در ایران جامعه پرستاری علی رغم مسئولیت بسیار مهمی که در بخش سلامت جامعه بر عهده دارند ، مظلوم واقع شده اند و به نظر می رسد به اندازه شأن شغلی خود حداقل بصورت ظاهری مورد توجه جامعه قرار نمی گیرند تصویب قوانین مفید و مؤثر به منظور تعلق مزایای مادی و معنوی بیشتر به پرستاران در راستای کاهش میزان فرسایش شغلی ( (Burnout ناشی از کار در این حرفه از مواردی است که می تواند مایه دلگرمی جامعه پرستاری کشور شده و آنان را نسبت به آینده امیدوارتر نماید.

نمایندگان مجلس نهم فرسایش شغلی پرستاران را جدی بگیرند

سلامت نیوز : پرستاری از جمله مشاغل سختی است که علاوه بر جسم، روح شاغلین خود را نیز درگیر می نماید و بنابراین در تمام دنیا پرستاران مورد توجه ویژه قرار می گیرند و از حمایت های اجتماعی خاصی برخوردار می شوند چون اصطلاحا این حرفه از مشاغلی است که فرسودگی شغلی بالایی دارد.

به گزارش سلامت نیوز در ایران جامعه پرستاری علی رغم مسئولیت بسیار مهمی که در بخش سلامت جامعه بر عهده دارند ، مظلوم واقع شده اند و به نظر می رسد به اندازه شأن شغلی خود حداقل بصورت ظاهری مورد توجه جامعه قرار نمی گیرند تصویب قوانین مفید و مؤثر به منظور تعلق مزایای مادی و معنوی بیشتر به پرستاران در راستای کاهش میزان فرسایش شغلی ( (Burnout ناشی از کار در این حرفه از مواردی است که می تواند مایه دلگرمی جامعه پرستاری کشور شده و آنان را نسبت به آینده امیدوارتر نماید.

لزوم توجه به مسائل مترتب بر شغل پرستاری به اندازه ای مهم است که در صورت نادیده انگاشتن مشکلات قشر پرستاران ، خسارات جبران ناپذیری بر حوزه سلامت عمومی جامعه وارد خواهد شد چون قشری که متولی سلامت عمومی جامعه است اگر خود در اثر کم توجهی از سلامتی کامل برخوردار نبوده و در محیط کار بدنبال حل دغدغه های زندگی شخصی اش باشد در انجام وظایف محوله موفق نخواهد بود که دود این سهل انگاری در نهایت به چشم تمام جامعه وارد خواهد شد.

مواردی چون قتل مرحوم دکتر بقایی ، جراحت چشم پرستار در اثر ضرب و شتم همراه بیمار ، عدم پذیرش آمرین به معروف و ناهیان از منکر در بیمارستانهای متعدد شهر تهران و رها نمودن بیماران در بیابان نشانه هایی بودند که  برای یک جامعه شناس معنای خوبی در بر نداشتند و حاکی از وجود مشکلات  خاصی در حوزه پزشکی و پرستاری بودند.

اما این مسأله از یک سو به خوبی مورد بحث رسانه ها و جامعه روشنفکری کشور قرار نگرفت در حالیکه جامعه رسانه ای و روشنفکری کشور باید به عوامل موجد اینگونه حوادث می پرداختند. از سوی دیگر جامعه شاهد پیگیری مطلوبی از سوی مسئولین مرتبط هم نبود هیچکس به ضعف قوانین موجود اشاره ای ننمود و غائله با چند مورد برکناری خاتمه یافت. در حالیکه چه بسا در یک کشور دیگر وقوع  یک مورد از چنین حوادثی می توانست به برکناری وزیر بهداشت منجر شود.

به هر حال در ایران آنگونه که انتظار می رفت به این امر توجه کافی مبذول نشد. انتقادات صورت گرفته هم فقط از کادر درمانی بود و اصلاً توجهی به ضعف قوانین کشور در حیطه درمان و مشکلات شاغلین بخش درمانی معطوف نشد. اما حق مطلب این بود که به عوامل بوجود آورنده چنین اتفاقاتی توجه شود و حتی اگر سمیناری به منظور بررسی چنین مسائلی برگزار می شد نتایجی به مراتب بیشتر از سمینارهای هم اندیشی در خصوص آبدوغ خیار داشت.

 افرادی هم که طی این مدت خواستار بررسی دلایل علمی وقوع چنین مواردی بودند از سوی نهاد خاصی منجمله رؤسای بیمارستانها مورد حمایت حداقلی هم قرار نگرفتن بعنوان نمونه اینجانب همزمان با این اتفاقات به روسای چند بیمارستان به منظور بررسی وضعیت فرسایش شغلی پرستاران در بیمارستان های متبوعشان پیشنهاد بررسی دادم اما مورد موافقت قرار نگرفت.

با توجه به این امر که مسائل حوزه پزشکی و سلامت به تنهایی مربوط به این حوزه نبوده و به نوعی با کلیت نظام سلامت جامعه مرتبط است بنابراین شناخت و حل مشکلات این حوزه در کاهش مشکلات حوزه سلامت کشور  موثر می باشد. به زعم کارشناسان حوزه سلامت اجتماعی و جامعه شناسی پزشکی راهکار اساسی حل ریشه ای مشکلات جامعه پرستاری از طریق تصویب قوانین حمایتی از کادر درمانی کشور است و  در این برهه زمانی که فصل تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی است ضروری است از سوی فعالین جامعه پرستاری این خواسته آنان مورد مطالبه جدی قرار گیرد تا در برنامه کاری مجلس آینده قرار گیرد.

هر چند تاکنون قوانین خوبی در مورد اصلاح وضعیت شغلی پرستاران مورد تصویب قرار گرفته است اما با توجه به نوع کار و سختی مسئولیت های پرستاری به نظر می رسد پرستاران نیازمند توجه جدی تر نمایندگان مجلس نهم باشند.

اهمیت توجه به مشکلات حرفه پرستاری در حدی است که اگر بگوییم؛ یکی از دغدغه های نمایندگان مجلس نهم باید کاهش مشکلات حوزه سلامت اجتماعی کشور از طریق اصلاح وضعیت شغلی پرستاران ، مخصوصاً توجه به مبحث فرسایش شغلی، باشد حق مطلب را بخوبی ادا کرده ایم.

از آنجاییکه پرستاری از مشاغلی است که سختی کار آن فوق العاده بالا بوده ، حساسیت کاری زیادی می طلبد و علاوه بر جسم پرستار ، روح او نیز در کار درمان مشارکت دارد بنابراین ساعات کاری، حقوق ، مرخصی و... پرستاران باید در حدی باشد که آنان را کاملا ارضا نماید و چنان احساس رضامندی از شغل در پرستاران بوجود بیاورد که آنان بتوانند خود را متعلق را به جامعه دانسته و به آن خدمت نمایند هر چند که الان نیز چنین است و این قشر از جان و دل زحمت می کشند اما باید کاری کرد که مقداری از زحمات آنان جبران شود.

با توجه به این امر، ضروری است مجلس نهم با تصویب قوانینی در زمینه اعطای نشان لیاقت و شجاعت به پرستارانی که خدمات خاصی در حق بیماران در شرایط خاص انجام داده اند، راه تشویق این قشر زحمتکش را هموار نماید.

نویسنده : اکبر طالب پور ، جامعه شناس
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha