سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89096

این اولین بار نیست که نسبت به دارو هشدار داده میشود، یک بار کیفیت داروست و یک بار کمیت آن. با اینکه در مقاطعی کمبود دارو و بی کیفیت بودن آن از سوی بیماران به عنوان مصرفکننده، پزشکان و کارشناسان تایید میشود اما مسووالن حوزه بهداشت از وزیر بهداشت گرفته تا معاونانش به شدت تمام انتقادات و مشکالت مربوط به دارو را انکار میکنند.

سلامت نیوز :در صورت اصلاح نشدن نقدینگی، تا دو سه ماه دیگر مواد اولیه تمام میشود.
این اولین بار نیست که نسبت به دارو هشدار داده میشود، یک بار کیفیت داروست و یک بار کمیت آن. با اینکه در مقاطعی کمبود دارو و بی کیفیت بودن آن از سوی بیماران به عنوان مصرفکننده، پزشکان و کارشناسان تایید میشود اما مسووالن حوزه بهداشت از وزیر بهداشت گرفته تا معاونانش به شدت تمام انتقادات و مشکالت مربوط به دارو را انکار میکنند.
 به اذعان کارشناسان مشکل دارو از زمانی مطرح شد که کشور با تحریم های سیاسی روبه رو شد. با اینکه تحریمها تاثیر خود را در تمام حوزه ها نشان داده اما وزارت بهداشت به هیچوجه زیر بار نرفته و هر بار تاکید میکند 96درصد از داروها تولید داخلی است و تحریم ها تاثیری نداشته است. مشکل اما جای دیگری است. تا پیش از تحریمها، مواد اولیه داروها از کشورهای اروپایی وارد میشد؛ موادی که جوابگوی بسیاری از بیماران خاص بود. اکنون اما مواد اولیه از کشورهای آسیایی از جمله هند، ونزوئلا و ... به ایران سرازیر میشود. برخی گزارشها حتی از ورود داروهای چینی حکایت دارد که مشکالتی را برای بیماران ایجاد کرده است. اگرچه دبیر سابق انجمن داروسازان تاکید میکند داروهای چینی بسیار بی کیفیت است و به شدت با استفاده از آن برخورد میشود اما واقعیت حکایت دیگری دارد.
گذشته از کیفیت داروهای تولید داخل که با ابهامات فراوانی مواجه است، دبیر سابق انجمن داروسازان نسبت به کمبود دارو به دلیل مشکل نقدینگی هشدار داد. در صورت اصلاح نشدن نقدینگی تا دو سه ماه آینده مواد اولیه ما تمام میشود و با کمبود دارو مواجه میشویم. این موضوع شامل داروهای وارداتی و تولیدی میشود. مشکلی که البته به تایید این مسوول سابق، از مسائل سیاسی نشات گرفته است. اکنون به دلیل فشارهایی که از سوی کشورهای دیگر به ایران وارد میشود، بانکهای خارجی ما را پذیرش نمیکنند، همین موضوع باعث شده شرکتهای دارویی خارجی با ایران وارد معامله نشوند.دکتر سیدجمال سعیدواقفی ادامه داد: انجمن داروسازان ایران برآوردهایی از میزان بدهی ها و کسریها انجام داده است و به مسوولان مدلهایی را در این زمینه ارائه داده است اما در نهایت وضع موجود اصالح نشده است.
به گفته او، نقدینگی به معنای بازدریافت تولیدات عرضه شده به بازار است. تولیدکنندگان داروهای خود را در اختیار شرکتهای توزیع کننده قرار میدهند و آنان این محصوالت را در سراسر کشور توزیع میکنند.
این داروساز تاکید کرد دولت مشتری 75 درصد از محصوالت داروسازی داخلی و وارداتی است، چون بیمارستانهای دولتی و درمانگاهها به دارو نیاز دارند بنابراین دولت دارو میخرد و در اختیار آنان قرار میدهد. 25 درصد از داروها را نیز بخش خصوصی خریداری و مصرف میکند.
 در این بخش مصرفکنندگان یا تحت پوشش بیمه هستند یا به طور نقدی مبلغ دارو را پرداخت میکنند البته بخش عمده پرداخت بیماران در بخش خصوصی از طریق بیمه هاست. این در حالی است که هر یک از سازمانهای بیمهگر شش ماه بدهی به داروخانهها دارند.
به گزارش ایسنا به اعتقاد دبیر سابق انجمن داروسازان، بودجه بیمارستانها باید از طریق منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی و بودجه اختصاصی که دولت در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است تامین شود اما متاسفانه این بودجه تامین نشده است در نتیجه داروخانه ها نمیتوانند وجهی را به شرکتهای پخش کننده بپردازند. از این رو تولید دچار نقصان میشود.
واقفی در توضیح بیشتر این خبر به روزگار گفت : منظور از کمبود دارو به دلیل نقدینگی این است که بانکهای خارجی طرف معامله بانکهای ایرانی را پذیرش نمیکنند، همین موضوع سبب میشود شرکتهای خارجی نتوانند هزینه داروها را دریافت کنند. او بر این نکته تاکید کرد که شرکتهای دارویی خارجی آمادگی دارند با ایران در زمینه صادرات مواد اولیه دارو وارد معامله شوند، اما از آنجایی که نمیتوانند پول خود را وصل کنند، مشکل نقدینگی ایجاد میشود چرا که حواله ارزی نیز گران تمام میشود.

به گفته دبیر سابق انجمن داروسازان، چنانچه مشکل نقدینگی حل نشود، ما در ششماهه دوم سال با کمبود دارو مواجه میشویم. چرا که با وضعیت فعلی مواد اولیه وارد نمیشود.واقفی با بیان اینکه در گذشته مشکلی در زمینه ورود مواد اولیه وجود نداشت، ادامه داد: پیش از این از کمپانیهای اروپایی و آسیایی از جمله هند، چین، ایتالیا و... مواد اولیه وارد میکردیم اما از آنجا که پول را حواله میکردیم، آنها برایمان گشایش اعتبار میکردند و پس از دریافت مواد اولیه، پول را به طور کامل پرداخت میکردیم .

او ادامه داد: اما اکنون به دلیل فشارهایی که از سوی کشورهای دیگر به ایران وارد میشود، بانکهای خارجی ما را پذیرش نمیکنند و اعتباری نیز برای ما گشایش نمیشود.«واقفی معتقد است این اولین بار نیست که ما با تحریم مواجه میشویم اما آن کشورها نمیتوانند به جایی برسند. ما هشت سال جنگ داشتیم، حتی یک قلم دارو نیز وارد نشد اما مشکلی نیز برای مردم و بیماران ایجاد نشد.دبیر سابق انجمن داروسازان ایران ادامه داد: ممکن است کمبود مواد اولیه تنها به دلیل مشکالت سیاسی نباشد، ممکن است کارخانه تولیدکننده مواد اولیه تعطیل شده باشد.
او بر این نکته تاکید کرد که مشکالت دارویی موضوعی است که تمام مسووالن کشور در این حوزه از معاون دارو گرفته تا وزیر بهداشت از آن آگاه هستند.به گفته واقفی، ما اکنون با کمبود دارو مواجه هستیم و باید این بحران را بگذرانیم. این بحران ادامهدار نخواهد بود و مشکالت سیاسی باید برطرف شود.

دبیر سابق انجمن داروسازان ایران درباره داروهای چینی که گفته میشود در برخی بیمارستانها استفاده میشود، تاکید کرد: هر چه داروی چینی وارد شود، قاچاق است و به محض اینکه مسووالن متوجه ورود این داروها شوند با آن برخورد میشود چرا که کیفیت این داروها بسیار پایین است.گردش نقدینگی صنعت دارو اسفناک است او با اشاره به عملکرد صنعت داروسازی ایران در زمان جنگ تحمیلی تاکید کرد: این صنعت از شهریورماه سال 59 تا مردادماه سال 67 داروی مورد نیاز کشور را با وجود مصرف زیاد تامین کرد اما در حال حاضر گردش نقدینگی صنعت اسفناک است بنابراین الزم است بودجه ویژهای را برای این امر اختصاص دهند.
واقفی با اشاره به وضعیت پرداخت یارانه ها گفت: »وزارت بهداشت هنوز یارانه برخی از داروهایی را که بهمن و اسفند سال 89 به بازار عرضه شده است نپرداخته است. البته وزیر بهداشت پیگیر پرداخت یارانههاست اما الزم است مسووالن رده باالتر کشور توجه بیشتری به صنعت داروسازی نشان دهند.
با اینکه تحریم های سیاسی و تاثیر آن بر واردات مواد اولیه و کیفیت داروهای تولید داخل انکارناپذیر است با این حال دکتر دیناروند رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگوی کوتاهی باروزگار اما تمام این اظهارات را رد کرد و گفت: چنین چیزی درست نیست و از بابت کمبود دارو نگرانی وجود ندارد.« او درباره نقش تحریمهای سیاسی بر کیفیت و کمیت دارو تاکید کرد: »نه نقدینگی و نه تحریمهای سیاسی نتوانسته بر روی داروها تاثیری داشته باشد.

دینارود تصریح کرد: ما اکنون نه در کمیت و نه درکیفیت دارو با مشکلی مواجه نیستم. تدارکات کافی برای تولید دارو در کشور داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha