یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 88688

هر سیكل درمان كامل برای هر زوج نابارور رقمی معادل 5 میلیون تومان خواهد بود، این در حالی است كه هر زوج نابارور برای تكمیل پروسه درمانی حداقل نیاز به 3 بار مراجعه به مراكز درمان ناباروری دارند.

سردرگمی زوج‌های نابارور میان بیمه و بهداشت
سلامت نیوز : در شرایطی كه 3 میلیون زوج از مشكل ناباروری در كشور رنج می‌برند، سازمان‌های بیمه‌گر درمان آن‌ها را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهند.بنابر اعلام متخصصان این حوزه، هر سیكل درمان كامل برای هر زوج نابارور رقمی معادل 5 میلیون تومان خواهد بود، این در حالی است كه هر زوج نابارور برای تكمیل پروسه درمانی حداقل نیاز به 3 بار مراجعه به مراكز درمان ناباروری دارند.از طرفی بنابر اعلام رئیس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران، 25 درصد زوج‌های نابارور كشور توان مالی برای مراجعه به مراكز درمان ناباروری جهت درمان را ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ رئیس سازمان غذا و دارو در واكنش به نپذیرفتن پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری، اظهار داشت:‌ ما همه اعتبارات مورد نیاز این اقدام را در نظر گرفته بودیم، اما سازمان‌های بیمه گر بنا به دلایل توجیه‌ناپذیر پوشش بیمه‌ای این اقلام دارویی را رد كردند.

در حالی كه روز جمعه دكتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در حاشیه افتتاح موزه چشم پزشكی بیمارستان لبافی‌نژاد از عجله رئیس سازمان غذا و دارو در اعلام حمایت بیمه‌ای از داروی ناباروری گله‌مند بود، دكتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با ایران اعلام كرد:‌ ما تمام تلاش خود را برای تحت پوشش قرار دادن داروهای ناباروری به كار گرفتیم اما متأسفانه بیمه‌ها در این خصوص زیر بار نرفتند.

وی در ادامه با اشاره به آمادگی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای تأمین و پرداخت هزینه‌های ناشی از تحت پوشش قرار گرفتن این دارو‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر افزود:‌ هدف ما كاهش بار پرداختی مردم و جبران هزینه‌ها از محل اعتبارات وزارت بهداشت بود اما این هفته سومی است كه بیمه‌ها اعلام كردند آمادگی همكاری ندارند و نگرانی‌هایی دارند كه برای ما اصلاً قابل درك نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو با تأكید بر توجیه‌ناپذیر بودن دلایل سازمان‌های بیمه گر برای رد این موضوع خاطرنشان كرد:‌ فهرست داروهای ناباروری كه قرار بود تحت پوشش بیمه قرار بگیرد كاملاً شبیه فهرست‌های دارویی قبلی بود كه تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

اما سازمان‌های بیمه‌گر دلیلی برای رد این فهرست ارائه نكردند به‌طوری كه ما به عنوان مسئول بهداشت و درمان كشور متوجه دلایل آن‌ها نیستیم. دیناروند در تشریح این موضوع عنوان كرد:‌ زمانی كه وزارت بهداشت اعلام كرده اعتبار مورد نیاز را كه مبلغی در حدود10میلیارد تومان برآورد شده، برای پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری به بیمه‌ها پرداخت می‌كند، به‌طور قطع توجیهی باقی نخواهد ماند.

وی در ادامه با بیان این‌كه با تحقق این اقدام هزینه مردم در خرید داروهای ناباروری تا 50 درصد كاهش می‌یافت، گفت:‌ به هر ترتیب ما به دنبال راهكاری هستیم تا هزینه این داروها كاهش یابد. اگرچه بهترین راه استفاده از سازمان‌های بیمه‌گر است، اما اگر بیمه‌ها همكاری نكنند، تلاش خواهیم كرد مسیرهای جایگزین برای رسیدن به هدف پیدا كنیم.رئیس سازمان غذا و دارو درباره راه جایگزین عنوان كرد:‌ راه بعدی برای كاهش قیمت داروهای ناباروری، كاهش قیمت آن قبل از عرضه است. اقدامی كه در مورد داروی بیماران هموفیلی و كلیوی صورت می‌گیرد.

10 قلم داروی ناباروری بیمه می‌شود
مدیركل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی از تحت پوشش قرار گرفتن 10 قلم داروی ناباروری در صورت تأمین بار مالی آن توسط دولت خبر داد و گفت: با توجه به هزینه‌های سنگین تحت پوشش قرار گرفتن این داروها در صورتی كه بار مالی آن توسط دولت تأمین شود، هزینه‌های این 10 قلم داروی ناباروری توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

محمدباقر هوشنگی با بیان اینكه سهم فرانشیز مردم در تهیه دارو 30 درصد و سهم پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر 70 درصد است، گفت: در مورد داروهای ناباروری نیز سهم فرانشیز مردم به همین میزان است اما قصد داریم به علت بالا بودن هزینه داروهای ناباروری سهم بیشتری از هزینه‌های این داروها توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود.

وی با بیان اینكه داروهای ناباروری كالای لوكس نیستند، اظهار كرد: این داروها كالای لوكس نبوده و جزو نیازهای ضروری دارویی در كشور محسوب می‌شوند،‌ بنابراین در مورد تأمین هزینه‌های آن‌ها توسط سازمان‌های ذیصلاح اتفاق نظر وجود دارد و باید به عنوان یكی دیگر از خدمات درمانی ارائه شده توسط سازمان‌های بیمه‌گر تحت پوشش قرار گیرند.
هوشنگی گفت: ‌ابتدا باید بار مالی ایجاد شده توسط این داروها مشخص شود و پس از آن‌كه دولت تضمین كند كه به‌طور دائم اعتبار تحت پوشش قرار گرفتن این داروها را پرداخت می‌كند، این موضوع در دستور كار شورای عالی بیمه قرار گرفته و درنهایت به فهرست داروهای تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت بخشی از هزینه دارویی افراد متقاضی اضافه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha