سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89126

:دانشمندان باشگاه علوم زیستی آزمایشگاه ملی کالیفرنیا ، مکانیسمی را در بدن انسان کشف کردند که می تواند فصل تازه ای در درمان سرطان سینه محسوب شود. آنها در محیط آزمایشگاهی ، تعدادی سلول تمایز یافته بافت سنگفرشی پستان موش را کشت داده ، سپس به داخل توده سرطان سینه تزریق کردند ، با کمال تعجب سلولهای سرطانی منهدم شدند.

سلامت نیوز :دانشمندان باشگاه علوم زیستی آزمایشگاه ملی کالیفرنیا ، مکانیسمی را در بدن انسان کشف کردند که می تواند فصل  تازه ای در درمان سرطان سینه محسوب شود.
آنها در محیط آزمایشگاهی ، تعدادی سلول تمایز یافته بافت سنگفرشی پستان موش را کشت داده ، سپس به داخل توده سرطان سینه تزریق کردند ، با کمال تعجب سلولهای سرطانی منهدم شدند.
در مرحله بعد ، آنها هر کدام از سلولهای تمایز یافته پستان را جداسازی کرده و جداگانه کشت دادند تا مشخص شود کدام گروه از این سلولها توانایی انهدام سلولهای سرطانی را دارا می باشند.
در نهایت ماده ای را پیدا کردند که عامل اصلی یان دفاع بیولوژیکی علیه سرطان است. IL-25  یا اینترلوکین – 25 ، ماده ایست که یک گروه تخصص یافته از سلولهای سنگفرشی پستان ترشح می نمایند ، تا سلولهای سرطانی را نابود کنند.
این ماده پس از ترشح به گیرنده های خاصی در سلولهای سرطانی چسبیده و در نهایت موجب مرگ آنها می شوند.
بدیهی است با چنین مکانیسم طبیعی ، انتظار می رود سرطان سینه هرگز به وجود نیاید . اما چرا همچنان شاهد بروز این بیماری در زنان هستیم؟ این سوال را دکتر Bissell رهبر گروه محققین پاسخ میدهد:
این سلولهای تخصص یافته تنها در دوره های خاصی از زندگی بانوان شکب می گیرند و بعد از آن از بین میروند ، دوره بارداری و شروع بلوغ . به همین دلیل است که ما در دوران بارداری و اوایل بلوغ شاهد بروز سرطان سینه در خانمها نیستیم.

جنگ ارگانیک علیه سرطان سینه

 


پاسخ دکتر Bissell  ، معمای دیگری را هم برایمان حل کرد. در گذشته محققین دریافته بودند ، زنانی که سابقه بچه دار شدن دارند کمتر از نانی که هرگز بچه دار نشده اند دچار سرطان سینه می شوند. اکنون ما علت آنرا هم در یافته ایم.
دانشمندان در تلاشند تا بتوانند از نتایج این تحقیق برای ریشه کنی سرطان سینه در زنان بهر مند شوند.
از دکتر Bissell  در خصوص مزایای این روش در مقایسه با روش های درمانی گذشته سوال شد . پاسخ دادند:
 با توجه یه اینکه گیرنده های مخصوص اینترلوکین-25 فقط در سلولهای سرطانی وجود دارد ، ترشح آن بر روی سلولهای طبیعی هیچ تاثیری نخواهد داشت ، در نتیجه استفاده از آن در اهداف درمانی عارضه جانبی در بر نخواهد داشت.

جنگ ارگانیک علیه سرطان سینه

سمت چپ : سلولهای سرطان سینه با پیکان نشان داده شده است.
سمت راست : انهدام کامل سلولهای سرطانی پس از درمان بیولوژیک
 


تهیه کننده و مترجم:علیرضا فرید خمامی- پرستار آنکولوژی

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha