سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89433

سوال- ر.طوری: با سلام خدمت شما دست اندرکاران و آقای دکتر من کارمند کتابخانه دانشکده بهداشت شیراز می باشم مدتی بخاطر شرایط کاری پشت گردنم درد می گیرد ،البته وقتی ایستاده کار می کنم و یا روزهایی که شدت کار بیشتر است این درد بیشتر می شود از دکتر محترم خواهشمندم برای رهایی از این درد و عواقب خطرناک آن، برای رضای خدا ، توصیه های ارزشمند بفرمایند. متشکرم .جواب- با سلام به شما کارمند محترم. اگر درد به علت شرایط کاری است- که بر اساس علائم توضیح داده شده چنین به نظر میرسد لازم است تغییراتی در شرایط کاری خویش بوجود آورید . منجمله از بلند کردن کتابهای سنگین و حجیم خوداری کنید. همچنین لازم است یک سری تمرینات درمانی گردن و شانه‌ها را نیز بطور روزانه و یا در بین کارهای روزمره انجام دهید. لازم به ذکر است که در سؤال شما گفته شده است عواقب خطرناک این درد در حالی که دردهای ستون فقرات و گردن الزاماً خطرناک نیستند و با رعایت یکسری نکات میتوان از آنها پیشگیری و یا آنها را درمان نمود. مشورت با یک فیزیوتراپیست را توصیه میکنیم.

این مشاوره جایگزین یک معاینه حضوری را نمی گیرد . بررسی دقیق یک ناراحتی نیاز به مراجعه حضوری به متخصص مورد نظر را می طلبد . 
 
سوال-محمد:  با سلام جناب آقای دکتر خسته نباشید من جوانی 23 ساله هستم ، من در کودکی شیر بسیار کم خوردم و الان چون وزنم 82 کیلو هست وقتی به مدت 3 ساعت پیاده روی کنم زانوهایم درد میکند . من از شما راه کار مناسب می خواهم با تشکر . 
جواب- سلام آقا محمد شما از وزن خود گفته‌اید ولی قد خود را ذکر نکرده‌اید . نگران میزان شیر دوران کودکی خود نباشید و دو راه حل را در نظر بگیرید : یک، چنانچه اضافه وزن دارید با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش مناسب از وزن خود کم کنید. مشورت با متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این مورد موثر است. دوم  2 ساعت متوالی راه نروید چون با توجه به وزن زیاد و مسیر طولانی، ایجاد درد قابل انتظار است. میتوان همین مسافت را در 2 یا 3 زمان در طول روز تقسیم نمود.

سوال- آرش حسینچی : با سلام , پسری5 ساله دارم مشکوک به بیماری استئوژنز ایمپرفکتا . که 8 بار شکستگی استخوان در اثر افتادن روی زمین داشته ( 7 بار هر دو استخوان ساعد هر دو دست و یکبار دنده ) . 5 دوره تحت درمان با پامیدرونیت قرار گرفت و در نهایت پزشکان درمان با این روش را برای وی بی اثر دانستند . و در حال حاضر تحت هیچگونه درمانی نیست . لطفا" برای درمان قطعی مرا راهنمایی فرمائید . با تشکر و سپاس فراوان . 
جواب-سلام آقای آرش حسینچی چنانچه تشخیص استئوژنز ایمپرفکتا برای فرزند شما داده شده باشد بغیر از درمان دارویی روشهای دیگری نیز پیشنهاد میگردد که با مشورت پزشک وی میتوانید به آنها توجه نمائید: تحرک و ورزشهایی نظیر شنا و قدم زدن بعنوان ورزشهای مناسب پیشنهاد شده‌اند. در بسیاری موارد کودکان پس از بلوغ از میزان شکستگی‌هایشان کاسته میشود. همچنین پیشنهاد می‌گردد که جهت جلوگیری از انحراف جانبی ستون فقرات تحت کنترل باشد. در مواردی از بریس میتوان استفاده نمود. نباید فراموش نمود که در مواردی از نظر ذهنی باید فرد را حمایت نمود تا بر ترس از شکستگی غلبه نماید. در مورد دارو درمانی، ژن تراپی، هورمون تراپی و دریافت ویتامین D نیز میتوانید با متخصصین مرتبط مشورت نمائید.
سوال-مصطفی خدنگ : چندین سال است که از درد شدید مهره هشتم ستون فقرات که به علت مادر زادی کوچک میباشد رنج میبرم آیا نیاز به عمل جراحی دارد یا باورزش میشود زندگی کرد. چندنفر از پزشکان درتبریز ورزش را توصیه کرده اند نظر حضرتعالی چیست؟
جواب-سلام آقا مصطفی: گرچه ننوشته‌اید مهره هشتم چه ناحیه ای علی‌القاعده باید مهره هشتم پشتی باشد چون تنها در این ناحیه مهره هشتم وجود دارد. بنظر میرسد نیازی به جراحی وجود ندارد و با مشورت یک فیزیوتراپیست و انجام تمرینات مناسب میتوان از شدت درد کاست

سوال-امانی : خانمی هستم 30 ساله – متاهل و دارای یک فرزند . از کودکی همواره به من می گفتند صاف بشین . الان دارای وس کمر و قوز هستم . وقتی خودم را صاف می کنم دچار کمر درد در ناحیه وسط کمر می شوم انگار که یک میله وارد ستون فقراتم کرده اند . در ضمن دارای قدی بلند و لاغر هستم . به نظر شما چکار کنم که این قوز از بین برود . لطفا به غیر از ورزش راه های دیگر رابیان کنید .
جواب-خانم امانی غیر از ورزش از چند روش دیگر میتوانید استفاده کنید یکی اینکه بطور رفلکسی سعی کنید خود را صاف نگه دارید منجمله جلوی آینه بایستید و قوس کمر خود را صاف نمائید. دوم اینکه از کرستهای کمری که شما را صاف نگه میدارد استفاده کنید سوم که بسیار هم مهم است تصویر و تجسم است . خود را مجسم کنید که در همه شرایط صاف میایستید و این صاف ایستادن به شما احساس خوب همراه با لذت و شادی می‌بخشد. ضمنا ورزشهایی وجود دارد که به شما احساس خوب و اصلاح ستون فقرا ت را به طور همزمان ببخشد. مثل یوگا، پیلاتس، (Pilates) و شنا
سوال-حمید امامی:  با سلام - درد دائمی در قسمت پائین کمر احساس می کنم که در هنگام صبح بعد از بیدار شدن از خواب وهنگامی که فعالیت بدنی ویا پیاده روی انجام می دهم بیشتر می شود وهمراه با گلودرد وبعضی مواقع در د کف پا می شوم وبعضی مواقع درد در قسمتهای بالا ئی کمر وکرخی پشت سر می شود خواهشمند است راهنمائی فرمائید با تشکر 
جواب- سلام آقای امامی  اگر فکر میکنید بین درد کمر و گلو درد ارتباطی وجود دارد بهتر است سری به پزشک بزنید- مشورت با متخصص داخلی یا روماتولوژی قابل توصیه است. اگر اطلاعات دقیقتری بخواهید لازم است سن خود را و مدت درد صبحگاهی خود را بنویسید. در صورتی که پزشک تشخیص بیماری برای شما ندهد و توضیحات بیشتری بدهید توصیه‌های لازم را برایتان ارائه خواهم داد.
7-   parisa amini:  ba arze salam madaram 55 sal dare va zano dard dare va zanosh varam dare mikhastam bebinam bayad chekar kone aya darman ba bargh (dastgahe kayiropraktik) asari dare ye modat az tiripel flax (flex -a-min) marke center 21 estefade mikardam mikham bedonam zarari nadare momkene dar jayi az badan be sorate ezafe ghozrof sazi kone ? ba tashakor  .
جواب- با سلام حضور خانم امینی. موثر ترین درمان برای زانو درد  مادرتان تمرینات مناسب و شنا میباشد. اگر شنا نمیداند راه رفتن در آب هم موثر است. درمانهای الکتریکی بطور موقت درد را کاهش میدهد اما در طولانی مدت نکاتی نظیر تغذیه مناسب، وزن مناسب، تمرینات مرتبط و رعایت نکاتی نظیر استفاده از صندلی برای نشستن و توالت فرنگی دارای اهمیت می‌باشد.
سوال-جمشید : مدتی است که مهره پائین پشت گردنم درد می کند فکر می کنم از خستگی باشد لطفاً مرا راهنمائی کنید ، آیا لازم است به متخصص مراجعه کنم ؟ 
جواب- سلام آقا جمشید . میتوانید به متخصص مراجعه کنید و یا اطلاعات بیشتری از زمان درد، نوع درد، شغل خودتان و سن خودتان ارائه دهید و بفرمائید چه مدت است این درد را دارید. رعایت وضعیت سر و گردن هنگام انجام کارها بسیار مهم است و چنانچه کار نوشتاری انجام می‌دهید باید به ارتفاع میز و صندلی دقت نمائید. تمرینات روزمره گردن و شنا را نیز فراموش نکنید

سوال-مرجان:  در مورد درمان بیماری ms و طول دوره درمان توضیح دهید . ممنون  
جواب- با سلام خدمت مرجان خانم بیماری M.S یک بیماری التهابی سیستم اعصاب مرکزی می‌باشد که نقاط متنوعی از سیستم عصبی مرکزی را درگیر نموده و باعث اختلال عملکرد افراد و ایجاد ناتوانی میشود بطوریکه ذکر شده است که مهمترین عامل ناتوانی در جوانان بالغ آمریکا همین بیماری M.S میباشد. M.S می‌تواند باعث اختلال در راه رفتن، تعادل و اختلال بینایی شود. علت اصلی M.S مشخص نیست اما عواملی مانند ویروس، نقص سیستم ایمنی، شرایط و عوامل استرس زا باعث تشدید ایجاد این بیماری میشود. مداخلات توانبخشی میتواند میزان ناتوانی را در این افراد کاهش داده و باعث بهبود عملکرد آنها و کیفیت زندگی آنها گردد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه ترابی ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    0 0
    سلام.خسته نباشید پسر بچه ای۳ دارم مبتلا به استوژن ایمپرفکتا .باشکستگی های,متعدد.اقای دکتر لطفابرای راه اقتادنش کمکم کنید دیگه تحمل وطاقتم تمومه