سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

شواهد عقلی می‌گوید مرگ‌ومیر معتادان افزایش یافته، اما آمار مسئولان پزشکی قانونی این شواهد عقلی را رد می‌کند!

سلامت نیوز: اگر کمی موشکافانه آمار اعلام‌شده را بررسی کنیم، مشخص می‌شود که آمار امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. طبق آمار در ۱۰ ماه امسال، هر روز ۱۰ نفر فوت کرده در حالی‌که سال گذشته این آمار متعلق به کل سال بوده است.

شواهد عقلی می‌گوید مرگ‌ومیر معتادان افزایش یافته، اما آمار مسئولان پزشکی قانونی این شواهد عقلی را رد می‌کند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری قانون، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده که در ده ماهه امسال سه هزار و پنج نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در کشور جان‌شان را از دست داده‌اند و این آمار نسبت به آمار مرگ‌ومیر معتادان در 12 ماه سال گذشته که سه هزار و 656 نفر بود، کاهش یافته است!

البته این مسئولان محترم اعلام نکرده‌اند که چگونه آمار 10 ماه امسال را با آمار 12 ماه سال قبل مقایسه می‌کنند. در عین حال اگر کمی موشکافانه همین آمار را بررسی کنیم، مشخص می‌شود که آمار امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. طبق آمار در 10 ماه امسال، هر روز 10 نفر فوت کرده در حالی‌که سال گذشته برای هر 12 ماه هر روز 10 نفر فوت کرده است. بنابراین مقایسه آمار ده ماهه امسال با آمار 12 ماهه سال قبل کاملاً اشتباه و مغالطه‌آمیز است و تیتر مرگ 3 هزار معتاد در سال 90 و کاهش 17 درصدی مرگ معتادان یعنی دادن اطلاعات غلط به مخاطب.


افزایش معتاد مساوی افزایش مرگ‌ومیر معتاد
سازمان ملل متحد سال گذشته بر اساس آمار دو میلیون نفری معتادان در ایران، شیوع اعتیاد در ایران را 8/2 درصد اعلام کرد و ایران را صاحب بیش‌ترین میزان معتاد در جهان معرفی کرد، به طوری که بر اساس این گزارش فقط دو کشور جزیره موریس و قرقیزستان با حدود دو درصد جمعیت معتاد در رده‌های بعدی نسبت به ایران قرار دارند.
برای اولین بار آمار دو میلیون معتاد در ایران در سال 76 از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد و بر اساس این آمار یک میلیون و 200 هزار نفر در ایران معتاد دائمی هستند و حدود 800 هزار نفر نیز به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند. زمان اعلام این آمار یعنی از 15 سال پیش بنا بر ادعای مسئولان و مراکز آماری این آمار ثابت مانده است و چون امکان آمارگیری مستقلی وجود ندارد، کسی نمی‌تواند با جزئیات خلاف این ادعا را ثابت کند. البته اکثر کارشناسان به این ادعا با دیده تردید نگاه می‌کنند و با توجه به شرایط اجتماعی می‌گویند امکان ندارد با افزایش جمعیت اولاً تعداد آمار معتادان افزایش پیدا نکرده باشد و دوماً تعداد تلفات معتادان.


آمار متناقض سازمان پزشکی قانونی
در عین حال برخی مسئولان هم شواهد مهمی از افزایش تعداد معتادان ارائه کرده‌اند. مثلاً معاون پیشگیری سازمان بهزیستی ایران اعلام کرده «رشد اعتیاد در کشور سالانه حدود هشت درصد است، در حالی که جمعیت کشور سالانه حدود 6/2 درصد رشد می‌کند، بنابراین تعداد معتادان سالانه بیش از سه برابر جمعیت رشد می‌کند.»
از طرف دیگر کارشناسان از مرگ بیش از 80 درصد مصرف کنندگان شیشه تولید داخل بعد از گذشت دو سال خبر می‌دهند. رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور نیز درباره آمار مرگ و میر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در 9 ماهه نخست امسال اعلام کرده: «این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد که آمار مرگ و میر معتادان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر نسبت به سال گذشته حدود سه درصد افزایش داشته است.»
حالا با توجه به این شواهد آیا می‌توان ادعای سازمان پزشکی قانونی را درباره کاهش مرگ و میر معتادان باور کرد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha