سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89161

دسترسی عادلانه همه مردم به سلامت مهم ترین هدف اجرای طرح پزشک خانواده است که با ایجاد تمهیدات لازم در آینده نزدیک در سراسر کشور محقق می شود.

سلامت نیوز :دسترسی عادلانه همه مردم به سلامت مهم ترین هدف اجرای طرح پزشک خانواده است که با ایجاد تمهیدات لازم در آینده نزدیک در سراسر کشور محقق می شود.
دکتر علیرضا مصداقی نیا معاون بهداشتی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم  آغاز به کار رسمی طرح پزشک خانواده در سالن اجتماعات این وزارتخانه ضمن بیان این مطلب، گفت:  امروز طرح پزشک خانواده به طور رسمی کلید می خورد. مقدمات این طرح از سال ها و ماه های پیش انجام شده بود و هم اکنون این طرح در سه استان سیستان و بلوچستان، خوززستان و چهارمحال و بختیاری در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر در حال اجراست.
وی توسعه شبکه بهداشت و درمان کشور را مورد اشاره قرار داد وافزود: از 26 سال پیش که شبکه بهداشت و درمان) phc) در کشور آغاز به کار کرد تاکنون امید به زندگی در کشور از 55 سال به 73 سال افزایش یافته و مرگ و میر مادران از 200 نفر در هزار به 24 نفر و مرگ و میر کودکان از 120 نفر در هزار به کمتر از 21 نفر در هزار نفر رسیده است.
مصداقی نیا با تاکید بر پوشش جمعیت شهری علاوه بر جمعیت روستایی تحت این شبکه، اظهار داشت: تغییرات اساسی در شیوه زندگی شهری منجر به گسترش بیماری های غیرواگیر و کم تحرکی افراد شده است که باید با اجرای پزشک خانواده و تحت شبکه بهداشت و درمان این معضلات را برطرف کرد.
وی با ذکر این نکته که مواد 89 و 90 و 96 برنامه های چهارم و پنجم توسعه اشاره با اجرای پزشک خانواده و بیمه روستایی دارد، افزود: خوشبختانه امسال دستورالعمل اجرایی طرح پزشک خانواده با همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه و شرکت های بیمه تدوین شد که اقدام مناسبی در جهت اجرای هر چه بهتر این طرح بود.
معاون بهداشتی مشکلات آینده این طرح را کمبود پزشک اعلام کرد و گفت: امیدواریم این طرح در سال 90 در شهرهای زیر 100 هزار نفر اجرایی شود و اگر قرار است متناسب با این شهرها تغییراتی در دستورالعمل ها انجام شود از همین الان به فکر آن باشیم تا در جریان اجرای طرح به مشکل برنخوریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha