پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 88135

در اغلب مواقع، کم‌کاری تیروئید درمان‌نشده می‌تواند سبب ایجاد عوارضی مانند چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی شود.

علائم کم‌ کاری تیروئید کدامند ؟

سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد با بیان اینکه «کم‌کاری تیروئید در مراحل اولیه به‌ندرت سبب ظهور علائم بیماری می‌شود» گفت: «در اغلب مواقع، کم‌کاری تیروئید درمان‌نشده می‌تواند سبب ایجاد عوارضی مانند چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی شود.»

دکتر «محبوبه‌سادات حسینی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کم کاری تیروئید به بیماری‌ای اطلاق می‌شود که در نتیجه آن، غده تیروئید مقادیر کافی از هورمون‌های مهم و اختصاصی این غده را، تولید نمی‌کند، گفت: زنان، به ویژه در سنین بالای 50 سال بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به کم‌کاری تیروئید هستند.

وی افزود: به دلیل فعالیت‌های مرتبط با هورمون‌های مترشحه از تیروئید، کم‌کاری تیروئید تعادل طبیعی واکنش‌های شیمیایی بدن را مختل می‌کند.

این فوق تخصص غدد در ادامه با بیان اینکه «کم‌کاری تیروئید در مراحل اولیه به‌ندرت سبب ظهور علائم بیماری می‌شود» گفت: در اغلب مواقع، کم‌کاری تیروئید درمان‌نشده می‌تواند سبب ایجاد عوارضی مانند چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی شود.

دکتر حسینی یادآور شد: علائم و نشانه‌های بیماری تیروئید بسیار گسترده هستند که به مقدار عدم کفایت هورمونی بستگی دارند. به طور کلی در این اختلال هورمونی حتی اگر در مراحل اولیه، عوارض بیماری ظاهر نشود، پس از گذشت سال‌ها بیماری موجب پیشرفت و شدیدتر شدن عوارض می‌شود.

خستگی و خشکی پوست از علائم شایع بیماری است

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا به ندرت ممکن است فرد متوجه نشانه‌های کم‌کاری تیروئید نظیر خستگی و بی‌حالی شود، ولی به موازات این که به تدریج کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن ادامه می‌یابد، نشانه‌ها و علائم بیماری نمایان می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله درباره علایم کم‌کاری تیروئید گفت: خستگی، تنبلی و احساس کسل بودن، افزایش حساسیت به سرما، یبوست، پوست خشک و رنگ‌پریده، صورت متورم، صدای خشن و گرفته، افزایش سطوح کلسترول خون، اضافه‌وزن، درد و حساسیت و سفت شدن عضلانی، سختی یا تورم مفاصل، ضعف عضلانی، دوره‌های قاعدگی شدیدتر از حالت عادی و ناخن‌ها و موهای شکننده از علائم بیماری هستند.

دکتر حسینی در پایان تصریح کرد: برای پیشگیری از تشدید بیماری، افراد باید به محض مشاهده دو یا سه مورد از علائم بیماری به پزشک مراجعه کنند تا جهت تشخیص قطعی کم‌کاری تیروئید، آزمایش‌های لازم انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha