آنگونه که دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به سازمان ثبت اسناد کشور گزارش داده‌اند و آمارهای رسمی این سازمان نشان می‌دهد، میزان ازدواج جوانان ایرانی در سال 90 در مقایسه با سال 1389از رشدی 2 درصدی برخوردار بود و در همین مدت طلاق هم 7 درصد افزایش داشته‌است.

سلامت نیوز: 833 هزار و 332 زوج ایرانی در سال 1390 با هم ازدواج کردند و همزمان در طول یک سالی که گذشت 139 هزار و 963 زوج ایرانی دیگر به زندگی مشترک خود پایان دادند. آنگونه که دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به سازمان ثبت اسناد کشور گزارش داده‌اند و آمارهای رسمی این سازمان نشان می‌دهد، میزان ازدواج جوانان ایرانی در سال 90 در مقایسه با سال 1389از رشدی 2 درصدی برخوردار بود و در همین مدت طلاق هم 7 درصد افزایش داشته‌است.

سازمان ثبت اسناد وابسته به قوه قضائیه و سازمان ثبت احوال وابسته به قوه مجریه، دو دستگاهی هستند که بنا به وظایف قانونی، متولی آمار و اطلاعات مربوط به ازدواج و طلاق در کشور محسوب می‌شوند. بر اساس قانون، همه ازدواج‌های و طلاق‌های رسمی اتباع کشور پس از ثبت در دفاتر ثبت ازدواج به عنوان واحدهایی زیر نظر سازمان ثبت اسناد، در مراکز ثبت احوال شهرستان‌های مختلف کشور به عنوان بخشی از احوال سجلی افراد ثبت می‌گردد. از این روست که این دو دستگاه به صورت جداگانه اما معمولا هماهنگ آخرین آمار ثبت ازدواج و طلاق را در کشور اطلاع رسانی می‌کنند. روز گذشته احمد تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در یک نشست خبری عملکرد این سازمان در سال گذشته در حوزه‌های مختلف از جمله آمار ازدواج و طلاق در سال 1390 را تشریح کرد. تویسرکانی درباره آمار ازدواج و طلاق در کشور در سال گذشته، گفت: در این مدت تعداد 833 هزار و 332 فقره ازدواج در دفاتر ازدواج به ثبت رسیده‌است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 درصد رشد داشته‌است. از طرفی مجموع طلاق‌های ثبت شده در دفاتر طلاق 139 هزار و 963 فقره است که نسبت به سال گذشته رشدی معادل 7 درصد را نشان می‌دهد.پیش از این هم رئیس سازمان ثبت احوال کشور در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی در سخنانی که به طور تقریبی تاییدکننده آمار و ارقام سازمان ثبت اسناد است، گفته بود که سالانه 900هزار واقعه ازدواج و140 هزار مورد طلاق به ثبت می‌رسد. اما بر این اساس می‌توان گفت که روند سالانه ازدواج با شیب منظمی در حال کاهش است که بخشی از این روند را می‌توان به روند کاهشی متولدین سال‌های پایانی دهه 60 و اوایل دهه70که هم‌اکنون در سن ازدواج قرار دارند، نسبت داد.

آمار دو سازمان، 42 هزار ازدواج اختلاف دارد
این در حالیست که آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال که حدود یک هفته پیش منتشر شده با آمار جدید ازدواج که سازمان ثبت اسناد عنوان کرده‌است، دارای اختلافی تقریبا فاحش است. چند روز پیش مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال نیز در تشریح وضعیت آمار ازدواج و طلاق در سال 90 گفته بود که بر اساس آخرین آمارهای جمع آوری شده در سال 90، 874 هزار و 791 مورد ازدواج در کشور به ثبت رسیده‌است که این آمار در مقایسه با سال قبل از آن 4/2 درصد افزایش داشته‌است. آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال در مورد ازدواج‌های سال 1390 در مقایسه با آمار ثبت اسناد بیشتر اعلام شده و اختلافی در حدود 42 هزار ازدواج را نشان می‌دهد که به نظر، این اختلاف آماری رقمی قابل ملاحظه و معنادار است.این گزارش را روابط عمومی سازمان ثبت احوال به نقل از علی اکبر محزون منتشر کرده بود. در گزارش این سازمان نقل شده‌است که علاوه بر اعلام رشد 4/2درصدی افزایش آمار ازدواج در سال گذشته، آمده‌است که یک سوم ازدواج‌های سال 90 در مناطق روستایی بوده‌است. همچنین 631 هزار و 457 مورد نیز ازدواج در مناطق شهری استان‌ها به ثبت رسیده‌است. به گفته محزون، آمار ازدواج‌های ارائه شده مربوط به ازدواج‌های جاری است که در نقاط مختلف در دفاتر رسمی به ثبت رسیده‌است. در واکنش به آمار ثبت احوال، تویسرکانی روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود: آمار منتشره سازمان‌های ثبت احوال و ثبت اسناد در بحث ازدواج و طلاق متناقض است، گفت: متولی ثبت وقایع ازدواج و طلاق، سازمان ثبت املاک و اسناد کشور است و دفاتر ازدواج و طلاق نیز زیر نظر این سازمان کار می‌کنند و الان نظارت صورت می‌گیرد و اگر مرجع دیگری در این خصوص آمار داده باید از خود آنها پرسید. رئیس سازمان ثبت اسناد افزود: ثبت وقایع ازدواج و طلاق اکنون به شکل دستی انجام می‌شود اما مقدمات ثبت الکترونیکی مهیا شده‌است و تا قبل از پایان نیمه نخست امسال این کار محقق خواهد شد و فعالیت‌های کل دفترخانه‌های ازدواج و طلاق در سامانه متمرکز سازمان ثبت ذخیره خواهد شد.

تهران رکوردداربیشترین کاهش ازدواج در کشور
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه گزارش خود با بیان اینکه سال 89 نسبت به سال 88، کاهش ازدواج رقم 6/0 را نشان می‌داد اما این میزان در سال 90 نسبت به سال 89، افزایش 2/1را نشان می‌دهد، گفت: بیشترین افزایش ازدواج در بین استان‌ها مربوط به استان مرکزی با 5/22 درصد بود و بیشترین کاهش ازدواج در تهران با رقم 2/15 بوده‌است. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: همچنین بیشترین افزایش طلاق مربوط به استان فارس با 9/28 درصد و بیشترین کاهش طلاق مربوط به استان خراسان جنوبی با رقم 3/36درصد بوده‌است.گفتنی است رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور علاوه بر ارائه آمار ازدواج و طلاق در سال 1390 با بیان اینکه تبدیل اسناد مالکیت قدیمی به اسناد مالکیت تک برگ کاداستری اولین اقدام این سازمان در سال 90 بود، افزود: تا پایان سال 90 نزدیک به یک میلیون و 800 هزار سند جدید به مردم تحویل شد که در مقایسه با سال قبل 21 درصد رشد داشته‌است.

بیش از6 هزار نفر ممنوع‌الخروج شدند
معاون رئیس قوه‌ قضائیه به ایجاد سامانه ممنوع‌الخروجی و رفع ممنوع الخروجی اشاره کرد و گفت: فعالیت این سامانه از ابتدای شهریور سال قبل آغاز شد که تاکنون از طریق این سامانه، 6 هزار و 398 نفر ممنوع‌الخروج و از یک هزار و 840 نفر رفع ممنوعیت شده‌است.

رشد 21 درصدی ثبت اسناد مالکیت
تویسرکانی ادامه داد: طی یک سال گذشته تعداد یک میلیون و 685 هزار و 612 فقره سند مالکیت در کشور صادر شده‌است که در مقایسه با سال 89 به میزان 21 درصد رشد داشته و 85 درصد اسناد مالکیت در سیستم کاداستر صادر شده‌است. معاون رئیس‌ قوه‌ قضائیه گفت: در سال 90 تعداد کل اسناد مالکیت صادره دولتی معادل 52 هزار و 22 فقره بوده‌است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 101 درصد رشد داشته‌است.

رشد معاملات، کاهش ثبت شرکت‌ها و اختراعات
وی ادامه داد: جمع کل معاملات ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی در سال گذشته 22 میلیون و 460 هزار و 874 فقره است که دارای رشد 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌است. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در این مدت تعداد 78 هزار و 373 فقره شرکت به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12 درصد کاهش داشته‌است. وی با بیان اینکه طی سال 90 تعداد 5 هزار و 82 فقره اختراع به ثبت رسیده‌است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4 درصد کاهش داشته‌است.
 
منبع: روزنامه ابتکار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha