کارشناسان درباره افزایش اعتیاد بین دانش آموزان هشدار می دهند، این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده حاضر نیست آماری از وضعیت دانش آموزان معتاد ارائه کند.

سلامت نیوز : کارشناسان از افزایش اعتیاد در بین دانش آموزان خبر می دهند، ولی مقامات آموزش و پرورش تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده اند
به گزارش خبرآنلاین کارشناسان درباره افزایش اعتیاد بین دانش آموزان هشدار می دهند، این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش  اعلام کرده حاضر نیست آماری از وضعیت دانش آموزان معتاد ارائه کند.

اکنون، رئیس انجمن مددکاران ایران می گوید اعتیاد بین دانش آموزان افزایش یافته و دلیل آن نیز "مصرف مواد مخدر صنعتی، روانگردان و شیمیایی برای نوجوانان و جوانان" است که امروزه با صرف زمان و هزینه صورت می گیرد.

به گفته حسن موسوی چلک، گروه‌های قاچاق و توزیع مواد مخدر، دانش‌آموزان را در هدف خود قرار می‌دهند چراکه نوجوانان می‌توانند تا سال‌ها، منبع درآمدی برای آنها باشند.

با این وجود، وزیر آموزش و پرورش در نشست اخیر خود با خبرنگاران درباره عدم اعلام آمار اعتیاد در بین دانش آموزان گفت: "فکر نمی کنم صلاح باشد آمار این موضوع را اعلام کنیم. چون در خانواده ای، اگر یکی از فرزندان دچار مشکل شد، باید موضوع را داخل خانواده حل کنیم، نه اینکه آن را برای دیگران علنی کنیم."

حاجی بابایی همچنین با اشاره به این که دانش آموزان معتاد از مدارس اخراج می شوند، توضیح داد: "هر معتاد، یک بیمار است. طبیعی است اگر دانش آموزی بیمار باشد، برای کم کردن مشکلات او و مدرسه، باید به بیمارستان برود و تحت درمان قرار گیرد."

اکنون، رئیس انجمن مددکاری کشور می گوید دانش آموزانی که در سنین نوجوانی هستند، بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به اعتیاد قرار دارند: "دانش آموزان دوره ابتدایی کمتر درگیر آسیب های اجتماعی هستند، ولی دوران راهنمایی و دبیرستان حساس ترین دوره سنی یک دانش آموز بوده که حتی می تواندبه مصرف دخانیات و مواد مخدر تشویق شود."

موسوی چلک همچنین با بیان اینکه افرادی که در زمینه توزیع و قاچاق مواد مخدر فعالیت می کنند، بیشتر نوجوانان و جوانان را هدف خود قرار می دهند، توضیح می دهد: "با توجه به این مساله، مدرسه می تواند یکی از محیط های مورد هدف این گروه باشد. بنابراین نوجوانان و جوانان باید این نوع مواد را شناخته و خطرات آن را بدانند و خانواده ها نیز اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشند."

رئیس انجمن مددکاری با انتقاد از نبود آمار دانش آموزان معتاد، معتقد است: "هیچ آماری از تعداد دانش آموزان معتاد در دست نیست. ولی باید پذیرفت که اعتیاد، الکل، مشروب، روابط نامشروع، مسایل مربوط به خشونت آسیب های ناشی از فضای مجازی از مسایلی است که دانش آموزان را تهدید می کند."

با این وجود گفته می شود آمار 15 درصدی دانش آموزان معتاد که اعلام می شود ، میزان دانش آموزان مستعد و در معرض خطر ابتلاء به مواد مخدر است، و تنها نیم درصد از دانش آموزان واقعا مواد مخدر را تجربه کرده اند ولی سکوت مسئولان آموزش و پرورش در برابر این موضوع، همچنان ادامه دارد.

بودجه سالانه پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان:نفری 500 تومان

این که آمار اعتیاد بین دانش آموزان اعلام شود یا نشود، تنها موضوع مورد اختلاف سیاستگذاران این حوزه نیست. واقعیت این است که بودجه مقابله و پیشگیری با اعتیاد دانش آموزان به هیچ وجه تکافوی هزینه های لازم را نمی دهد. چندی پیش رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از این بودجه، گفته بود: "در دنیا برای پیشگیری از اعتیاد به ازای هر دانش آموز 20 دلار هزینه می کنند و این رقم در ایران به ازای هر دانش آموز نیم دلار است."

وی با تایید آمار 30 هزار دانش آموز معتاد در کشور، از مسئولان خواسته بود برای اعتیاد کسانی که در حال تحصیل در وزارت آموزش و پرورش هستند، فکری کنند، زیرا با بودجه نیم دلاری برای اعتیاد دانش آموزان نمی توان کار موثری انجام داد.

واقعیتها نشان می دهد کشور ما در معرض بیشترین میزان ترانزیت مواد مخدر در جهان است. گفته می شود با وجودی که تمام مرزهای شرقی کشور روی قاچاقچیان بسته شده، با این حال کشفیات موادمخدر در ایران، هنوز با ارقام نجومی روبروست.

تغییر الگوی اعتیاد در بین دانش آموزان نیز بارها از سوی نمایندگان مجلس به عنوان تذکر و پرسش از مسئولان دولتی، مطرح شده بود. از جمله اعلمی، نماینده تبریز در قالب سئوال از وزیر آموزش و پرورش هشدار شدیدی درباره تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان از تریاک و هروئین به مواد جدیدی همچون شیشه و کراک مطرح کرده بود. وی از حاجی بابایی خواسته بود تشریح کند تدابیر ویژه در این وزارتخانه برای مهار اعتیاد در دانش‌آموزان مدارس چه مسایلی بوده است، تدابیری که تاکنون از آن، خبری به بیرون درز نکرده، ولی نهادهای مستقل مانند انجمن مددکاران ایران، همچنان از خطر افزایش اعتیاد در بین دانش آموزان، سخن می گویند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha