سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89442

دکتر کلیشادی -متخصص کودکان-پزشک همراه سلامت نیوز،به سولاتی که شما عزیزان با استفاده از سلامت نیوز از ایشان پرسیدید پاسخ داده اند. سوال-سلام من مادر دو فرزند 4 و 10 ساله هستم هر دو ریه هایی به شدت آسیب پذیر دارند و با توجه به مراقبتهای دائم اول پاییز سرما خورده و تا پایان زمستان سرفه می کنند البته زمینه ارثی هم دارند دیگر واقعا کلافه شده ام مرتب هم دیگران تذکر می دهند که آنها مبتلا به آسم می شوند و به شدت نگرانم می کنند لطفا راهنماییم کنید.

سوال-سلام من مادر دو فرزند 4 و 10 ساله هستم هر دو ریه هایی به شدت آسیب پذیر دارند و با توجه به مراقبتهای دائم اول پاییز سرما خورده و تا پایان زمستان سرفه می کنند البته زمینه ارثی هم دارند دیگر واقعا کلافه شده ام مرتب هم دیگران تذکر می دهند که آنها مبتلا به آسم می شوند و به شدت نگرانم می کنند لطفا راهنماییم کنید.

جواب-امروزه این مشکل در بین کودکان از  شیوع  زیادی برخوردار است و عوامل ژنتیکی و محیطی در آن نقش دارند کمااینکه هردو فرزند شما دچار این اختلال هستند. عوامل متعددی در پیشگیری از این حالت نقش دارند به عنوان مثال مصرف شیرمادر در دوران شیرخواری نقش ثابت شده ای در پیشگیری از این قبیل اختلالات تنفسی و آسم در سنین بعدی دارد پس در خانواده های دارای زمینه حساسیت باید تاکید مضاعفی بر مصرف شیر مادر انجام شود. همچنین مصرف غذای کمکی تهیه شده در منزل به جای انواع تجاری و پیروی از دستورهای صحیح غذایی از قبیل عدم مصرف مواد غذایی حساسیت زا بویژه در سال اول عمر در پیشگیری از این اختلالات موثرند.
پرهیز از هوای آلوده و دود سیگار و قلیان و همچنین محیط های شلوغ  در پیشگیری از شعله ور شدن حمله بیماری موثر است.
این قبیل کودکان باید به طور مداوم تحت نظر پزشک باشند و از داروهای پیشگیری کننده که به طور معمول از دسته داروهای ضدحساسیت هستند استفاده نمایند. در صورت صلاحدید پزشک معالج تست آلرژی برای پی بردن به عامل حساسیت زا می تواند کمک کننده باشد. مصرف برخی داروها از جمله آسپیرین برای این کودکان پر عارضه است.
پیروی از رژیم غذایی سالم و مصرف مواد غذایی دارای روی - ویتامین آ و سی (از جمله میوه و سبزیجات) می تواند در این راستا موثر باشد.

سوال-امیرمحمد- با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر فراوان در کودکی ضربه ای به ناحییه بیضه ام وارد شد که در اثر آن در بیضه چپ دچاره کیسته هیدروسل شدم و ناچار به عمل جراحی شدم. اکنون 19ساله هستم و مدت زیادی از جراحی میگزرد و در ناحیه مذبور برجستگیهایی مشاهده میکنم که حالتی غیر طبیی (البته از نظر بنده) دارد آیا برسی و پیگیری خاصی نیاز است؟ من از مراجعه حضوری به پذشک مربوطه شرم دارم لتفا مرا راهنمایی کنید . ممنون ! 
جواب-باید با پزشک متخصص اورولوژی مشورت نمایند.

سوال- ل - مختاری نژاد-  سلام پزشک محترم دختر من 2 سال و 2 ماهش است . قدش 96 سانت و وزنش 16.5 کیلو گرم است . تغذیه خوبی دارد و اشتهایش در هیچ دوره از زندگیش کم نشده . سووال من در مورد آهن خون است ، ما هیچگاه قطره آهن را به طور منظم (در دوران نوزادی قبل از 2 سال ) به او نخورانده ایم . آیا به نظر شما ممکن است دخترم دچار کمبود آهن خون باشد ؟ لازم به توضیح میدانم چند وقتی است که شربت مینادکس و گاهی اوقات فروگلوبین هم به او میخورانم . 

جواب-میزان آهن مورد نیاز کودک می تواند با رژیم غذایی مناسب تامین شود و احتمالا فرزند شما توانسته است آهن مورد نیاز خود را کسب نماید. به هرحال مصرف مکمل آهن به طور معمول تا دو سالگی توصیه می شود و فرزند شما دیگر به شکل  دارویی آهن نیاز ندارد.  اگرعددهای فوق صحیح باشند فرزند شما جزئ کودکان به اصطلاح  درشت قرار دارد و باید به فکر پیشگیری از اضافه وزن او باشید.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha