چند سال است نفس کشیدن برای مردم ایران سخت شده، دیروز و امروز برای تهرانیها، سخت تر. دلیلش هم آلودگی هواست و گرد و غباری که می گویند از بیابان عربها وارد ایران می شود.

سلامت نیوز :چند سال است نفس کشیدن برای مردم ایران سخت شده، دیروز و امروز برای تهرانیها، سخت تر. دلیلش هم آلودگی هواست و گرد و غباری که می گویند از بیابان عربها وارد ایران می شود.
چند سال است نفس کشیدن برای مردم ایران سخت شده، دیروز و امروز برای تهرانیها، سخت تر. دلیلش هم آلودگی هواست و گرد و غباری که می گویند از بیابان عربها وارد ایران می شود. حالا دولت می گوید یک تنه به میدان آمده تا تمام این مشکلات را با یک طرح 5 ساله حل می کند. چگونه طرحی که کسی از کم و کیف آن، اطلاع ندارد، قرار است 5 ساله همه مشکلات ناشی از آلودگی هوا را حل کند؟ این سئوالی است که رئیس سازمان محیط زیست به آن پاسخ نمی دهد ولی می گوید: "طرح جامع کاهش آلودگی هوا در ظرف 5 سال نتیجه خواهد داد."

محمدجواد محمدی زاده، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: "امسال نخستین سال اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هواست و مراحل اجرایی آن به تدریج طی می شود."

ولی محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران می گوید: "دولت برای رفع آلودگی هوا، نیاز به قانون ندارد، زیرا دستگاه ها و وزارتخانه ها در درون دولت تصمیم گرفته اند چنین کاری را در حوزه اختیارات و وظایف خود انجام دهند."

طرح 5 ساله کاهش آلودگی در ابهام

با وجودی که به غیر از مسئولان دولتی اجرای این طرح 5 ساله، کسی از کم و کیف آن خبر ندارد، اطلاع رسانی قطره چکانی در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفته، زیرا مسئولان این سازمان، حاضر نشده اند تاکنون این طرح 5 ساله را به صورت کامل منتشر کنند. رئیس این سازمان تنها به ذکر این توضیح اکتفا کرده که:"در قالب طرح جامع کاهش آلودگی هوا حدود دو میلیون و دویست هزار خودروی فرسوده باید از مدار خارج شوند و حدود 3هزار و 600 میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی برای این کار درقالب یک برنامه 5 ساله اختصاص می یابد."

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از توقف موتورسیکلتها خبر داده: "در قالب این طرح، حدود یک میلیون و دویست هزار موتور سیکلتی که آلایندگی دارند نیز باید از مدار خارج شوند."

معاون رئیس جمهور، تقویت حمل و نقل عمومی در 8 کلان شهر مهم کشور شامل؛ تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، اهواز، اراک و کرج را از دیگر برنامه هایی دولت برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرده و گفته: "در قالب طرح جامع کاهش آلودگی هوا باید خطوط حمل و نقل عمومی ساماندهی شود و در یک برنامه زمان بندی باید کل تاکسی های بالای 10 سال اسقاط و از رده خارج شوند."

او چندی پیش هم گفته بود عراق با همکاری ایران، قصد دارد در یک برنامه 5 ساله، برخاستن غبار از بیابانهای بین النهرین را کنترل کند. به بیان دیگر، طرحهای حل مشکل آلودگی در ایران و عراق، در یک همزمانی جالب توجه، هر دو انگار قرار است عمری 5 ساله داشته باشند.

طرح قبلی نمایشی بود، طرح ما عملیاتی است

این اظهارات در حالی بیان می شود که اعضای شورای ترافیک و رئیس کمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری تهران به خبرآنلاین می گوید از کم و کیف این طرح، اطلاعی ندارد.

به گفته محمودی، این طرح توسط سازمان محیط زیست و با استعلام از وزارتخانه ها و دستگاه ها در قالب "یک طرح دستگاهی" تنظیم شده و هر سازمان و وزارتخانه ای، با توجه به بودجه و توانایی خود، قسمتی از اجرای این طرح را تقبل کرده است.

وی مجددا از طرح 10 ساله قبلی که قرار بود از سال 79 تا 89 برای کنترل آلودگی هوا اجرا شود، انتقاد کرد و آن را "نمایشی و تبلیغاتی" خواند و در مقام مقایسه طرح قدیم و جدید توضیح داد: " طرح قبلی به دلیل اینکه تعهداتی را برای دستگاه های مختلف پیش بینی کرده بودند که خارج از توانایی و بودجهت آنها بود، عملا غیر قابل اجرا شد. ولی در طرح جدید دستگاه ها بر اساس اعتبارات مصوبات خود، مسایلی را تعهد داده اند. این تعهدات، خارج از وظیفه آنها نیست. مثلا وزارت نفت گفته می تواند استاندارد بنزین را در دو سال آینده به سطح استاندارد اروپا برساند یا وزارت صنایع تعهد کرده تعدادی از خودروهای فرسوده را از مدار خارج کند."

محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست نیز درباره وضعیت اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفته بود: "امسال نخستین سال اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هواست و مراحل اجرایی آن به تدریج طی می شود." ولی او نیز مشخص نکرده بود در حالی که مشکلات جدید آلودگی هوا مانند ریزگردهای عربی، ریشه در خارج از مرزهای ایران دارد، چگونه دولت، یک تنه و بدون نیاز به کمک مجلس و سایر دستگاه ها، می تواند تا 5 سال آینده، ریشه آلودگی هوا را بخشکاند.

هر چند محمدی زاده، به ذکر برخی از "بایدها و نبایدها" بسنده کرده و گفته: "یکی دیگر از برنامه ها هم مدیریت حمل و نقل عمومی و معاینه فنی سالیانه خودروهاست که باید جدی تر گرفته شود و پلیس تمام ماشین هایی که به نوعی آلایندگی دارند، متوقف کند."

با این وجود، بایدهای فعلی گفته شده از زبان معاون رئیس جمهور، در روزهای اخیر به راحتی نادیده گرفته شده و به عنوان نمونه، فرصت معافیت از داشتن معاینه فنی خودروهای جدید، از یکسال به 5 سال، افزایش یافته است. مسئله ای که بارها از سوی منتقدان سازمان محیط زیست تذکر داده شد و کسی به آن، توجهی نکرد.
منبع:خبرآنلاین
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha