سلامت نیوز: نشست شورای سیاست گذاری سلامت معاونت صدا با موضوع «ایمنی در برابر زلزله»  با حضور دکتر علیرضا بهفر مدیر شبکه رادیویی سلامت و دبیر این شورا، آقای کلوایی کارشناس روابط عمومی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، دکتر یاسر جعفریان مدیر روابط عمومی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، مهندس فاطمه صالح معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، آقای قویدل مدیر تیم های عملیاتی سازمان امداد و نجات، مدیران رادیو سلامت و نمایندگان مدیران شبکه هایی رادیویی معاونت صدا برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه رادیویی سلامت، دکتر علیرضا بهفر، مدیر شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه رسالت رسانه این است که دانش را تبدیل به باور و باور را در جامعه نهادینه کند،گفت: برای ایمن سازی بافت های مسکونی می توانیم با کمترین هزینه خانه های فرسوده را مقاوم سازی کنیم. در این خصوص هر مسئولی در سازمان خود فعالیت خودش را انجام می دهد. لذا انسان باید دانش پیدا کند، سپس آن را تبدیل به باور نماید و بعد به عملیاتی کردن باور بپردازد. از این رو در معاونت صدای رسانه ملی می توانیم با برنامه سازی ها در قالب نمایش، طنز، برنامه سازی مجله ای و ... در این زمینه کار کنیم و این جزو وظایف ماست. از این رو رسالت ما آگاهی بخشی، ارتقایدانش، تغییر باور مخاطبان، و تلنگر زدن به مسئولان از طریق برنامه های چالشی است. برنامه سازان مباحث را به سمت چالش ببرند؛ چرا که ما باید مطالبات مردم را ارتقا دهیم.

*  تهیه کنندگان به موضوع زلزله نیز بپردازند

در ادامه، آقای کلوایی، کارشناس روابط عمومی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه پرداختن به موضوع مهمی چون زلزله نیاز جامعه است، گفت: در دهه 70 درباره زلزله در سازمان صدا و سیما کمتر پرداخته شده است. لذا از مهدکودک ها و مدارس شروع به انجام فعالیت کردیم و در سراسر کشور نیز مانور زلزله را برگزار کردیم؛ و خوشحالیم که امروز این حساسیت نیز در رسانه ها ایجاد شده است؛ چرا که زلزله یکی از بحث های بسیار جدی است ، زیرا زلزله آلودگی هوا، بیماری، کمبود آب و ... را نیز به دنبال دارد.

کلوایی در پایان با طرح سوالی مبنی بر اینکه «آیا برگزاری مانور در سال کافی است؟» اظهار کرد: زلزله حادثه ای است که دیر به دیر انفاق می افتد به همین دلیل مردم آن را فراموش می کنند. از این رو تهیه کنندگان صدا و سیما  با پرداختن به موضوع زلزله در برنامه سازی هایشان می توانند مردم را از خطر زلزله آگاه و مطلع کنند. ما نیز برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در هفته کاهش بلایای طبیعی (مهر ماه) برنامه و کارگاه های آموزشی برگزار می کنیم. همچنین در اردیبهشت ماه نیز برای مهدهای کودک سراسرکشور برنامه اجرا می کنیم.

*   بهره گیری از راهکارهای کم هزینه برای ایمن سازی شهر

در ادامه، مهندس فاطمه صالح، معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه زمانی توانستیم از زلزله سخن بگوییم که زلزله بم رخ داد، بیان کرد: مردم باید از مسئولان و ما مطالبه داشته باشند. در طی چند سال اخیر گروه های دوام در سطح شهر تهران را گسترش دادیم.
وی در پایان اظهارکرد: بحث ساختمان، سازه و ... یک بحث است و بحث رفتارهای فردی درستی داشته باشیم، بحث دیگری است. از این رو ما باید رفتارهای فردی را اصلاح کنیم. ما همیشه به دنبال راهکارهای سخت هستیم. لذا باید از راهکارهای ساده، آسان و کم هزینه که می تواند خسارت و تلفات را کنترل و جبران کند، استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha