دستگاه بازتوانی قلبی به همت پژوهشگران یكی از واحدهای فن‌آوری مركز رشد تجهیزات پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران برای نخستین بار در كشور طراحی و ساخته شد.

دكتر مریم قاسمی، مجری این طرح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: این دستگاه كه عمدتا در بازتوانی قلبی بیماران پس از جراحی قلب باز كاربرد دارد با موفقیت در یكی از بزرگترین مراكز قلب تهران مورد استفاده قرار گرفته است.

وی خاطرنشان كرد: سیستم بازتوانی قلبی مركزی از قابلیت كنترل چهار دستگاه با امكان ارتقا به 64 دستگاه برخوردار بوده و امكان كنترل همزمان مركزی تردمیل، دوچرخه و بازو در آن فراهم است.

این دستگاه قابلیت پرینت online در هر زمان از وضعیت بیمار توسط كاربر را داشته و تنها سیستم با قابلیت تعریف پروتكل بدون محدودیت در تعداد Stage توسط كاربر و Return to protocol است.

قاسمی افزود: این دستگاه دارای فرستنده و گیرنده پیشرفته با امكان جستجوی 200 كانال فركانسی به طور خودكار جهت دستیابی به بهترین كانال بدون نویز بوده و مانیتورینگ كامل ECG را به صورت Real انجام می‌دهد. ضمن آنكه در آن از تكنولوژی پیشرفته SCF Filter جهت كاهش نویز در هنگام تست استفاده شده و قابلیت تله سرویس از طریق مودم را نیز دارد.

وی خاطرنشان كرد: این سیستم ابداعی قابلیت كنترل ECG بدون سیم تا فاصله 100 متر را داشته و قابلیت تشخیص 20 آریتمی به صورت Real - Time، آرشیو كردن تمامی آریتمی‌ها همراه با بزرگنمایی سیگنال و مشاهده زمان رویداد، ضبط تمامی اطلاعات بر روی CD و یا حافظه، پرینت Online اطلاعات به صورت رنگی روی كاغذ A4، كنترل سیستم به صورت Manual و Auto توسط كاربر، نمایش همزمان نمودارهای B.P و Speed, Slope, Watt, Mets, ECG را داشته و دارای سیستم هوشمند هشداردهنده جهت كنترل علائم حیاتی بیمار و سیستم‌های هشدار دهنده بینایی و شنیداری جهت اطلاع از وضعیت بیمار با قابلیت برنامه‌ریزی جهت هر بیمار است.

قاسمی، قابلیت جست‌و‌جو و بازبینی اطلاعات بیماران، قابلیت شبكه شدن به سیستم تست ورزش و هولتر مانیتورینگ ECG و فشارخون و شبكه شدن به تمامی سرورهایی كه با سیستم عامل «ویندوز» كار می‌كنند را از دیگر ویژگی‌های دستگاه بازتوانی قلبی ایرانی عنوان كرد و به ایسنا گفت: بنا به درخواست كاربر می‌توان مواردی چون قابلیت كنترل سیستم توسط اپراتور به صورت لمس صفحه و 18 اینچ، آمارگیری جهت مراكز تحقیقاتی از تمامی اطلاعات بیماران، قابلیت اجرای پروتكل‌های استاندارد تست ورزش مانند Bruce و... را در این سیستم فعال كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha