سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

کریستف کلمب وقتی از بومیان جزیره ئی که امروزه کوبا نام دارد یاد گرفت برگ های خشکیده را لوله کند و آن را آتش بزند و دود آن را استنشاق کند تا احساس خستگی اش را کم کند لابد نمی دانست روزی در کشور ایران جنجالی می آفریند به نام " کشیدن قلیان ".قلیان به سرعت جای خود را در جمع های دوستانه و پاتوق ها و چای خانه و حتی جمع های خانوادگی پیدا کرد . دودهای حلقه شده ی قلیان در فضای صمیمانه ی ایرانی ها پیچید و حالا همه ی ایرانی ها خوب می دانند دود قلیان چه بوئی می دهد ! این که قلیان کی و چطور وارد ایران شد شاید به اندازه ی این که ایرانی ها گمان می کنند قلیان کشیدن بی ضرر است ، مهم نیست ! و مهم نیست قلیان با طعم میوه ئی باشد یا حَکوم ، مهم این است که قلیان با داشتن نیوکتین اعتیادآور است .

مرجان خزائی-خبرنگار سلامت نیوز/استعمال یک سیگار 5 دقیقه طول می کشد در حالی که کشیدن یک قلیان 20 دقیقه بطول می انجامد . با این حساب حجم دودی که وارد بدن می شود خیلی بیشتر است . با یک حساب دقیق تر 10 تا 15 لیتر دود حواله ی ریه های کسی می شود که با لذت دود قلیان را فرو می کشد و این یعنی بروز بیماری های ریه ، بیماری های قلبی و عروق . این روزها که بازار هپاتیت هم داغ شده و امکان انتقال از طریق دهان می باشد که غالباً این گونه افراد به آن توجهی ندارند .
عطر و اسانس های استفاده شده در تنباکوهای معطر و میوه ئی حاوی ماده های سمی است که از ارزان قیمت ترین تنباکوها که دارای کیفیت کم تری هم هستند ساخته شده است . میزان مونوکسید کربن تولید شده که از زغال ها متصاعد می شود از جمله موارد دیگری هستند که هشدار می دهند : قلیان نکشیم!

با وجود دلایل کافی برای نکشیدن قلیان هنوز مرسوم است که قلیان بکشند و حتی پای این مسئله به تفریحات نوجوانان هم باز شده است و مسئولین بناچار شروع به تلاش جهت ممنوعیت کشیدن قلیان و تعطیلی چایخانه ها و مراکز مرتبط کردند .

طبق آخرین اخبار منتشر شده ، فرمانده نیروی انتظامی استفاده از قلیان را به طور کلی ممنوع دانست و خاطرنشان کرد: با تصویب قانون جامع مبارزه با دخانیات توسط مجلس و انجام هماهنگی های لازم با وزارت بهداشت، اطلاعیه ای در این زمینه به تمام صنوف ارسال شده و پس از آن هیچ واحدی حق عرضه قلیان را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: از این پس قلیان در هیچ مکان رفاهی، تفریحی و پذیرایی عرضه نمی شود و اگر واحدی از این قانون تخلف کند مورد برخورد قرار می گیرد.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: منع استفاده قلیان در اماکن عمومی به معنای عدم استفاده شخصی مردم از قلیان نیست.

اختیار با خودمان است . کشیدن قلیانی که با توجیهات سنتی به جمع گرم ایرانی ها راه پیدا کرده در مقابل تندرستی پیرو علم پزشکی که خبر از ضررهای بی شمار استعمال قلیان می باشد که حالت سرگرمی سالمی را پیدا کرده است که این روزها افراد زیادی را در دام خود گرفتار می کند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha