درمان واقعی سرماخوردگی و آنفولانزا ناشناخته است. به همین دلیل باید گفت که پیشگیری از این امراض باید هدف اصلی شما باشد. روش کنشگرایانه دردفع سرما خوردگی و آنفولانزا می تواند زندگی سالم تری را به فرد هدیه کند.

موثرترین روش پیشگیری استفاده از واکسن آنفولانزا است که البته روش طبیعی برای مقابله نیست ولی به طور موثر عمل می کند،سایر روش ها و استراتژی های موثر در این زمینه عبارتند از:
1-     دستان خود را بشویید: اغلب ویروس های سرما خوردگی و آنفولانزا از طریق تماس مستقیم پخش می شود. افراد مبتلا به سرما خوردگی ، اغلب جلوی عطسه و سرفه خود را با دست می گیرند  و بعد به تلفن، کیبورد، لیوان و....دست می زنند. ویروس ها برای ساعت ها و حتی هفته ها زنده هستند و با تماس فرد دیگری ویروس انتقال می یابد. بنابر این توصیه می شود که اغلب دستان خود را بشویید. اگر محلی برای شستن دست ها نیافتید برای چند دقیقه محکم دست ها را به هم بمالید. این کار باعث می شود که اغلب ویروسهای سرماخوردگی از بین برود. یا می توانید از مواد الکلی برای پاکسازی دست استفاده کنید.
2-    جلوی عطسه وسرفه خود را با دست نگیرید: این کار باعث می شود که ویروس ها به دست بچسبد و نهایتا در اثر تماس های مکرر به افراد دیگر منتقل شود. برای گرفتن عطسه و سرفه از دستمال استفاده کنید و بعد از استفاده بلا فاصله آن را دور بیاندازید. اگر دستمالی نیافتید ، تنها کافی است که هنگام عطسه و سرفه سر خود را به طرفی بچرخانید که کسی نباشد و در هوا عطسه کنید.
3-    به صورت خود دست نزنید: ویروس های آنفولانزا و سرماخوردگی از طریق چشم ، بینی و دهان وارد بدن می شود. دست زدن به صورت مهم ترین عامل سرماخوردگی در بچه ها است. سپس به همین ترتیب به والدین انتقال می یابد.
4-    به اندازه کافی مایعات بنوشید: آب باعث پاکسازی سیستم بدن می شود و سموم را دفع می کند. به طور کلی یک فرد بالغ روزانه تقریبا 8 لیوان آب نیاز دارد. اما چگونه می توان مطمئن شد که بدن آب کافی دارد؟ اگر رنگ ادرار شفاف بود بدین معنا است که آب بدن کافی است و اگر زرد تیره بود دال بر نیاز بدن به آب بیشتر است.
5-    از حمام آب گرم یا سونا استفاده کنید: محققان به درستی نقش اصلی این روش در پیشگیری از سرما خوردگی را کشف نکرده اند. اما مطالعه ای ثابت کرده است که درصد ابتلا به سرما خوردگی در افرادی که دو بار در هفته از سونا استفاده می کنند ، نصف بقیه افراد است. شاید در سونا هوای گرم تر از 80 درجه استنشاق شود که نقش مهمی در از بین بردن ویروس های سرماخوردگی دارد.
6-    هوای تازه استنشاق کنید: دریافت مقدار کافی از هوای تازه ،به خصوص زمانی که هوا سرد است و سیستم گرما زای منزل باعث خشک شدن سیستم درونی و آمادگی برای جذب ویروس می شود ، لازم است.همچنین باید اعتراف کرد که در هوای سرد، اغلب افراد بیشتر درون مکان های بسته به سر می برند و مسلما ویروس ها در مکان های پرازدحام و خشک بیشتر است.
7-    به طور مرتب تمرینات ایروبیک انجام دهید: این نوع ورزش باعث می شود که سرعت قلب در خونرسانی افزایش یابد. تنفس را سریع تر می کند و اکسیژن رسانی به خون را ارتقا می بخشد و تعریق را افزایش می دهد. این گونه ورزش ها سلولهای دفاعی بدن را افزایش می دهد.
8-    از غذاهایی تناول کنید که حاوی فیتوشیمیای ها است: فیتو به معنای گیاه است. مواد شیمیایی طبیعی در گیاهان به اندازه کافی حاوی ویتامین است. پس بهتر است به جای استفاده از قرص ویتامین، سبزیجات و میوه جات سبز تیره، قرمز و زرد بخورید.
9-    ماست بخورید: مطالعه ای ثابت کرده که خوردن یک فنجان ماست کم چرب در هر روز احتمال ابتلا به سرما خوردگی را 25% کاهش می دهد. محققان تصور می کنند که باکتری های سودمند موجود در  ماست سیستم دفاعی بدن را وادار به تولید موادی می کند که علیه بیماری ها اقدام نمایند.
10-    سیگار نکشید: آمار ها نشان می دهد که افراد وابسته به سیگار مبتلا به سرما خوردگی شدید می شوند و بعلاوه توالی ابتلا در این افراد بیشتر است. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار به طور بارزی سیستم ایمنی را ضعیف و نابود می کند. دود سیگار باعث خشک شدن مجاری بینی و فلج شدن مژه های مجاری تنفسی می شود. این مژه ها در سراسر مجاری تنفسی وجود دارد و با حرکت موجی خود ، ویروس ها را به بیرون از بدن هدایت می کنند. محققان مدعی هستند که 1 سیگار می تواند به مدت 30 تا 40 دقیقه مژه ها را فلج می کند.
11-    الکل مصرف نکنید: الکل به طرق مختلفی باعث نابودی سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف کنندگان افراطی الکل اغلب مستعد عفونت های اولیه هستند که مسلما مشکلاتی به همراه خواهد داشت. الکل همچنین باعث از بین رفتن آب بدن می شود.
12-    استراحت کنید: استراحت کردن باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. در حالت آرام و راحت اینترلوکین- پیشگام سیستم ایمنی در مبارزه با ویروس های سرما خوردگی و آنفولانزا – در خون افزایش می یابد. پس سعی کنید ، قرار گرفتن در وضع آرام و خوشایند و راحت را به خود آموزش دهید و به مدت چند ماه هر روز 30 دقیقه این وضعیت را ایجاد کنید. مسلما بعدها متوجه تاثیرات مثبت آن خواهید شد.
 

تهیه شده در گروه ترجمه سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha