امروزه با توجه به شیوع بالای کمردرد در جامعه و کاهش یافتن سن ابتلا به آن و رشد فزاینده کمردرد در جوانان و نوجوانان "سلامت نیوز" تصمیم به مصاحبه دررابطه با علل و روش های درمانی آن با دکتر علی اکبر بهبهانی دکترای مدیریت تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی شهر ری تهران گرفت که به شرخ ذیل می باشد.

*هم اکنون چند درصد از مردم جامعه مبتلا به کمر درد هستند و بهترین روش درمان آن چیست؟
درحال حاضر هشتاد و شش درصد از مردم کشور به نوعی از کمردرد رنج می برند و هم اکنون آب درمانی به عنوان مناسبترین روش درمان برای افرادی که دردهای دیسکی و نارسایی کمری در مهره های (L3،L5،S1،S2) کمری خود احساس می کنند، توصیه می شود.
*دررابطه با حرکات مناسب شنا در درمان کمردرد توضیحی بفرمایید؟
بهترین حالت دردرمان کمردرد راه رفتن و رژه در آب ولرم و استخرهای سرپوشیده است به صورتی که درجه آب پائین تر از بیست و بالاتر از چهل درجه سانتی گراد نباشد و مهره ها کاملا در آب قرارگیرد  و دست ها به سمت جلو و عقب حرکت کند.
*عوامل اصل شیوع کمردرد در جامعه چیست؟
نوع زندگی ما ایرانیان علت اصلی کمردرد شناخته شده به صورتی که استفاده نکردن از مبل، استاندارد نبودن صندلی های ماشین به گونه ای که گودی کمر را نمی پوشاند، نشستن طولانی مدت برروی زمین و عدم استفاده از تکیه گاه، استفاده نکردن از دستشویی های فرنگی درمنازل، نوع خوابیدن ، راه رفتن های و ایستادن های زیاد و غذاخوردن به صورت چهارزانو وقفل شدن زانوها و فشاری که از این  طریق بر کمر وارد می شود از عوامل شناخته شده در ایجاد کمردردهای حاد و مزمن است.
درصورتی که برروی یک دست می خوابند باید یک پا خم شود یا اگر کفشی می پوشند بای پاشنه آن یک تا دو سانت از بالاتر از پنجه پا باشد.
*استفاده از آب یا فیزیوتراپی عوارضی هم به همراه دارد؟
درگذشته فیزیوتراپی تنها راه درمان کمردرد شناخته شده بود که علی رغم وجود عوارض امابه علت اینکه نتیجه درمان درطولانی مدت شناخته می شد زیاد طرفدار نداشت و امروزه اکثر مردم به خاطر کم هزینه بودن و با توجه به اینکه آب درمانی را نوعی تفریح محسوب می کنند و هیچ گونه عارضه ای به همراه ندارد به عنوان مطلوبترین روش درمان کمردرد می شناسند.
*آب درمانی آیا یک روش قطعی برای کمردرد است و بعد از چه مدت به نتیجه خواهیم رسید؟
آب درمانی و استفاده از شنا برای درمان کمردرد درنود درصد یک نوع تسکین کننده درد است به طوری که  کامل درد کمر را از بین نمی برد از سوی دیگر درصورت استمرار به این روش در طول شش ماه می توان به حالت های تسکین دهنده آن رسید که باید دراین حالت مراقبت های ویژه شود.
* شروع کمردرد بیشتر در چه دوره ای از سن مشاهده می شود؟
کمردرد سن خاصی ندارد و حتی در یک بچه یک ساله به خاطر نوع قنداق و لباس پوشیدن و آسیب رساندن به مهره های کمر مشاهده می شود و البته امروزه به خاطر کم تحرکی نسل جوانان، کمردرد در بین آنها شایع تر شده است و تنها افراد با سنین بالا درگیر آن نیستند.



 


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha