سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

نوار قلبی روشی است که با استفاده از امواج الکتریکی قلب افراد به وضعیت فیزیکی و بیماریهای احتمالی قلبی در فرد پی می بریم . الکتروکاردیوگرام روش بدون دردی است که فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می کند . نوار قلب یکی از بی خطرترین و ساده ترین اقداماتی است که اطلاعاتی ارزشمند در مورد قلب به پزشک می دهد . جریان الکتریکی منتشر شده از قلب توسط الکترودهایی که با رنگهای مختلف استاندارد به دست ها و پاها و جلوی سینه وصل می شوند می تواند در تشخیص بیماریهای قلب با ارزش باشد . نوار قلب در بررسی دردهای قلبی و سکته های قلبی ارزش بالائی دارد و به عنوان اقدام روتین در تمام کسانی که مشکلات حاد قلبی دارند صورت می گیرد .

بهتر است فرد بدور از دسترس بوده و وعده غذایی سنگین نخورده باشد . در ضمن اتاق نوار قلب باید گرم باشد تا وی دچار لرزش بدن نشود ، زیرا لرزش بدن ( چه عمومی یا در اثر سرما ) روی نوار قلب تأثیر سوء می گذارد و به اصطلاح پارازیت ایجاد می کند .

موهای بلند سینه نیز مانع ثبت صحیح نوار قلب می شوند . نوار قلب هیچگونه برق یا جریان الکتریسته ای به بیمار القاء نمی کند . فرد باید ساعت و سایر لوازم فلزی خود را در بیاورد . حلقه نوار قلب کاغذی مدرج است که داخل دستگاه قرار دارد و سوزن دستگاه که کمی گرم شود خطوطی را روی کاغذ ثبت می کند .

البته دستگاههای نوار قلب پیشرفته تری نیز ساخته شده اند که همزمان از چند جهت نوار قلب می گیرند و در مدت کوتاهی تمام لیدهای لازم را دریافت می کنند . از دستگاه الکتروکاردیوگرام ۱۰ سیم خارج می شود که ۴ سیم به دست ها و پاها و ۶ سیم به جلوی قلب می روند . این سیم ها پس از آغشته شدن بادکش سرشان با ژل لوبریکانت به محل مربوطه وصل می شوند .

امواج الکتریکی در ECG بصورت اوج و فرودهای متناوب ثبت می شوند . هر دوره فعالیت الکتریکی قلب شامل چندین قطعه است . این دوره ها از موج P  شروع می شوند و تا موج P  بعدی ادامه می یابند . P یک موج نسبتاً کوچک است که انقباض دهلیز را نشان می دهد . بعد از مکثی کوتاه ترکیب QRS به چشم می خورد که در آن خط نوار قلب حرکتی سریع به سمت پائین ، بالا و دو مرتبه به سمت پائین داشته است . این ترکیب در اثر انقباض بطن ها ایجاد می شود و در نهایت پس از مکثی بلندتر موج T  مشاهده می شود که پرشدن ناگهانی بطن ها را نشان می دهد .

ECG یک قطعه ST و چهارفاصله اصلی دارد : QRS,P.R,R-R,Q.R که تغییرات هر کدام نشان دهنده بیماری خاصی است .

یکی از مهمترین تغییراتی که در نوارقلبی افراد پیگیری می شود علائم و نشانه های مربوط به سکته قلبی یا M.I است که بسته به نقطه ای از قلب که دچار مشکل شده است به صورت تغییرات T یا ST و QRS در لیدهای مختلف قلبی میشود که پزشک با کمک آن می تواند به میزان و شدت و همچنین نوع سکته قلبی پی ببرد .

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha