چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 89685

آیا سفیدی و درخشندگی دندان های مرواریدی شما با لکه های سفید و خاکستری پوشانده شده است ؟ خودتان می توانید به عنوان راهکار درمانی از خوردن برخی از غذاهای رنگ دار که باعث ایجاد لکه های رنگی بر روی دندان شود خودداری کنید . در این جا برخی از رازهایی که به داشتن دندان های مرواریدی کمک می کند بیان می کنیم .

روش های آسان برای سفید کردن دندان در خانه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین ، با مصرف برخی از نوشیدنی ها و غذاها دندان ها لکه دار می شوند و رنگ دندان ها به مرور تغییر رنگ می دهند .

چه چیزی باعث زرد به نظر رسیدن دندان ها می شود؟

عوامل متعددی باعث کدر شدن دندان ها و از دست دادن درخشش آنها می شوند.

برخی غذاها می توانند مینای دندان شما را که بیرونی ترین لایه دندان شما است، لکه دار کنند. علاوه بر این، تجمع پلاک روی دندان‌های شما می‌تواند باعث زرد به نظر رسیدن آن‌ها شود .این نوع تغییر رنگ را معمولاً می توان با پاکسازی و سفید کننده های منظم درمان کرد.

با این حال، گاهی اوقات دندان‌ها زرد به نظر می‌رسند، زیرا مینای سخت فرسایش یافته و عاج زیرین نمایان می‌شود. عاج یک بافت استخوانی و زرد رنگ طبیعی است که در زیر مینای دندان قرار دارد

چگونه دندان ها را به طور طبیعی سفید کنیم؟


1. روغن کشی را تمرین کنید

روغن کشی یک درمان سنتی است که منشا آن هند است و به منظور بهبود بهداشت دهان و دندان و حذف سموم از بدن است. این عمل شامل چرخاندن روغن در اطراف دهان برای حذف باکتری ها است که می تواند به پلاک تبدیل شود و باعث زرد به نظر رسیدن دندان های شما شود .

روغن نارگیل یک انتخاب محبوب است زیرا طعم دلپذیری دارد و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

روغن نارگیل همچنین سرشار از اسید لوریک است که به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب و کشتن باکتری ها شناخته شده است .چند مطالعه نشان داده‌اند که روغن‌کشی روزانه باکتری‌های موجود در دهان را به همراه پلاک و التهاب لثه کاهش می‌دهد.

استرپتوکوک موتانس یکی از انواع اولیه باکتری های موجود در دهان است که باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه می شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه روغن نارگیل به طور قابل توجهی استرپتوکوک موتانس را پس از دو هفته کاهش داد و به اندازه یک دهانشویه ضد میکروبی موثر بود.

متأسفانه، هیچ مطالعه علمی ثابت نکرده است که روغن کشیدن دندان های شما را سفید می کند. با این حال، این یک تمرین ایمن است و ارزش امتحان کردن را دارد. بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که دندان‌هایشان بعد از روغن کشیدن منظم سفیدتر و درخشان‌تر می‌شوند.

برای روغن کشی، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن نارگیل را در دهان خود بریزید و روغن را فشار دهید و از طریق دندان های خود بکشید. روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است، بنابراین ممکن است لازم باشد چند ثانیه صبر کنید تا ذوب شود. روغن کشی را برای 15 تا 20 دقیقه ادامه دهید.

روغن نارگیل را حتما در توالت یا سطل زباله بریزید، زیرا ممکن است یک بار در لوله های تخلیه به حالت جامد برگردد و باعث گرفتگی شود.

بر خلاف بسیاری از روش های دیگر سفید کردن دندان، کشیدن روغن نارگیل دندان های شما را در معرض اسید یا سایر موادی که مینای دندان را از بین می برند، قرار نمی دهد. این بدان معنی است که انجام روزانه آن بی خطر است.

2. برس را با جوش شیرین بمالید

جوش شیرین دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است، به همین دلیل است که یک عنصر محبوب در خمیر دندان های تجاری است.

این یک ساینده ملایم است که می تواند به پاک کردن لکه های سطحی روی دندان ها کمک کند.علاوه بر این، جوش شیرین یک محیط قلیایی در دهان شما ایجاد می کند که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند .

این درمانی نیست که دندان های شما را یک شبه سفید کند، اما باید به مرور زمان متوجه تفاوت در ظاهر دندان های خود شوید.

علم هنوز ثابت نکرده است که مسواک زدن با جوش شیرین دندان های شما را سفید می کند، اما مطالعات متعدد نشان می دهد که خمیردندان حاوی جوش شیرین می تواند سلامت دندان ها را بهبود بخشد و ممکن است اثر سفید کنندگی داشته باشد.

یک مطالعه نشان داد که خمیردندان های حاوی جوش شیرین به طور قابل توجهی در کاهش پلاک، التهاب لثه و خونریزی بیشتر از خمیردندان های معمولی بدون جوش شیرین موثر هستند .علاوه بر این، بررسی دیگری به این نتیجه رسید که خمیردندان‌های حاوی جوش شیرین ممکن است در از بین بردن لکه‌ها و سفید کردن دندان‌ها نسبت به سایر انواع خمیردندان مؤثرتر باشند.

برای استفاده از این دارو، 1 قاشق چایخوری (6 گرم) جوش شیرین را با 2 قاشق چایخوری آب (5 میلی لیتر) مخلوط کنید و دندان های خود را با خمیر مسواک بزنید. می توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

3. از پراکسید هیدروژن استفاده کنید

پراکسید هیدروژن یک عامل سفید کننده طبیعی است که باکتری های دهان شما را نیز از بین می برد .در واقع، مردم سال‌ها از پراکسید هیدروژن برای ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌کنند، زیرا توانایی آن در کشتن باکتری‌ها را دارد.

بسیاری از محصولات سفید کننده تجاری حاوی پراکسید هیدروژن هستند، اگرچه غلظت آنها بسیار بیشتر از آنچه در خانه استفاده می کنید.

متأسفانه، هیچ مطالعه ای اثرات شستشو یا مسواک زدن تنها با پراکسید هیدروژن را بررسی نکرده است، اما چندین مطالعه خمیردندان های تجاری حاوی پراکسید را تجزیه و تحلیل کرده اند.

یک مطالعه نشان داد که خمیردندان حاوی مقدار بیشتری پراکسید هیدروژن در سفید کردن دندان‌ها بعد از 12 هفته موثرتر از خمیردندان‌هایی است که حاوی مقدار کمتری هستند.

مطالعه دیگری نشان داد که خمیردندان حاوی پراکسید هیدروژن نسبت به سایر انواع خمیردندان - از جمله خمیردندان های حاوی زغال چوب و ساینده - در کاهش تغییر رنگ دندان ناشی از قهوه موثرتر است.

با این حال، سوالاتی در مورد ایمنی پراکسید هیدروژن وجود دارد.

در حالی که غلظت های بسیار رقیق شده بی خطر به نظر می رسد، غلظت های قوی یا استفاده بیش از حد می تواند باعث تحریک لثه و حساسیت دندان شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که دوزهای بالا ممکن است باعث سرطان شود، اما این مورد ثابت نشده است. یکی از راه های استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه قبل از مسواک زدن است. اطمینان حاصل کنید که از محلول 1.5٪ یا 3٪ برای جلوگیری از عوارض جانبی استفاده می کنید.

رایج ترین غلظت پراکسید هیدروژن در داروخانه محلول 3٪ است. به راحتی می توانید این غلظت را با مخلوط کردن مقادیر مساوی پراکسید و آب تا 1.5 درصد رقیق کنید.

راه دیگر استفاده از پراکسید هیدروژن مخلوط کردن آن با جوش شیرین برای تهیه خمیر دندان است. 2 قاشق چایخوری (10 میلی لیتر) پراکسید هیدروژن را با 1 قاشق چایخوری (6 گرم) جوش شیرین ترکیب کنید و به آرامی دندان های خود را با این مخلوط مسواک بزنید.

استفاده از این خمیر خانگی را به چند بار در هفته محدود کنید، زیرا استفاده بیش از حد می تواند مینای دندان شما را فرسایش دهد.

4. میوه و سبزیجات بخورید

رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات ممکن است هم برای بدن و هم برای دندان شما مفید باشد.در حالی که آنها جایگزینی برای مسواک زدن آنها نیستند، میوه ها و سبزیجات ترد و خام می توانند به پاک کردن پلاک هنگام جویدن کمک کنند.

توت فرنگی و آناناس دو میوه ای هستند که ادعا می شود به سفید شدن دندان های شما کمک می کنند.

توت فرنگی

سفید کردن دندان ها با مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین یک درمان طبیعی است که توسط افراد مشهور محبوب شده است.طرفداران این روش ادعا می کنند که اسید مالیک موجود در توت فرنگی تغییر رنگ روی دندان های شما را از بین می برد، در حالی که جوش شیرین لکه ها را از بین می برد.

با این حال، این درمان به طور کامل توسط علم پشتیبانی نشده است.در حالی که توت فرنگی ممکن است به لایه برداری دندان های شما کمک کند و آنها را سفیدتر نشان دهد، اما بعید است که به لکه های روی دندان شما نفوذ کند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین در مقایسه با محصولات سفید کننده تجاری، تغییر رنگ بسیار کمی در دندان ایجاد می کند .اگر تصمیم دارید این روش را امتحان کنید، استفاده از آن را به چند بار در هفته محدود کنید.

علی‌رغم مطالعات نشان می‌دهد که خمیر توت‌فرنگی و جوش شیرین تأثیر حداقلی بر مینای دندان دارند، استفاده بیش از حد می‌تواند باعث آسیب شود.

برای استفاده از این درمان، یک توت فرنگی تازه را له کنید، آن را با جوش شیرین ترکیب کنید و مخلوط را روی دندان های خود بکشید.

آناناس

برخی ادعا می کنند که آناناس می تواند دندان ها را سفید کند.یک مطالعه نشان داد که ژل ساخته شده با بروملین، آنزیمی که در آناناس یافت می شود، می تواند در مقایسه با گروه کنترل به حذف لکه های دندان کمک کند.

با این حال، شواهدی وجود ندارد که خوردن آناناس همان اثر را ایجاد کند.

5. از ایجاد لکه دندان قبل از ایجاد آن جلوگیری کنید


در حالی که با افزایش سن، دندان های شما به طور طبیعی زرد می شوند، برخی موارد می توانند به جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان های شما کمک کنند.
قهوه، شراب قرمز، نوشابه و توت‌های تیره برای لکه‌کردن دندان‌ها بدنام هستند.

این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل از آنها اجتناب کنید، اما باید مدت زمان تماس این مواد با دندان های خود را محدود کنید.

در صورت امکان، نوشیدنی هایی بنوشید که دندان ها را از نی لکه دار می کنند تا از تماس مستقیم با دندان های خود جلوگیری کنید.

علاوه بر این، تقریباً 60 دقیقه پس از مصرف یکی از این غذاها یا نوشیدنی ها، دندان های خود را مسواک بزنید تا تأثیر آن ها بر رنگ دندان هایتان محدود شود.

علاوه بر این، از سیگار کشیدن و جویدن تنباکو خودداری کنید، زیرا هر دو می توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند .

مصرف قند خود را محدود کنید

اگر می خواهید دندان های سفیدتری داشته باشید، مصرف قند خود را کاهش دهید.رژیم غذایی سرشار از قند از رشد استرپتوکوک موتانس، نوع اولیه باکتری که باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه می شود، حمایت می کند.

هنگامی که یک غذای شیرین مصرف می کنید، حتما دندان های خود را به سرعت مسواک بزنید.

مقدار زیادی کلسیم در رژیم غذایی خود دریافت کنید

برخی از تغییر رنگ دندان ها به دلیل فرسایش مینای دندان و نمایان شدن عاج زیرین که زرد است، ایجاد می شود. بنابراین، هر کاری که برای تقویت مینای دندان انجام دهید، به سفید ماندن دندان‌هایتان کمک می‌کند.

غذاهای غنی از کلسیم، مانند شیر، پنیر و کلم بروکلی ممکن است به محافظت از دندان در برابر فرسایش مینای دندان کمک کنند .

6. ارزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دست کم نگیرید

در حالی که برخی از تغییر رنگ دندان ها به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می شود، این تا حد زیادی در نتیجه تجمع پلاک است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می تواند با کاهش باکتری ها در دهان و جلوگیری از تجمع پلاک به دندان های شما کمک کند سفید بمانند.

خمیر دندان به آرامی لکه های روی دندان های شما را می مالد و نخ دندان باکتری هایی که منجر به ایجاد پلاک می شوند را از بین می برد (25).

تمیز کردن منظم دندان همچنین می تواند به تمیز و سفید ماندن دندان های شما کمک کند.

روش های دیگری که ثابت نشده اند


چند روش طبیعی دیگر برای سفید کردن دندان وجود دارد، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات ایمن یا موثر بودن آنها وجود ندارد.

برخی از روش های اثبات نشده عبارتند از:

زغال چوب فعال. ظاهراً مسواک زدن با زغال پودر شده سموم را از دهان بیرون می‌کشد و لکه‌ها را از روی دندان‌ها پاک می‌کند، اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که این احتمالاً بی‌اثر است.
خاک رس کائولن. طرفداران این روش ادعا می کنند که مسواک زدن با خاک رس به حذف لکه ها از روی دندان ها کمک می کند.
پوست میوه. گفته می ش مبنی بر اینکه استفاده از سرکه سیب به عنوان دهانشویه به سفید شدن دندان ها کمک می کند وجود ندارد. برعکس، مینای دندان را ضعیف می کند و ممکن است پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
طرفداران این روش ها ادعا می کنند که آنها دندان ها را به میزان قابل توجهی سفیدتر می کنند، اما هیچ مطالعه ای کارایی آنها را ارزیابی نکرده است. این همچنین به این معنی است که آنها برای عوارض جانبی هنگام استفاده روی دندان آزمایش نشده اند.

مسواک برقی را امتحان کنید

بهترین راه برای سفید کردن دندان ها با از بین بردن لکه ها، خمیر دندان سفید کننده و مسواک برقی است. برای نتایج چشمگیرتر، بهترین روش سفید کردن دندان، یک سینی ژل سفید کننده سفارشی است. در حالی که بسیاری از مردم به دنبال درخشان ترین لبخندی هستند که می توانند به آن برسند اما دندان های سفیدتر در واقع برابر با دندان های سالم تر نیستند.

شما ممکن است خودتان قادر باشید تا از لکه های روی دندان و تیرگی و کدر شدن دندان ها رهایی یابید. انواع خمیر دندان ها می تواند کمک بسزایی در روشن تر شدن رنگ دندان ها کمک کند . حتی برخی از داروهای قدیمی می توانند کمک بسزایی در کاهش تیرگی دندان ها داشته باشد . این روزها محصولات مختلف سفید کننده در قفسه دارو خانه ها موجود است . خمیر دندان ها حاوی مواد شیمیایی هستند که به برداشتن لکه ها از سطح دندان کمک می کند . اگر لکه عمیقی وجود دارد شما می توانید به یک دندان پزشک مراجعه کنید.

راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید پس از زرد شدن دندان‌ها، از تعویض خمیر دندان و دهان‌شویه گرفته تا قرار ملاقات‌های بهداشتی دندان، به سفید شدن مجدد دندان‌ها کمک کنید.

بسته های سفید کننده دندان

بسته های خانگی سفید کننده دندان ها که حاوی دهان شوی است می تواند لکه های سطحی را برطرف کند و رنگ دندان ها را به صورت طبیعی تغییر دهد. اگر فردی دندان های قهوه ای و کدری دارد این بسته های خانگی سفید کننده می تواند در کاهش لکه های قهوه ای که بر سطح دندان وجود دارد تاثیر بگذارد .

نوار دندان

نوار های دندان که دندان ها را سفید می کنند باعث می شوند از شر تیرگی دندان ها راحت شوید . این نوارها بسیار نازک هستند و با لایه ای از ژل پوشیده شده است . نحوه استفاده از این نوارها به این صورت است که شما می توانید به مدت یک هفته یا بیشتر به مدت چند دقیقه این نوارهای حاوی ژل را بر روی دندانتان بمالید . این نوارها اثر خود را در طی چند روز ظاهر می کند . استفاده از این نوارها بسیار آسان است و هر فرد قادر است براحتی از این نوارها استفاده کند .البته اثر خمیر دندان ها برای حذف لکه ها بسیار بیشتر از ژل ها و نوار ها است.

برای داشتن دندانهای سفید نباید سیگار بکشید

با افزایش سن مینای دندان تحلیل می رود . اگر شما هنگام خوردن انواع غذا ها و نوشیدنی ها مراقبت کنید اثر سفید شدن دندان ها را تا یک سال متوجه می شوید .

سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی مضر است بلکه از بدترین عواملی است که باعث تغییر رنگ دندان ها می شود . دخانیات باعث ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان ها و نفوذ آن ها در شیارها و مینای دندان میشود . لکه های توتون و تنباکو به سختی از سطح دندان ها خارج می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha