشت شماری منجر به تعطیلی بسیاری از داروخانه‌ها و مراکز درمانی شده بود، به گفته مسئولان این سازمان، از نبود بودجه و کمبودهای همیشگی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی آب می‌خورد. تا اینکه تقریبا دو روز پیش، با افشای فیش‌های حقوقی چندین میلیون تومانی مدیران زحمت کش این سازمان دهان خیلی‌ها به حیرت باز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ در کنار این فیش‌های حقوقی که به واسطه زحمات شبانه روزی این عزیزان به آن‌ها پرداخت می‌شد، رقم‌های قابل توجهی هم در قالب فیش‌های حق مأموریت به چشم می‌خورد. در کل گفته‌ها و شنیده‌ها از میانگین ده میلیون تومانی این دریافتی‌های ماهانه خبر می‌د‌هد که البته نسبت به سال گذشته این میانگین افزایش یک میلیون تومانی داشته است.جای شکر دارد که وزیر رفاه و تعاون در مدت زمان کوتاهی بعد از افشای این خبر این مسئله را پیگیری کرده و در وهله اول پاداش‌های میلیاردی را از لیست پرداختی‌های مدیران این سازمان بیرون آورد. مسئولان وزارتخانه کار، رفاه و تأمین اجتماعی، بعد از انتشار این خبر، بلافاصله وارد عمل شده و اعلام کردند که صندوق‌های سازمان تأمین اجتماعی با مشکلات بسیاری مواجه شده و هزینه‌های غیر متعارف زیادی در آن به چشم می‌خورد.

 هزینه‌های غیر متعارف در تامین‌اجتماعی
اختلاف حساب‌ها و تفاوت‌های فاحش در حقوق‌های پرداختی مدیران و کارمندان رده پایین این سازمان که خیلی‌ها با تعویق در پرداخت حقوق سر و کله می‌زدند و دریافت چک‌های 10 میلیونی به وسیله عده‌ای دیگر، یکی از مواردی بود که در فهرست هزینه‌های غیر متعارف به چشم می‌خورد.در ادامه این عملکرد ضرب‌العجلی وزارت رفاه، امیر عباس تقی‌پور، مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در ‌‌‌نهایت خونسردی در پایگاه خبری این سازمان اعلام می‌کند که تمام پرداختی‌ها به مدیران این سازمان بر اساس قانون بوده و هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته است.این مقام مسئول در سازمان تأمین اجتماعی، طبیعی می‌داند که با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون نوع مسئولیت، سابقه فعالیت در سازمان، تخصص‌ها و مهارت‌های این افراد و البته اهمیت شغلی آن‌ها، باید مبلغ پرداختی به این مدیران هم متفاوت باشد.

او می‌گوید برای فردی که تا ۱۸ ساعت در روز هم برای انجام وظیفه در سازمان می‌ماند چنین مبالغی طبیعی است. تقی‌پور در قسمتی از صحبت‌های خود هم تشری به رسانه‌ها زده بود که وقتی کامل نمی‌دانید خبر منتشر نکنید.ناصر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، در این ارتباط معتقد است که دکتر نوربخش باید یک پاکسازی عمده در سیستم‌های مدیریتی این سازمان اجرا کرده و درصورت لزوم مدیرانی را از رأس کار بردارد.در کنار صحبت‌های مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از معترضان به این مسئله بود. در این ارتباط دکتر رسول خضری، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به «قانون» گفت: «واقعیت امر این است که سازمان تامین اجتماعی زمانی به عنوان یکی از نهادهایی که همیشه دولت به آن بدهکار است دیده می‌شد. در واقع شستا در خاورمیانه در گروه ثروتمند‌ترین سرمایه گذاران به حساب می‌آمد. جای تأسف دارد که طی چند سال این سازمان به علت بی‌کفایتی برخی از مدیران که دیگر نیازی به قید کردن نام آن‌ها هم نیست به این وضعیت کشیده شده است. دولت یازدهم این سازمان را به شکل ویرانه‌ای تحویل گرفته است که هزار و یک مشکل در آن وجود دارد.»

 پاداش‌های 500 میلیونی
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان، از وضعیت پیش آمده در این سازمان ابراز تأسف می‌کند و می‌گوید: «صندوق تأمین اجتماعی از هزینه‌های درمان و بازنشستگی و مستمری قشر کارگر و آسیب پذیر جامعه پر می‌شود. در کارنامه این سازمان پاداش‌های ۵۰۰ میلیونی هم دیده می‌شود که این چک‌های ۱۰، ۱۵ میلیونی در کنار آن‌ها حتی به چشم هم نمی‌آید. کسی که به خود اجازه می‌دهد از گلوی خانواده‌های کارگر چنین مبالغی را ببرد باید از خود خجالت بکشد.»وی در پاسخ به خبرنگار قانون مبنی بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی مدعی این است که این پرداختی‌ها بر اساس فاکتورهای مشخص و بسیار شفاف بوده است، گفت: «محوریت استیضاح وزیر رفاه در دوره قبل، همین مسئله صندوق تأمین اجتماعی بود. زمانی هم که کمیته تحقیق و تفحص در ارتباط با وضعیت سازمان تأمین اجتماعی راه اندازی شد، این سازمان بدون هیچ مشکلی اعلام کرد که بیش از ۳۶ هزار برگ از مدارک موجود در این سازمان مفقود شده است.

اگر ریگی به کفش برخی از مدیران این سازمان نیست یا اینکه پرداخت‌ها قانونی بوده علت این گم شدن‌های ناگهانی چیست؟»دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «چنین آشوب‌هایی در یک سازمان تنها از سوء مدیریت‌ها و ریخت و پاش‌های این چنینی است که به وجود می‌آید. اینکه آقای نوربخش بخواهد تمام مدیران را اخراج کند و به اصطلاح با روش اتوبوسی مدیرانی را ببرد و مدیران دیگر را روی کار بیاورد چیزی را درست نمی‌کند. هیچ نهاد بیمه گزاری به اندازه تامین اجتماعی در زمینه بیمه تجربه کافی را ندارد. حال اگر در این اخراج‌ها مدیرانی هم که کار خود را درست انجام می‌دادند از کار برکنار شوند اوضاع بد‌تر خواهد شد. به عقیده من باید دکتر نوربخش با مدیریت و درایتی که از این ایشان می‌شناسم مدیران کلیدی در این ماجرا را شناسایی کرده و آن‌ها را از رأس مدیریت‌ها بردارد. تجربه نشان داده است که مدیر سالم در رأس هرم مدیریت می‌تواند تمامی معضلات مدیریتی را پاکسازی کند.»

 برخورد جدی با مفاسد
به گفته دکتر خضری، بزرگ‌ترین ضربه‌هایی که می‌تواند در طول مدت زمان نه چندان طولانی سازمانی را از پای در بیاورد، تند روی و کند روی مسئولان این سازمان است. این چنین نیست که بگوییم همه مدیران مشکل دارند. خیر. در کشور ما کم نیستند نخبگانی که تمام کشور‌های دنیا خواهان آن‌ها هستند.وی در ادامه پرانتزی هم در مورد شستا باز می‌کند و سرمایه این سازمان را هم یکی دیگر از علل بروز چنین مشکلاتی می‌داند. به عقیده این عضو کمیسیون بهداشت و درمان از قدیم‌الایام شستا مورد طمع بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها بوده است و حتی در بسیاری از انتخابات از جمله انتخابات ریاست جمهوری، شستا تأمین کننده بسیاری از هزینه بوده است و گوشه چشم خیلی‌ها به سرمایه شستا بوده.رسول خضری می‌گوید، اگر قانون اعدام برای مفاسد اقتصادی نیز اجرا شود، دیگر کسی به خود این اجازه و جرأت را نخواهد داد که از سرمایه زندگی فقیر‌ترین و آسیب پذیر‌ترین اقشار مملکت برای خود درآمد‌های میلیونی تأمین کند. وی معتقد است در صورت اعطای اختیارات لازم به دکتر نوربخش و البته با خارج کردن افراد با جهت گیری‌های سیاسی از این سازمان، تأمین اجتماعی می‌تواند به مسیری که برای آن ساخته شده است بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha