سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89458

زیانهای اقتصادی بعضی از بیماریها نظیر پوکی استخوان که در نتیجه پایین بودن مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی ایجاد می‌شوند، چندین برابر یارانه شیر ارزیابی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اکو نیوز ،دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در پاسخ به درخواست احمد توکلی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس ، ضمن بررسی میزان تولید، مصرف و واردات شیر و سایر فرآورده‌های لبنی در کشور تصریح کرد که نیمی از شیر خام تولیدی کشور توسط دولت خریداری و با قیمت یارانه‌ای در کشور توزیع می‌شود و در مجموع سهم – سالانه – هر ایرانی از یارانه شیر حدود سه هزار و 300 تومان و سرانه مصرف شیر یارانه‌ای نیز حدود 19 کیلوگرم است اما اهالی 7 استان کشور تاکنون اساسا شیر یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند.

ضمن این که به روستاها نیز یارانه شیر داده نمی‌شود و این در حالی است که زیانهای اقتصادی ناشی از پایین بودن مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی چندین برابر یارانه شیر برآورد می‌شود.

با اشاره به این که برنامه شیر مدارس به صورت محدود و در سطح ابتدایی انجام می‌گیرد، افزود: در حال حاضر مادران باردار و شیرده کشور نیز تحت پوشش برنامه‌های شیر یارانه‌ای قرار ندارند.

مرکز پژوهشها سپس ایران را از جمله کشورهایی ذکر کرد که کمترین یارانه را در بخش صنعت شیر پرداخت می‌کنند و متذکر شد که در کشورهای صنعتی سابقه پرداخت یارانه شیر و همچنین برنامه توزیع شیر در مدارس به حدود یک قرن می‌رسد و در همین حال در تمام کشورهای اروپایی و آمریکا به تولیدکنندگان شیر یارانه پرداخت می‌شود.

این گزارش ضمن مقایسه سرانه مصرف شیر در ایران و اروپا خاطرنشان ساخت که مصرف سرانه شیر سالانه هر ایرانی 91 کیلوگرم و مصرف سرانه شیر یک شهروند اروپایی حدود300 کیلوگرم است.

مرکز پژوهشهای مجلس در ادامه با اشاره به موفقیت کشور هند – که ساختار دامپروری و کشاورزی مشابه ایران دارد  در زمینه چهار برابر کردن میزان تولید شیر از طریق ایجاد «خانه شیر» پیشنهاد کرد که به منظور یکپارچه کردن سیاستگذاری‌ها و کاهش تصدی‌گری‌ها و معضلات ناشی از دوگانگی تصمیم‌گیری در این صنعت، «خانه شیر ایران » در راس سیاستهای اصلاحی دولت ایجاد شود و تمام زنجیره عوامل تولید شیر شامل مزرعه، دامداری، کارخانه، شبکه توزیع و مصرف کننده را تحت پوشش مدیریت و نظارت خود درآورد تا میزان تولید شیر از 6/4 میلیون تن کنونی به 5/12 میلیون تن افزایش یابد.

در پایان این گزارش همچنین بر لزوم اختصاص یارانه‌های موثر برای کاهش هزینه‌های تولید شیر و به اجرا درآوردن سریع برنامه‌های حمایتی در این زمینه تاکید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha