با وجود گران بودن محصولات غذایی ارگانیک نسبت به محصولات غذایی رایج ، فروش این محصولات سالیانه 20 درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود در سال 2009 میلادی بازار آنها به بیش از 86 میلیارد دلار برسد.

زهرا عباسی کارشناس صنایع غذایی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : واژه ارگانیک اشاره به نوعی عملیات کشاورزی و فرآوری مواد غذایی دارد که دوستدار محیط زیست و تضمین کننده سلامت انسان است . در تولید محصولات ارگانیک از کود های شیمیایی ، آفت کش ها و علف کش های سنتزی ، هورمون ها و آنتی بیوتیک ها ، گیاهان اصلاح شده ژنتیکی ، مواد نگارنده و افزودنی های مضر و تابش اشعه ها استفاده نمی شود.

وی افزود : نتایج یکی از تحقیقات صورت پذیرفته در زمینه مصرف آنها مشخص کرد که 70 درصد مصرف کنند گان ، این محصولات را به دلیل عاری بودن از آفت کش ها ، 68 درصد به دلیل تازگی و 67 درصد به دلیل حفظ سلامتی و اثر ان در تغذیه خریداری و مصرف می کنند. همچنین سوپر مارکت ها نیز از نیمه دوم دهه 1990 حمایت خود را از تجارت مواد غذایی ارگانیک آغاز کردند.

این کارشناس صنایع غذایی اضافه کرد: در کشاورزی متعارف ، بیش از 300 ترکیب شیمیایی خطرناک و مصنوعی برای کنترل آفات و حشرات و حاصل خیز سازی خاک استفاده می شوند که بقایای آنها پس از ورود به بدن می تواند موجب بروز مشکلاتی نظیر بروز نقص های مادرزادی ، تولد نوزادانی با وزن کم ، اختلال در سیکل ماهانه زنان ، سقط جنین ، بلوغ زودرس و یا درس ، یائسگی پیش رس ، کاهش تعداد اسپرم مردان ، تغییر در سرعت متابولیسم ، اختلال در سیستم غدد داخلی ، ضعف عضلانی ، کاهش حافظه ، آسیب به سیستم عصبی و مغز ، کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن و سرطان زایی شود.

وی افزود : استفاده بیش از حد مجاز از هورمون ها و آنتی بیوتیک ها که برای افزایش تولید مواد غذایی در پرورش دام و طیور گسترش یافته نیز بدن افراد را در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم کرده و سبب بروز عوارض نا مطلوبی شده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha