سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89043

خطر ابتلا به ایدز در کشور رو به گسترش است. دامنه گستردگی این بیماری در حالی هر روز رو به رشد است که آمارهای دولتی نشان می‌دهد به طور میانگین از سال 1388 تا به امروز هر سه ماه یک‌بار 500 نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شود.

هر سه ماه 500 نفر به ایدز مبتلا می‌شوند

سلامت نیوز: خطر ابتلا به ایدز در کشور رو به گسترش است. دامنه گستردگی این بیماری در حالی هر روز رو به رشد است که آمارهای دولتی نشان می‌دهد به طور میانگین از سال 1388 تا به امروز هر سه ماه یک‌بار 500 نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شود.

آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز در سه ماهه دوم سال 1390 (از ابتدای تیرماه تا پایان شهریور ماه) اعلام شده است نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از 20‌هزار و 975 نفر سال 1388به 23‌هزار و 497 نفر تا پایان شهریور 1390 رسیده است. این در شرایطی است که کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی معتقد هستند آمارهای دولتی، میزان واقعی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور را نشان نمی‌دهد.

از سوی دیگر افزایش میزان ابتلا به ایدز از طریق رفتارهای پر خطر جنسی به حدی رو به افزایش است که آمارها نشان می‌دهد میزان ابتلا از هشت ‌درصد پایان سال 1388 به 1/10 از کل مبتلایان به ایدز رسیده است (در نمودار شماره دو قابل رویت است) در کنار این ‌درصد ابتلا از طریق وسایل مشترک مصرف موادمخدر از 60‌درصد سال 89 به 69‌درصد رسیده است که این دو مساله نشان‌دهنده نقاط تلاقی موج دوم و سوم ابتلا به ایدز در کشور است که شرایط را نگران‌کننده‌تر از قبل کرده است. موج دوم ایدز که ابتلا از طریق مصرف مشترک موادمخدر و موج سوم که ابتلا از طریق رفتارهای پر خطر جنسی است، در شرایطی پا به پای هم در حال رشد هستند که این مساله نشان‌دهنده تفاوت شکل ابتلا به ایدز در ایران با سایر کشورهای دنیاست.

حدود ٤٦درصد مبتلایان در سنین ‌٢٥ تا ‌٣٤سال
آخرین گزارش وزارت بهداشت در رابطه با میزان مبتلایان به ایدز در کشور طی سه ماه دوم سال‌جاری به شکلی روز گذشته با سه ماه تاخیر اعلام شد که براساس آن46‌درصد از مبتلایان به ایدز در زمان ابتلا در گروه سنی 34- 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا اول مهر ماه سال‌جاری مجموعا 23‌هزار و 497 فرد مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که 3/91‌درصد آنها را مردان و 7/8‌درصد را زنان تشکیل می‌دهند و تاکنون چهار هزار و 419 نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند.

همچنین علل ابتلا به ایدز در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد 8/69‌درصد، رابطه جنسی 1/10‌درصد، دریافت خون و فرآورده‌های خونی یک درصد و انتقال از مادر به کودک 9/0‌درصد بوده است. راه انتقال در 2/18‌درصد از این گروه نامشخص مانده است که در مقایسه این آمار با مواردی که در سال 1389 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 1/66‌درصد، برقراری روابط جنسی 8/20‌درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 5/2‌درصد را تشکیل داده است. در 6/10‌درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

تهران دارای بیشترین میزان ابتلا از طریق روابط جنسی
افزایش موج دوم ابتلا به ایدز در شرایطی است که دکتر مینو محرز رییس مرکز تحقیقات ایدز در گفت‌وگو با شرق می‌گوید: 99‌درصد بیماران جدیدی که در تهران به ما مراجعه می‌کنند از طریق روابط جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند، اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود 40‌درصد است در عین حال تعداد زنان باردار مبتلا به این ویروس نیز در حال افزایش است.

او با تاکید بر اینکه آمارهای جدید شیوع ایدز در کشور نشان می‌دهد موج سوم ایدز یعنی شیوع جنسی آن در کشور شروع شده است، می‌افزاید: آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود 30‌درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط جنسی به این ویروس آلوده شده‌اند، زیرا 21‌درصد از مبتلایان جدید به طور رسمی این مساله را اعلام کرده‌اند و 10‌درصد دیگر نیز که علت ابتلا را نگفته‌اند احتمالا روابط جنسی عامل انتقال ویروس در بین آنها بوده است ضمن اینکه شواهد نشان می‌دهد تعداد زنان بارداری که از همسران‌شان این ویروس را گرفته‌اند به طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز اضافه می‌کند: اما اگر بخواهیم کل کشور را در نظر بگیریم حدود 40‌درصد از مبتلایان جدید ویروس ایدز از طریق روابط جنسی آلوده شده‌اند و هنوز در کل کشور اعتیاد تزریقی رقم بالایی دارد. وی با اشاره به افزایش تعداد زنانی که این ویروس را از شوهران‌شان گرفته‌اند، اظهار می‌کند: برخی از آنان حتی بعد از اینکه از شوهر معتادشان طلاق گرفتند به ‌این موضوع پی می‌برند. بسیاری از آنان نیز بعد از بارداری متوجه این مساله می‌شوند که البته اگر برای نجات نوزاد زود اقدام شود می‌توان از بروز بیماری ایدز در نوزاد پیشگیری کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha