شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با حضور رئیس جمهور و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاون علمی رییس جمهور و جمعی از اساتید و مدیران و بزرگان برگزار شد.

شانزدهمین جشنوراه تحقیقاتی علوم پزشکی رازی برگزارشد

سلامت نیوز: شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی روز دوشنبه با حضور رئیس جمهور دکتر احمدی نژاد و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دکتر قانعی و معاون علمی رییس جمهور دکتر نسرین سلطان خواه و جمعی از اساتید و مدیران و بزرگان برگزار شد.

معاونت محترم تحقیقات و وزارت فناوری دکتر مصطفی قانعی در سخنرانی گفت:‌ ‌جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی  در دوره شانزدهم 660 نفر شرکت کننده داشته که این کاری نمادین است . در حال حاضر تنها وزارت خانه ای هستیم که علم و عمل ما به هم آمیخته است و آنچه که دستاورد علمی است دستاورد سلامت است تا مردم طعم این رشد علمی را در سلامت بچشند. 

دکتر مصطفی قانعی درباره تعیین و تجهیزات دارو توسط وزارت بهداشت گفت:‌حیطه وظیفه وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی کشور تنها تعیین تجهیزات دارو بوده و این مساله باعث شده بود تا از تولیدات داخلی غافل شویم. در حال حاضر 85٪ بازار جهانی دارو دست کشورهای اروپایی و آمریکاست و در آسیا 4 کشور از جمله ایران فعالیت دارند. ما قول می دهیم که در سال آینده پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی MRI و دستگاه های شتاب دهنده را تولید خواهیم کرد و برای تک تک آنها برنامه ریزی خواهیم کرد.

وی بودجه تحقیقاتی وزارت بهداشت را معادل بودجه نیروی انتظامی دانست و اظهار امیدواری کرد که در برنامه پنجم بودجه های تحقیقاتی به 3٪ برسد.

پس از دکتر قانعی، دکتر نسرین سلطان خواه معاون علمی رییس جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان به سخنرانی پرداخت و گفت:‌اختصاص نام رازی به این جشنواره نشان از سابقه درخشان علوم پزشکی در ایران است و افرادی که معرفی می شوند به کمک دیگران فردای سرفراز ایران را می سازند. در گذشته و دوران قبل از انقلاب ما شاهد حضور پزشکان عمومی هندی در کشور بودیم ولی امروز به یمن تربیت پزشکان متخصص عمومی شاهد اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای کوچک و روستاها هستیم.

وی در ادامه افزود یکی از برنامه ریزی ها برپایی چنین جشنواره هایی است تا بستر مناسبی برای رقابت در حوزه های علوم پزشکی فراهم و امکان شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان بوجود آید به طور کلی 96٪ بودجه بنیاد صرف ارائه خدمات به نخبگان می شود و البته دولت محترم هم  در حمایت از نخبگان با دست باز از نخبگان حمایت کردند و این مساله را سرمایه گذاری دانستند. حمایت های معنوی بنیاد هم در جهت برنامه ریزی برای سربازی نخبگان با هماهنگی ستاد نیروهای مسلح بوده که به جای سربازی عمومی این افراد توان خود را بر روی موضوعات  تحقیقاتی مورد نیاز صنایع دفاع متمرکز کنند.  

دکتر سلطان خواه در ادامه سخنان خود گفت:‌ یکی از اهداف مهم، تکمیل چرخه تولید علم است که منجر به فناوری و تولید ثروت شده و در دستور کار قرار داده شده است.
معاون علمی رییس جمهور در مورد هدف گذاری اصلی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ هدف اصلی این است که خدمات درمانی در سطح ملی با کمترین هزینه به مردم ارائه داده شود و و نیز این خدمت گذاری را از سطح ملی به سطح فراملی گسترش داده و ایران به صورت یک قطب گردشگری پزشکی ظاهر شود.
در ادامه جشنواره از دکتر احمدی نژاد به جایگاه برای ایراد سخنرانی دعوت شد.

دکتر احمدی نژاد پس از اظهار خشنودی از حضور در این جمع گفت: سرعت پیشرفت ملت ایران در عرصه پزشکی سرعتی افتخار آمیز است و باور داریم که اهداف سال 1404 زودتر از آنچه که انتظارش را داریم محقق خواهد شد.

وی در ادامه گفت:‌ امید است که با همت بالای دانشجویان پزشکی اهداف با سرعت و کمترین هزینه محقق شود. 

پس از سخنرانی رییس جمهور برگزیدگان نهایی حقیقی و حقوقی جشنواره اعلام شدند: 

شهید دکتر مجید شهریاری به عنوان برگزیده افتخاری جهت انجام خدمات ارزنده در انجام پژوهش های مربوط به کاربرد پرتوهای رادیو اکتیو در تشخیص ودرمان (پزشکی هسته ای) انتخاب و جایزه این شهید بزرگوار به پسر وی تقدیم شد.

28 محقق و 7 محقق جوان و 8 محقق دانشجو و 3 دانشگاه علوم پزشکی و 8 مرکز تحقیقاتی و 4 مرکز رشد فناوری و 3 کمیته تحقیقات دانشجویی و 3 نشریه علمی – پژوهشی علوم پزشکی و یک سازمان غیر دولتی حامی پژوهش به عنوان برگزیدگان نهایی  جشنواره اعلام گردیدند و از آنها تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha