پس از تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان شریعتی که روز چهارشنبه گذشته رخ داد روز گذشته بیش از 150 نفر از پرستاران مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) در محوطه این بیمارستان تجمع کرده و خواسته های خود را به رئیس بیمارستان اعلام کردند. هر چند به گفته دبیر کل خانه پرستار جز در یک مورد، خطاب پرستاران به وزیربهداشت بود.

سلامت نیوز : اعتراض پرستاران به اجرا نشدن قانون ارتقای بهره وری  کارکنان بالینی نظام سلامت و تعرفه گذاری خدمات پرستاری، وارد مرحله تازه تری شد. در یک هفته گذشته دو بیمارستان پایتخت شاهد تجمع اعتراض آمیز پرستاران نسبت به اجرا نشدن قانون بودند.
 پس از تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان شریعتی که روز چهارشنبه گذشته رخ داد روز گذشته بیش از 150 نفر از پرستاران مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) در محوطه این بیمارستان تجمع کرده و خواسته های خود را به رئیس بیمارستان اعلام کردند. هر چند به گفته دبیر کل خانه پرستار جز در یک مورد، خطاب پرستاران به وزیربهداشت بود. این اعتراض ها نسبت به اجرا نشدن قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت که بیش از پنج سال از تصویب آن میگذرد و همچنین قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که چهار سال پیش از سوی مجلس تصویب شده بود که البته تنها به تهران محدود نشد.
 در ماههای گذشته  در دو بیمارستان شیراز و تبریز نیز پرستاران اعتراض خود را اعلام کرده بودند.  پایین بودن کارانه موضوع مشترکی بود که  از سوی پرستاران دو بیمارستان شریعتی و امام خمینی  مورد اعتراض قرار گرفت. گفته می شود کارانه پرستاران از چهار سال گذشته تاکنون افزایشی نداشته، این در حالی است که  همین میزان نیز با تاخیر پرداخت میشود. 
البته این موضوع تنها بخشی از خواسته پرستاران بود که مدتهاست ازسوی خانه پرستار دنبال میشود. محمد شریفی مقدم در گفتگو با روزگار درباره تجمع اعتراضی پرستاران در بیمارستان امام  خمینی (ره) توضیح داد: "علت تجمع پرستاران در روز گذشته، مطالبات تحقق نیافته شان بود. مدتهاست هیچ توجهی به حقوق پرستاران نمیشود، اما اکنون عرصه بر آنها تنگ شده و خواهان تحقق  خواسته شان هستند."
 او به مطالبات تحقق نیافته پرستاران اشاره کرد. »اعتراض روز گذشته پرستاران پنج محور داشت؛ یکی از بحثهای مهمی که از سوی پرستاران دنبال میشود، موضوع "فوق العاده جذب" کارکنان هیات علمی وزارت بهداشت است. تبعیض مهمترین موضوعی  است که پرستاران از آن رنج میبرند.« شریفی مقدم در توضیح "فوق العاده جذب" گفت: "این موضوع به شکلهای مختلف بر احکام کارکنان اعمال میشود، در واقع فوقالعاده جذب میزان حقوق اضافه ای است که به کارکنان تعلق میگیرد.

برای نمونه در سال 85، وزیر وقت علوم فرمولی به دولت داد که در آن با توجه به سابقه کارکنان و مدرک تحصیلی شان، 100 تا 150 هزار تومان به حقوق کارکنان این وزارتخانه اضافه شد، اواخر سال 8۹ نیز کامران دانشجو درخواستی به ریاست جمهوری ارائه کرد که بر اساس فوق العاده جذب، 150 تا 250 هزار تومان به حقوق کارکنان این وزارتخانه افزوده شد، که این میزان حقوق اضافه شده از اسفندماه سال 8۹، زمانی که  هنوز بودجه سال ۹0 تعیین نشده بود، از بودجه وزارت علوم به کارکنان پرداخت شد.
 او ادامه داد: پرستاران روز گذشته میزان حقوق خود با وزارت علوم را مقایسه کرده و درخواست  کردند این موضوع به آنها نیز تعلق پیدا کند.
او تاکید کرد: پرستاران به این موضوع اعتراض دارند که چرا هر دو گروه   که کارمند دولت هستند حقوق برابری ندارند.«وزیر بهداشت مخاطب پرستاران بود دبیر کل خانه پرستار بر این نکته تاکید کرد که جز در مورد تاخیر در پرداخت کارانه، مخاطب پرستاران امام خمینی(ره) وزیر بهداشت بود چرا که او باید پیگیر مطالبات  پرستاران باشد. شریفی مقدم تاخیر در پرداخت کارانه ها  را یکی دیگر از موارد اعتراضی پرستاران عنوان کرد: »کارانه  پرستاران در مقایسه با هیات علمی وزارت بهداشت بسیار ناچیز است.

تمام بار سنگین بیمارستان بر دوش پرستاران  است. این در حالی است که 80 درصد درآمد بیمارستان به  جیب افراد خاصی وارد میشود. از همه اینها گذشته حدود شش ماه است که کارانه پرستاران از سوی بیمارستان امام(ره)پرداخت نشده است، که البته این موضوع باید از سوی رئیس بیمارستان پیگیری شود.

  به گفته او بیمارستان امام خمینی(ره)18 میلیارد تومان به شرکتهای دارویی و... بدهکار است.  او ادامه داد: »اکنون پنج هزار نفر نیرو در بیمارستان امام خمینی(ره)مشغول به کار هستند. از این  تعداد تنها یک هزار نفر پرستار هستند و چهار هزار نفر کارمند. این در حالی است که نیروی ستادی یا همان کارمندان در این بیمارستان بر اساس استاندارد وزارت بهداشت باید یک هزار نفر باشند، از این رو سه هزار نفر کارمند در این بیمارستان  اضافه هستند. تمام این اتفاقات در شرایطی رخ میدهد که بیمارستان امام (ره)با کمبود پرستار مواجه است.«  دبیر کل  خانه پرستار، با بیان اینکه کارمندان وزارت بهداشت اکنون 32 ساعت در هفته کار میکنند، گفت: این در حالی است  که پرستاران 40 تا 44 ساعت مشغول به کار هستند، در ماه رمضان نیز با کاهش ساعت کاری کارمندان، پرستاران  همچنان همان تعداد ساعت قبلی را کار میکنند.

او با بیان اینکه تجمع روز گذشته پرستاران در بیمارستان امام(ر0) از ساعت 8 آغاز شد و تا ساعت 11 ادامه داشت، ادامه داد: "متاسفانه رئیس بیمارستان توجهی به خواسته پرستاران نکرد و حتی در پایان با ادبیات تهدیدی با آنها صحبت کرد." شریفیمقدم در پاسخ به اینکه چرا پرستاران تجمع خود را در مقابل وزارت بهداشت برپا نمی کنند، گفت: »ممکن است این اقدام مورد بهره وری عدهای قرار گیرد از این رو بهترین مکان برای اعالم اعتراض بیمارستان بود.

  او بر این نکته تاکید کرد که با اجرا نشدن قوانین، جامعه پرستاری کشور ملتهب شده است: »متاسفانه در چند سال گذشته جامعه پرستاری کشور در بدترین شرایط ممکن قرار دارد. مشکالت پرستاری  ما مربوط به تمام کشور است. اجرا نشدن قوانین نیز در نهایت منجر به متضرر شدن مردم میشود.
« بی اطلاعی رئیس نظام پرستاری این دو تجمع اعتراضی از سوی پرستاران درحالی رخ میدهد که رئیس سازمان نظام پرستاری از آن اظهار بی اطلاعی کرد.
غضنفر میرزابیگی به روزگار گفت: الان در تهران نیستم اطلاع ندارم چه اتفاقی افتاده است.«  او اما درباره موارد اعتراضی پرستاران که یکی از آنها اجرای قانون ارتقای بهره وری است، گفت: »تمام دانشگاههای علوم  پزشکی مشغول اجرای آن هستند، حدود 40 درصد از دانشگاهها برنامه های آن را نوشته و قرار است از شهریورماه  اجرا شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha