معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها و پاكسازی چهره شهر، خرید و فروش هر گونه پرنده خوراكی زنده در استان تهران ممنوع شد.

به گزارش سلامت نیوز محمد امام هادی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اعلام این مطلب به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس گفت: تاكنون هیچ موردی از ابتلای انسان به بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان تهران نداشته‌ایم و در این مورد می‌توان با اطمینان سخن گفت؛ چون حتی اگر یك مورد ابتلا به این بیماری وجود داشته باشد به قدری موضوع حساس و جدی است كه مثل بمب همه با خبر می‌شوند و چون امكان سرایت آن نیز بالاست نمی‌توان این موضوع را مخفی كرد.
وی تاكید كرد: به طور قطع در محدود دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی یعنی بخشهایی از تهران و شهرستانهای دماوند، فیروز كوه، پاكدشت و ورامین هیچ موردی از ابتلای انسان به بیماری آنفلوانزای پرندگان وجود ندارد و در دیگر مناطق استان تهران نیز چنین گزارشهایی نبوده است چون در هر صورت ما با خبر می‌شدیم.
امام هادی گفت:‌ با این وجود خطر بروز بیماری آنفلوانزای پرندگان همچنان به صورت جدی وجود دارد و این خطر وجود دارد كه این بیماری در شهر تهران بومی شود به همین علت برای جلوگیری از این خطر بالقوه تدابیر پیشگیرانه با همكاری وزارت بهداشت، وزارت كشور، نیروی انتظامی و وزارت جهاد كشاورزی در حال انجام است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: به همین علت از مدتی پیش با همكاری نیروی انتظامی بازار فروش پرندگان در منطقه گمرك و مولوی به طور كلی پاكسازی شد، این كار علاوه بر یك اقدام بهداشتی به منظور پیشگیری از بیماری به علت پاكسازی چهره شهر تهران به عنوان پایتخت هم بود.
وی گفت: اكنون بازار فروش پرندگان به منطقه میدان شوش منتقل شده است اما در این بازار نیز فقط پرندگان زینتی كه احتمال انتقال بیماری توسط آنها در حداقل ممكن است عرضه می‌شود و به طوری كلی فروش هر نوع پرنده زنده خوراكی مانند مرغ، خروس، غاز و اردك در استان تهران ممنوع است.
امام هادی افزود: البته این اقدام به معنای مشاهده بیماری آنفلوانزای پرندگان در بین پرندگان در استان تهران نیست، زیرا پرنده بیمار كاملاً وضعیت مشخصی دارد و حالت مردنی دارد، بیماری آن به سرعت به سایر پرندگان یا حتی انسان منتقل می‌شود و حتی یك مورد آلوده آن می‌تواند كل شهر را آلوده كند، جمع آوری پرندگان زنده خوراكی صرفاً یك اقدام پیشگیرانه و بهداشتی بود.
وی تاكید كرد: مسئله بیماری آنفلوانزای پرندگان موضوعی است كه رسیدگی به آن به صورت جدی در دستور كار وزارت بهداشت، وزارت جهاد كشاورزی و وزارت كشور است و به هیچوجه قصدی برای مخفی كردن این موضوع وجود ندارد زیرا همه می‌دانیم كه تجربه انكار ایدز در ایران برای سالهای متمادی چه زیانهایی را به دنبال داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha