سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89392

اکسیر زندگی/سطح آگاهی از تأثیرات خوراک و آشامیدنی بر روی جسم و جان رو به افزایش است و در میان مواد غذایی پایه، هیچ ماده ای به پای شیر نمی رسد. تحقیقات زیادی بر روی شیر صورت گرفته و نتایج آن ها، به دفعات، داستان های بی اساسی را که طی آن شیر را برای این، آن و غیره مقصر دانسته است، از بین می برد. بدون هیچ شکی، ثابت شده که شیر به طور طبیعی دارای خواص استثنایی متعددی است.

بنا به نتایج تحقیقی که در انگلستان بر روی 2300 مرد بین 45-59 سال انجام شده است ،  مردانی که در روز حداقل نیم لیتر شیر می نوشند، 62% کمتر به سندرم متابولیک مبتلا می شوند. سندرم متابولیک اصطلاحا" به فاکتورهای ریسکی گفته می شودکه می توانند منجر به دیابت و بیماری های قلبی، مانند حمله و سکته های قلبی شوند.


شیر برای انرژی و بدن سازی
خوردن و آشامیدن صحیح و در حین انجام فعالیت های فیزیکی، خواه پیاده روی سریع یا دویدن، ورزش در باشگاه و غیره نقش مهمی را ایفا می کند.
نوشیدن مایعات در همۀ تمرینات، چه جسمی و چه فکری، برای اطمینان از بدست آوردن نتایج خوب بر روی بدن و تضمین بدنی قوی تر، ضروری است. بدین منظور شیر از لحاظ مواد غذایی موجود در آن عالی است.
آمینو اسید های موجود در پروتئین شیر، مستقیماً به ماهیچه ها راه پیدا می کنند. شیر، در مقایسه با
نوشابه های ورزشی و انرژی زا، که ممکن است حاوی موادی مانندکافئین و تورین (taurine) باشند، دارای امتیازات منحصر به فرد می باشد چرا که تاثیرات این نوع نوشابه ها بر بدن از نقطه نظر ورزشی مشخص نیست.
 بدن، هنگام ورزش، نیاز به مقادیر بیشتری پروتئین، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی دارد، که همگی بطور طبیعی در شیر موجود هستند. بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که شیر راه موثری است در جبران کمبود میزان مایعات بدن.

شیر برای سرزندگی
 هر چه بزرگتر می شویم، طبیعت مان تغییر می کند و حافظه، اسکلت و ماهیچه ها رو به فرسودگی می روند. ویتامین D موجود در شیر اسکلت را حفظ می کند، ویتامین های B با از بین رفتن حافظه مبارزه می کنند و آمینو اسید های موثر آن ماهیچه ها را سالم نگه می دارند. وقت آن رسیده تا فواید حاصل از مصرف شیر را به جمعیت رو به رشد بازگو کنیم.


شیر برای استحکام استخوان ها
بدن در دوران کودکی و نوجوانی، بیش از هر زمان، توانایی تولید کلسیم و ایجاد زمینه های مناسب برای تقویت اسکلت بدن را دارد. بنابراین کودکان باید مقدار زیادی کلسیم مصرف کنند تا در بزرگسالی ساختار استخوانی سالمی داشته باشند. در هر حال، این جریان باید همراه با فعالیت جسمی و جذب ویتامین D آفتاب  باشد. نیم لیتر شیر در روز، بیشترین مقدار کلسیم لازم را برای پایین آوردن سرعت تقلیل کلسیم در استخوان ها، که از سن 30 سالگی شروع می شود، به بدن می دهد.


شیر برای حفظ وزن متعادل
تحقیقات نشان داده اند که کسانی که شیر می نوشند به طور کلی از بقیه لاغر ترند و کلسیم، مخصوصاً کلسیم شیر، می تواند به کاهش وزن کمک کند. به همین نحو، کودکان و نوجوانانی که کلسیم کمتر مصرف می کنند، بیشتر دچار اضافه وزن می شوند تا آن هایی که مرتباً لبنیات مصرف می کنند. کاملاً مشخص نیست که کدام ماده موجود در شیر این اثر را دارد اما احتمالاً کلسیم، چربی رژیم غذایی را درگیر می کند تا جذب روده نشود. یک تئوری دیگر این است که کلسیم، مقدار چربی را که بدن می سوزاند افزایش می دهد.

شیر برای محافظت از دندان ها
شیر برای سلامت دندان ها هم مفید است. شیر،به غیر از کلسیم، حاوی پروتئین هایی است که دندان ها را تقویت کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند. پنیر بیش از همه به مینا و ریشۀ دندان قوت
 می بخشد و  باعث بهبود بهداشت کلی دهان می شود. بنابراین فکر خوبی است که غذا با پنیر صرف شود.

شیر برای فشار خون
ریسک بیماری قلبی و خونریزی مغزی، با بالا رفتن فشار خون، افزایش پیدا می کند. تحقیقات نشان داده اند که رژیم غذایی پر از میوه، سبزیجات و شیر بدون چربی، فشار خون را پایین می آورد.

شیر برای زیبایی
پوست و مو به ویتامین ها و پروتئین های غذا نیاز دارند. مواد مقوی شیر پوست را تمیز می کنند و از آن مراقبت می نمایند، و موی زیبا اساساً از تغدیۀ مناسب به دست می آید. شیر حاوی ترکیب ایده آلی از مواد مغذی حیاتی برای موهایی سالم و زیبا است که عبارتند از: پروتئین ها، لیپید ها، کلسیم، ویتامین های A و B6، بیوتین (ویتامین B8) و پتاسیم.

www.WFP.org

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha