استفاده از هود هنگام پخت وپز، آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد و می‌تواند مانع از كاهش بهره هوشی در كودكان شود.

دكتر محمدرضا طاهرپور اناركی، فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: مهمترین آلاینده‌های داخل منزل سوخت‌های فسیلی نفت و گاز هستند كه مواد سمی چون دی‌اكسید گوگرد، مونواكسید كربن و ازن تولید ‌كرده كه می‌توانند با ذرات معلق در هوا تركیب شده و مواد جدیدی بوجود آورند كه برای سلامت انسان مضر هستند.

این فوق تخصص ریه تصریح کرد: آلاینده‌های داخل منزل بر روی عملكرد فكری و جسمی افراد منزل اثرات سوئی دارند كه در كودكان موجب كاهش بهره هوشی آنها می‌شود و با علائمی همچون سردرد، عدم تمركز و احساس خستگی همراه است.

وی افزود: استفاده از شومینه و بخاری‌های بدون دودكش، باعث ایجاد مسمومیت با مونواكسید كربن ‌شده که در موارد شدید منجر به مرگ می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، استفاده از وسایل برقی، شوفاژ و دستگاه‌های تصفیه كننده را به بیماران قلبی و ریوی در جهت كاهش این آلاینده‌ها توصیه كرد.

دکتر انارکی با اشاره به این که دود سیگار نیز جزء آلاینده‌های بسیار مهم است، خاطرنشان كرد: اگر سیگار در داخل محیط منزل استفاده شود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری از جمله بیماری‌های مزمن ریوی و افزایش مرگ و میر در بیماران قلبی را به افرادی كه ناخواسته دود سیگار را استنشاق می‌كنند، وارد می‌كند.

وی افزود: استنشاق دود سیگار به ویژه در كودكان سبب ابتلا به آسم، اوتیت و عفونت‌های تنفسی می‌شود.

این فوق تخصص ریه گفت: استفاده از مواد شوینده، ضدعفونی كننده و سفیدكننده در محیط‌های بسته از دیگر آلاینده‌هایی است كه زنان خانه‌دار را بیشتر درگیر و منجر به التهاب راه‌های هوایی، آسیب‌های ریوی و اختلال عملكرد راه‌های هوایی می‌شود و تنگی نفس و سرفه ناشی از آن ممکن است تا پایان عمر با فرد همراه باشد.

وی افزود: كلیه لوازم داخل منزل كه از مواد شیمیایی درست شده باشند یا در آنها مواد شیمیایی به كار رفته باشد، جزء آلاینده‌ها محسوب می‌شوند.

دکتر انارکی با اشاره به این که عوامل غیر صنعتی نیز می توانند آلاینده باشند، خاطرنشان کرد: كپك‌ها كه در محیط‌های مرطوب رشد می‌كنند، می‌توانند موجب بیماری‌های حساسیتی ریه شوند.

وی افزود: نگهداری حیوانات خانگی از جمله سگ، گربه و پرندگان نیز می‌تواند در ایجاد بیماری‌های ریوی موثر باشد و باید در محل نگهداری آنها نكات بهداشتی را رعایت كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha