سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89312

اصولا از دندان برای جویدن ، صحبت کردن و لبخند زدن استفاده می شود. در ادامه به حقایقی راجع به این عضو کارآمد اشاره می شود که شاید تاکنون از آن مطلع نبوده اید.

1-    ترشی نیز به اندازه شیرینی برای دندانها مضر است: قند تنها عامل فساد و تخریب سلامت دندانها نمی باشد. غذاهای اسیدی با PH پایین مثل آب نبات ترش، نوشیدنی های غیر الکلی و آب میوه جات نیز باعث سست شدن دندانها می شود و نتیجه زیاده روی در مصرف این مواد تخریب مینای دندان و کاهش اندازه دندانها می باشد. اسید سیتریک بدترین نوع اسید برای دندانها است. بنابر این هر نوع غذای ترش و شیرین و یا حاوی اسید سیتریک چنین تاثیر سوءی بر دندانها به خصوص دندان کودکان دارد. زیرا مینای دندان کودکان تا یک دهه بعد از ظهور کلیه دندانها به بلوغ و استحکام لازم نرسیده و نرم می باشد. بنابر این در برابر اسید آسیب پذیر است. البته بزرگسالان نیز از این خطر در امان نمی باشند. توصیه می شود که اگر تمایل به مصرف غذاهای اسیدی دارید در وقت صرف غذاهای اصلی تناول کنید. در این حالت تاثیر آنها در صورت مصرف با سایر غذاها کمتر خواهد بود.
2-    مینای دندان سخت ترین ماده در بدن می باشد: اما به آسانی می شکند. یخ ، ذرت بوداده ،سوراخ کردن لب و زبان می تواند منجر به شکسته شدن دندانها شود و برخلاف پوست دندانها رشد مجددی نخواهد داشت. زیرا ما سگ آبی نیستیم!
دندانپزشکان از ذرت بوداده و یخ متنفر هستند. خوردن دانه ذرت مثل خوردن سنگ است و یخ نیز سخت و خمش ناپذیر می باشد. اگر دهان شما پر از دندانهای پر شده است به خصوص باید مراقب مصرف این مواد باشید.دندانپزشکان همچنین از سوراخ کردن  زبان و لب متنفر هستند. زیرا آویزان کردن حلقه و یا سایر جواهرات فلزی مامنی برای باکتری ها و تخریب دندان ها خواهد شد. بعلاوه در حین صحبت این جواهرات به دندان خورده و به آن ضربه می زند.
3-     از دست دادن دندان در هر سنی ممکن است: اگر چه بسیاری از مردم دندان خود را به هر دلیل می کشند اما بعضی افراد نیز به طور خود به خود دندان ندارند. از جمله دندانهای در خور کشیدن نیز دندان های عقل می باشد و بعد از آن دندانهای ثنایای کناری اغلب کشیده می شود. افتادن دندان در بعضی افراد نیز ارثی می باشد و بدون دلیل مشخص. اما شایع ترین دلیل افتادن دندانها ، بیماری لثه و پوسیدگی می باشد .در این بین نیز  بسیاری از مردم کشیدن دندان را راحت تر و ارزان تر از پر کردن و عصب کشی برآورد می کنند.
4-    فلوراید زیاد برای دندانها مضر می باشد: همه مردم می دانند که فلوراید برای سلامت دندان مفید است. اما کودکانی که مقدار زیادی از این ماده را در سن 8 سالگی و یاکمتر(درست در زمان رشد دندانهای ثابت در زیر لثه ) فرو می دهند منجر به بروز اختلالی به نام فلوروز (فلورزدگی) می شوند. در این شرایط لکه های سفید و یا قهوه ای روی دندان ظاهر می شود. این لکه ها متاسفانه جزئ ذات دندان است و قابل ترمیم و پاکسازی نمی باشد. فلوراید بیش از اندازه دندانها را نفوذپذیر می کند. مصرف بیش از اندازه فلوراید بیش تر ناشی از بلعیدن بیش از اندازه خمیر دندان توسط کودکان می باشد. برای پیشگیری از این وضعیت، در حین مسواک زدن کودکان مراقب آنها باشید و به آنها آموزش دهید که بیش از اندازه یک نخود خمیر دندان روی مسواک قرار ندهند. همچنین پیشنهاد می شود که کودکان تا زمان مشخصی از خمیر دندان فلوردار استفاده نکنند.
5-    اردتودنسی می تواند منجر به پوسیدگی دندانها شود: اصولا به دلیل باقی ماندن غذا، باکتری و اسید در اطراف بست های دندانها ، مینای دندان به مرور تخریب و فاسد می شود و لکه های ظریفی در اطراف بست های دندان مشاهده می شود. زبان می تواند به عنوان مسواک طبیعی عمل کند اما افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند دیگر تمایلی ندارند که زبانشان با این مواد فلزی برخورد کند و لذا نقش طبیعی و تاثیر گذار زبان به طور خود به خود حذف می شود و تدریجا مواد کثیف و چسبناکی در اطراف بست های دندان شکل می گیرد که به پوسیدگی دندان منجر می شود. بنابر این توصیه می شود که چنانچه تحت درمان ارتودنسی دندانی هستید با وسواس و صبر بیشتری به تمیز کردن دندانها به خصوص در اطراف بست بپردازید.


تهیه شده در گروه ترجمه سلامت نیوز
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha