سومین همایش سالانه انجمن مراکز جراحی محدود با حضور دکتر علیرضا زالی قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور و جمعی از اعضای انجمن مراکز جراحی محدود و مدیران دی کلینیک ها در سالن همایش های سازمان نظام پزشکی برگزار گردید.

در شرایط هدفمند شدن یارانه‌ها، مراکز جراحی محدود به صرفه‌تر است

سلامت نیوز: سومین همایش سالانه انجمن مراکز جراحی محدود در روز جمعه با حضور دکتر علیرضا زالی قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور و جمعی از اعضای انجمن مراکز جراحی محدود و مدیران دی کلینیک ها در سالن همایش های سازمان نظام پزشکی برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ابتدای همایش پس از خیرمقدم به میهمانان توسط دکتر بهروزی مدیر اجرایی انجمن، دکتر زالی قائم مقام سازمان نظام پزشکی به سخنرانی پرداخت.

دکتر زالی از قوام انجمن مراکز جراحی محدود سخن گفت و توضیح داد: ‌در طی دو جلسه کاری که با  اعضای هیات مدیره انجمن مراکز جراحی محدود داشتم این انجمن بیشتر از گذشته پیشرفتهایی داشته که امید می رود مشکلاتی که در این انجمن وجود دارد توسط اعضای انجمن راهیابی و مرتفع شود.

وی در رابطه با شکل گیری این انجمن گفت: این انجمن در سال 75-74 شکل گرفت و توسعه این مراکز مناسب ترین شکل ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به مردم می باشد و کشور ما در حوزه اقتصاد سلامت بیش از گذشته نیاز به رشد و ترویج و بالندگی این مراکز دارد.

وی یکی از بحث های مهم مطرح در این مراکز را استاندارد سازی این مراکز دانست و گفت:‌در رابطه با استاندارد سازی این مراکز نباید نگاه افراطی و یا تفریطی داشت و اینکه این مراکز همان استادنداردهای بیمارستان ها را داشته باشند یک نگاه غیرمنطقی می باشد و هر نگاه افراطی و تفریطی به این مراکز آسیب می رساند و این استاندارد سازی ها باید مطابق با شرایط بومی و اقتصادی کشور باشد که این مساله توسط خود مدیران انجمن مراکز جراحی محدود باید مورد بررسی قرار گیرد.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: نکته مهم دیگر در رابطه با این مراکز این است که در خصوص بسته های خدماتی که در این مراکز به بیماران ارائه می شود باید همگون سازی انجام گیرد و مورد بازنگری قرار گرفته و سپس تعدیل شود. نکته مهم دیگر این است که در گذشته شکل گیری این مراکز از یک ساختار پراکنده ای تبعیت می کردند که این مساله سبب شده که یک سیاق مشترک را از نظر استاندارد سازی در این مراکز مشاهده نکنیم و این یکسان سازی باید توسط اعضای انجمن  صورت گیرد. نکته دیگر این است که سیستم های مبتنی بر مراکز جراحی محدود مورد بازنگری قرار گرفته و قالب سازی در دستور کار قرار گیرد.

زالی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که لیستی از  خدمات جراحی و درمانی و جراحی هایی که در این مراکز انجام می شود بایستی تهیه گردد و از نکات حائز اهمیت دیگر بسته های خدماتی است که این مراکز به بیماران ارائه می دهند که بهتر است برای پایین آوردن هزینه ها، هزینه  این بسته های خدماتی از هزینه هتلینگ این مراکز جدا گردد تا ارزان تر و مناسب تر ارائه شود.

وی در ادامه مهم ترین بحث در این مراکز را بحث هدفمندی یارانه ها دانست و گفت:‌با توجه به اینکه در مراکز جراحی محدود خدمات را با پرسنل کمتر و فضای فیزیکی کمتر و هزینه پایین تر ارائه می شود به صرفه تر است و این مراکز با توجه به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بایستی فعال تر باشند چرا که با توجه به اینکه در برخی از استان های کشور بضاعت فیزیکی و اقتصادی برای راه اندازی بیمارستان ها کم است ما می توانیم در یک مدل خوب مثل مراکز جراحی محدود به مردم خدمات را ارائه دهیم و این مراکز در مناطق محروم بایستی بیشتر توسعه پیدا کنند.

زالی در آخر توصیه کرد که لازم است توریسم سلامت در این مراکز توسعه پیدا کرده و اعضای انجمن به طور جدی برای آن برنامه ریزی کنند.

در ادامه برگزاری همایش دکتر سرفراز یکی از اعضای هیات مدیره انجمن مراکز جراحی محدود در سخنرانی خود با اشاره به صحبت های دکتر زالی گفت:‌ در میان مسئولین امر دکتر زالی دیدگاه مثبتی نسبت به مراکز جراحی محدود دارند و از زمان تاسیس این مراکز، جبهه گیری های بسیاری نسبت به این مراکز شده است. چرا که این مراکز باحداقل هزینه برای بیمار و در سطح علمی خوبی به بیماران خدماتی را ارائه می دهد.

وی در ادامه گفت:‌ در شکل گیری این انجمن دکتر بهروزی نقش موثری داشته و اولین جلسه این انجمن سال 87 در دارآباد انجام گرفت و در آن جلسه تاسیس این انجمن اعلام گردید ولی در آن زمان مجوزی از کمیسیون وزارت بهداشت نداشتیم که با تلاشهای مستمر ریاست محترم انجمن دکتر محقق و همچنین پیگیری های دکتر بهروزی و خانم محقق این امر در تاریخ 2/89 عملی شد و این انجمن به طور رسمی شناخته شد و فعالیت های آن شروع و بخوبی می دانستیم که در چه زمینه هایی حرکت کنیم و اولین حرکت ما معرفی انجمن به مراکز دولتی و غیر دولتی بود به دلیل اینکه نظرات مثبتی و منفی در مورد این مراکز وجود داشته که باید برای برطرف کردن سوء تفاهم ها کوشش کنیم.

این عضو  هیات مدیره انجمن مراکز جراحی محدود از مشکلاتی که در تاسیس مرکز جراحی خود داشت سخن گفت و توضیح داد:‌در بخشنامه برای نوع عمل هایی که در این مراکز باید انجام گیرد اختلاف نظرهایی وجود داشته و اینکه برخی از اعضا کمیسیون مجلس شورای اسلامی نسبت به این مراکز نظر منفی داشته اند که آنها را توجیه کرده ایم. همچنین برخی از این مراکز جراحی محدود به دلیل نداشتن داروخانه در تهیه داروهای خود با مشکلاتی روبرو بودند. در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها با چالش هایی روبرو بوده ایم و در خصوص بیمه های تکمیلی تلاش برای بستن قرارداد با بیمه تامین اجتماعی به جایی نرسید و طرف قرارداد ما بیمه خدمات درمانی شد که با مشکلاتی در این راستا روبرو شده ایم که در این زمینه ها فقط انجمن است که می تواند مشکلات این مراکز را حل نماید.

دکتر بهروزی بعد از سخنرانی دکتر سرفراز به نکاتی اشاره کرد از جمله اینکه با تلاش هایی که دکتر نوروزی در شورای عالی نظام پزشکی انجام داده اند و همکاری های دکتر زالی تعرفه مستقلی برای جراحی های محدود پیدا کردیم همچنین انجمن های صنفی و روسای دانشگاه ها و دیگر نهادها در شناسایی مراکز جراحی محدود نقش موثری داشته اند.

در بخش دوم سخنرانی ها یکی از مطالب مطرح شده مشکلات توریسم سلامت بود که دکتر ترابیان آن را مطرح کرد و تشکیل همایش ها توسط اعضای انجمن را عامل مهمی در رسیدگی به این مشکل و توسعه توریسم سلامت دانست.

در این همایش تعدادی از مدیران مراکز جراحی محدود در رابطه بامشکلات خود سخنرانی کردند که از حوصله این بحث خارج می باشد.

دکتر صدر ریاست سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی و نیز وزیر  رفاه و تامین اجتماعی  محصولی و ریاست کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی دکتر حسینعلی شهریاری و معاونت درمان وزارت بهداشت آقای  دکتر امامی رضوی که به این همایش دعوت شده بودند ،شرکت نداشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha