شهرداری تهران اعلام کرده است آلودگی هوای پایتخت در سال 90، در 200 سال گذشته بی سابقه بوده است، اما وزارت بهداشت معتقد است از میزان آلودگی هوا حتی کم هم شده.

سلامت نیوز :شهرداری تهران اعلام کرده است آلودگی هوای پایتخت در سال 90، در 200 سال گذشته بی سابقه بوده است، اما وزارت بهداشت معتقد است از میزان آلودگی هوا حتی کم هم شده.
رئیس دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت امروز در یکی نشست خبری گفت: "گفته می‌شود از آلودگی هوای تهران آماری داده نمی‌شود و بیماران ناشی از آن نیز تعداد مشخصی ندارند در حالی که تحلیل کامل آلودگی هوای تهران گزارش شده است و بر اساس 80 هزار داده‌ای که در شهر تهران تحلیل شد آن را رسانه‌ای کردیم."

به گفته کاظم ندافی، روزهای خوب روزهایی هستند که غلظت آلاینده‌های موجود در هوا از نصف استاندارد پایین‌تر باشد: "در سال 89 تعداد روزهای با هوای خوب صفر بوده است. همچنن هوای متوسط که مقدار آلاینده‌های موجود در آن بین 50 تا 100 درصد حد مجاز است در سال 89 در بهار 35 روز، در تابستان 5 روز، پاییز 7 روز و زمستان 1 روز که جمعا در سال 89 ، 68 روز هوای پاک داشتیم.در بقیه روزها هوا دارای درجه‌ای از ناسالمی بوده است و یک روز در تابستان سال گذشته وضعیت به حالت خطرناک رسید."

ندافی معتقد است آلودگی هوای تهران در طی 10 سال گذشته کاهش یافته است: "در ایران استاندارد کیفیت هوا ارتقاء یافته است و حتی از حد مجاز آن پایین‌تر آمده است لذا این موضوع باعث شده غیر مجازها بیشتر شوند. این استانداردها در مرداد 88 توسط هیئت دولت تصویب شد که مطابق بالاترین استانداردهای جهانی است. خروج یک میلیون خودروی فرسوده و رعایت برخی استانداردها توسط خودروهای جدید کیفیت هوا را بهتر کرده است البته ما از کیفیت هوا راضی نیستیم."

رئیس دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره میزان مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا هم گفت: "در سال گذشته 3 هزار و 600نفر بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ و میر شدند اما این کار یک کار بالینی نیست که فرد معاینه شود بلکه بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک است."

این در حالی است که یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز گفت: "وضعیت آلودگی هوای امروز تهران به 10 سال پیش پایتخت مکزیک شبیه است. از نظر ذرات معلق هم شبیه عراق هستیم و در مجموع از نظر کیفیت هوا وضعیت خوبی در دنیا نداریم."

به گفته او با گذشت 5 ماه از سال 90، تهران یک روز هم هوای پاک نداشته و در نیمه دوم سال به خاطر پایداری و وارونگی هوا، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها افزایش یابد: "10 سال پیش که برای نخستین بار بحث آلودگی هوا راه افتاد گفتیم اگر کاری نکنیم وضعیت بدتر می‌شود، حالا هم می‌گویم اگر کار جدی نکنیم 10 سال بعد اوضاع خیلی بدتر می‌شود."

به گفته رشیدی، 75 تا 85 درصد آلودگی هوای تهران به خودروهای شخصی و موتورها ربط دارد: "این درحالی است که خروجی اگزوز برخی خودروهای خارجی، از هوای تهران هم سالمتر است."

آب جنوب تهران از سد ماملو تامین می شود

رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری امروز گفت: "برای رساندن آب تصفیه شده به جنوب شهر تهران بودجه بسیار سنگینی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته تا از آب سد ماملو که در حال حاضر تا میدان افسریه تهران رسیده است آبرسانی به جنوب شهر انجام شود تا مردم جنوب شهر نیز از آب تصفیه شده رودخانه‌ای استفاده کنند.

ندافی گفت: برای رساندن آب تصفیه شده به جنوب شهر تهران اقدامات دیگری نیز انجام داده ‌شد که بودجه بسیار سنگینی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته که از آب سد ماملو که در حال حاضر تا میدان افسریه تهران رسیده است آبرسانی به جنوب شهر انجام شود تا مردم جنوب شهریز از آب تصفیه شده رودخانه‌ای استفاده کنند.

به گفته او در بدترین نقاط تهران عدد نیترات آب 50 میلی گرم در لیتر بر حسب NO3 است که حداکثر مجاز آن نیز 50 است. در سال گذشته 28 درصد نمونه‌های آب دارای غلظت 60 تا 70 بوده است.

ندافی با بیان اینکه 10 درصد مردم اروپا در جایی زندگی می‌کنند که نیترات آن از حد استاندارد هم بالاتر است در خصوص وضعیت آب معدنی ها گفت: آب‌های معدنی که دارای مجوز وزارت بهداشت هستند به طور مستقل کنترل می‌شوند و هزاران تست بر روی آب‌های معدنی انجام می‌شود لذا آنها از مبدأ پاک هستند. کنترل در سطح عرضه بسیار مشکل است چرا که اگر بخواهند تمام آب‌ها را جمع‌آوری کنند باید همه را جمع‌آوری کنند.

10 درصد آب های بسته بندی شده مشکل دارند

در ادامه غلامی رئیس اداره آب دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: بر مبنای نمونه‌برداری‌های انجام شده آب‌های بطری شده تنها 10 درصد مشکل‌دار بوده‌اند که طبق ضوابط موجود به ضوابط قضایی ارجاع داده شده‌اند.

وی اضافه کرد: همه پرسنل بهداشت محیط در کشور 5 هزار نفرند که 3 هزار نفر آنها کار بازرسی انجام می‌دهند. سال گذشته 4 میلیون بازرسی داشتیم در حالی که همه مکان‌های در اختیار ما برای بازرسی یک میلیون و 200 هزار هستند. در شهرهای بزرگ هر فصل یک بار هم نمی‌شود بازرسی انجام داد ولی در شهرهای کوچک ماهی یک بار تا دو بار هم این کار انجام می‌شود.

غلامی گفت: مردم می‌توانند اگر آبی را در بطری‌های بسته شده کدر یا دارای ذرات معلق دیدند می‌توانند از طریق شماره تلفن 09678 موضوع را گزارش دهند.

در ادامه ندافی نیز در این باره گفت: استفاده از نور آفتاب برای ضد عفونی کردن و کشتن میکروب‌ها کاری است که در تمام دنیا انجام می‌شود اما قرارگیری‌ بطری‌های آب در زیر نور آفتاب اثرات منفی می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها ایجاد جلبک است که با چشم قابل مشاهده است. در حال حاضر هیچ نگرانی درباره کیفیت آب‌های بطری شده وجود ندارد.

5 هزار هکتار زمین در کشور با فاضلاب آبیاری می‌شود

ندافی در خصوص آلودگی سبزیجات جنوب تهران به فاضلاب‌های خام اظهار داشت: این موضوع برای ما نگران‌کننده است که برای آن دو مصوبه مطرح کردیم که یکی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است و باید به سرعت اقدامات لازم در جهت رفع آبیاری با فاضلاب خام را حل کنند و دیگری از آبیاری مزارع با فاضلاب تصفیه نشده باید جلوگیری شود.

به گفته او اساسا آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب مردود نیست: "ولی محصولاتی که کشت می‌شود باید مربوط به محصولاتی شود که خام خورده نمی‌شود. لذا باید این کار توسط وزارت کشاورزی سامان یابد البته در قانون برنامه پنجم توسعه ساماندهی کشت محصولات کشاورزی نیز به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است. بیش از 5 تا6 هزار هکتار زمین در کشور با فاضلاب آبیاری می‌شود لذا به مردم توصیه می‌شود لذا به مردم توصیه می‌شود سبزیجات را هنگام استفاده بشویند از طرفی همه سبزیجات جنوب تهران آلوده نیستند."
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha