سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 88430
سلامت نیوز: اگرچه شهر اهواز جزو یکی از شهرهای آلوده کشور ماست اما عجیب اینجا بود که هوای این شهر در روزهایی که این مشکل به وجود آمد در شرایط مطلوبی قرار داشت. به همین دلیل همه توجهات به سمت عاملی ناشناخته سوق داده شد.

سعید متصدی، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان محیط زیست در روزنامه شرق نوشت: اولین نشانه‌های پدیده‌ای که برخی از شهروندان اهوازی را دچار مشکل کرد از یازدهم آبان ماه بعد از وقوع اولین بارندگی در اهواز پدیدار شد.

 بعد از این ماجرا ما در اهواز شاهد سکون هوا بودیم و بلافاصله گزارش‌هایی از مراجعه پرشمار بیماران به مراکز درمانی منتشر شد.  ما ابتدا تصور می‌کردیم مراجعه‌ها به‌خاطر شرایط هوا باشد، با این حال با تغییر وضعیت این مساله در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرد. به‌عنوان مثال در 27 و 28آبان بار دیگر گزارش‌هایی از مراجعه برخی از افراد به دلیل حالت تنگی‌نفس به دست ما رسید. 

بر اساس آخرین آمارهای ما در حدود 20هزار مراجعه به مراکز درمانی برای مشکلی که گفته شد در بازه زمانی یازدهم آبان تا دهم آذر ثبت شد. البته 93درصد از آنها به صورت سرپایی معالجه شدند و تنها هفت درصد نیاز به مراقبت‌های بیشتر داشتند. البته آنها نیز درمان‌های لازم را دریافت کردند و خوشبختانه در نهایت کسی از میان آنها دچار مشکل جدی نشد.  ما پس از وقوع چنین پدیده‌ای در اهواز و ایجاد مشکل برای شهروندان برای پیگیری و یافتن علت ماجرا دست به‌کار شدیم، در اولین گام اطلاعات مربوط به ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر اهواز و برخی شهرهای دیگر مانند ماهشهر را بررسی کردیم. با این حال بر اساس اطلاعات این ایستگاه‌ها مشخص شد وضعیت هوا در شرایط مساعد و مناسبی بود و آلاینده به‌خصوصی در هوا پیدا نشد. در حقیقت از نظر اطلاعات ایستگاهی مشکلی مشاهده نمی‌شد و مشخص شد آلاینده‌هایی که بر اساس قانون باید ثبت شوند همه در حد قانونی هستند.   حتی ما اطلاعات هواشناسی را هم بررسی کردیم بر این اساس اعلام شد در روز 11آبان سکون هوا ثبت شده بود اما بعد از آن خبری از سکون هوا نبود به‌ویژه آنکه باد و باران نیز در شهر اهواز به‌وقوع پیوست.

اگرچه شهر اهواز جزو یکی از شهرهای آلوده کشور ماست اما عجیب اینجا بود که هوای این شهر در روزهایی که این مشکل به وجود آمد در شرایط مطلوبی قرار داشت. به همین دلیل همه توجهات به سمت عاملی ناشناخته سوق داده شد. چراکه مراجعه مردم داستان را پیچیده کرده است، یعنی اگر مراجعه مردم به بیمارستان‌ها نبود می‌توانستیم با صراحت و قاطعیت اعلام کنیم هوای اهواز در شرایط سالم قرار دارد.  با این حال چون مساله سلامت مردم بیشتر از هر چیزی برای ما مهم است برای یافتن این عامل ناشناخته که موجب بروز مشکل برای برخی از شهروندان شده بود در حال پیگیری وضعیت و بررسی همه احتمالات هستیم.

علاوه بر این یکی دیگر از نکاتی که برای ما به منزله هشدار بود و نگرانی بسیاری در پی داشت، این بود که در میان افرادی که دچار مشکل شده بودند تعداد زیادی بودند که سابقه هیچ‌گونه بیماری قلبی و تنفسی نداشتند، می‌توانم اعلام کنم که این موضوع در حال حاضر اصلی‌ترین نگرانی ماست.

به همین خاطر تاکنون جلساتی را در سطح استان با استانداری خوزستان و در پایتخت با معاونت وزرای نفت و نیرو و هر کسی یا کسانی که ممکن است با این موضوع مرتبط باشند برگزار کرده‌ایم.  بر اساس آن چیزی که مسوولان این وزارتخانه به ما گفته‌اند در این مدت هیچ تغییر خاصی در فرآیند سوخت‌ها و آلاینده‌های مورد استفاده در مراکز نفتی و صنعتی انجام نشده است و وزارت نفت و نیرو گزارشی از تغییر جدیدی در صنایع خود نداشتند.  اما به هر صورت وقتی مشکلی به شکل اپیدمی درآمد باید مطالعات آن نیز به صورت اپیدمولوژیک باشد. به همین مناسبت موضوع بررسی وضعیت و شرایط مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی نیز در دستور کار قرار گرفت. برای همین منظور یک گروه پزشکی متشکل از متخصصان گوناگون از وزارت بهداشت و درمان پزشکی استان خوزستان بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این گروه حالا در حدود 10روز است که کار خود را شروع کرده و به زودی نتایج اولیه مطالعات خود را منتشر خواهند کرد. همچنین گمانه دیگر موضوع باران‌های اسیدی بود که بعد از مطالعات اولیه ما مشخص شد این قضیه ارتباطی به این موضوع ندارد. در کنار این نیز برای اینکه بررسی کنیم در جو بالا چه اتفاقی افتاده برای این کار نیز از طریق اطلاعات ماهواره‌ای موضوع را مورد کنکاش قرار داده‌ایم.

 در میان همه گمانه‌زنی‌هایی که تاکنون در این‌باره منتشر شده است یک مورد نیز مساله آسم باران بود. آسم باران نوعی بیماری است که بعد از باران به وقوع می‌پیوندد و تاکنون در برخی از کشورهای دنیا مشابه آن به ثبت رسیده است. در این بیماری افراد در هنگام باران دچار علایم تنگی‌نفس و انسداد راه‌های تنفسی می‌شوند. با این حال بر اساس دانش ما چنین چیزی بعد از بارش باران از بین می‌رود ولی این قضیه در اهواز همچنان مراجعه‌کنندگان را با علایم تنگی‌نفس به مراکز درمانی می‌کشاند و همین موضوع احتمال اینکه چنین پدیده‌ای آسم باران باشد را مورد تردید قرار می‌دهد. البته هنوز به صورت قطعی در این‌باره نمی‌توان نظر داد.
با این همه به دلیل انجام تحقیقات مفصل در این‌باره طی روزهای آینده نتایج اولیه این تحقیقات به صورت عمومی منتشر خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha