سلامت نیوز : عضو کمیته ملی اخلاق زیستی یونسکو گفت: هنوز به مواردی مانند رضایت فرد، خرید و فروش، نحوه نگهداری آن و ... در بانک بند ناف پاسخ حقوقی داده نشده اما به نتایج خوبی رسیده‌ایم تا به یک مدل کاربردی و قانونی تبدیل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سیدمحمد اکرمی در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت 20 سال فعالیت یونسکو در حوزه اخلاق زیستی برگزار شد گفت: گمشده مسائل ما اخلاق است ما در اخبار می‌بینیم که بی‌اخلاقی‌های زیادی در جامعه رخ می‌دهد، می‌گویند امتیاز نخبگی را می‌توان خرید و یا مطالب نادرستی که در فضای اینترنتی مطرح می‌شود، همه اینها نمونه‌هایی از بی‌اخلاقی است.

وی ادامه داد: اخلاق مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها است و به ما می‌گوید چه کاری خوب و چه کاری بد است. امروزه علم اخلاق پزشکی جای خود را پیدا کرده اما علوم دیگر هنوز آن چنان کفایت در این زمینه پیشرفت نکرده‌اند.

اکرمی گفت: از فرصت ایجاد شده از سوی یونسکو و توجه به اخلاق زیستی باید به عنوان یک دیپلماسی علمی استفاده کنیم پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما باید این پیشرفت‌ها به زبان بین‌المللی مطرح شود.

وی با بیان اینکه، مطالبی مانند طب سنتی امروزه مدنظر یونسکو قرار گرفته گفت: باید در زمینه‌هایی که در جوامع بین‌المللی جای کار دارند فعالیتهایمان را بیشتر کنیم و بحث‌ها را کاربردی کنیم.

عضو کمیته ملی اخلاق زیستی یونسکو افزود: تاکنون سه مدل موفق ایرانی که شامل اهدای جنین، سقط درمانی، مرگ مغزی و پیوند اعضا است به قانون تبدیل شده است اما موارد دیگری در حوزه زیستی وجود دارد که باید قانونمند شود.

وی گفت: باید هر جامعه‌ای با نگاه به تمدن، فرهنگ، اجتماع، مذهب و حقوق نگاه عقلانی جدیدی داشته باشند و حرفهای جدیدی بزنند در این زمینه وزارت بهداشت اقدامات خوبی انجام داده اما سایر وزارتخانه‌ها باید بیشتر کار کنند.

اکرمی با اشاره به تشکیل بانک بند ناف در کشور گفت: اینکه بند ناف‌ها نمونه‌گیری شوند و در آینده بتوان از آنها استفاده کرد از جمله مسائل اخلاقی است که باید به آنها پاسخ داده شود رضایت فرد، خرید و فروش، نحوه نگهداری آن و ... از مسائلی است که باید در مورد آن بحث کرد.

وی ادامه داد: اکنون به نتایج خوبی رسیده‌ایم اما هنوز به قانون تبدیل نشده است اما روی آن کاری می‌کنیم تا به یک مدل کاربردی تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha