سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89879

شاید شنیده باشید که می گویند در سرما هیچ میکروبی زنده نمی ماند. اگر اینطور است پس چرا دقیقا در زمستان است که مبتلا به سرماخوردگی وآنفلوآنزا می شویم؟

سلامت نیوز : شاید شنیده باشید که می گویند در سرما هیچ میکروبی زنده نمی ماند. اگر اینطور است پس چرا دقیقا در زمستان است که مبتلا به سرماخوردگی وآنفلوآنزا می شویم؟

به نظر شما آیا این حرف،پایه علمی دارد یا صرفا از تصورات اشتباه عامیانه ریشه گرفته است؟شاید کمی دقیقتر که بشویم،با خودمان بگوییم این حرف چندان هم بی ربط نیست چون همه برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی مان، آنها را توی یخچال و در فضایی سرد نگه می داریم؛پس چرا در زمستان سرما می خورم؟میکروب چیست؟میکرو بها ارگانیسم های زنده ای هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند ولی مانند تمامی موجودات دیگر نفس می کشند و نیازبه غذا، آب، چربی، قند، ویتامین و مواد غذایی دارند. گمان نکنید از فضا آمده اند.

میکروبها هم موجوداتی کاملا زمینی هستند که انواع گوناگونی دارند و هر یک برای زنده ماندن به درجه حرارت خاصی نیاز دارند تا بتوانند تکثیرشوند و این دمای ایده آل برای اکثریت آنان بین 10 تا 50 درجه بالای صفر است. بالاتر از این دما تقریبا امکان زندگی برای هیچ میکروبی وجود ندارد و در دمای پایینتر از 10 درجه سانتی گراد هم رشد و تکثیر میکروبها کند می شود و تعداد میکروبها هم کمتر می شود.به عبارت دیگر می توان گفت میکروب ها نیز مانند برخی حیوانات، هوا که سرد می شود به خواب زمستانی می روند و وقتی شرایط و دمای محیط مناسب شد، رشد خود را آغاز می کنند.چرا زمستان ها سرما می خوریم؟ میکروب ها و ویروس ها در هوای سرد به خواب زمستانی می روند و رشد و تکثیرشان کند می شود اما این به آن معنی نیست که از بین می روند و در زمستان وجود ندارند.آنها همه جا هستند و تنها کافی است به ارگانهای داخلی بدنتان نفوذ پیدا کنند.آنجاست که در دمای 37 درجه سانتی گراد دوباره بیدار می شوند و رشد و تکثیر خود را از سر می گیرند.

فراموش نکنید اگرچه در زمستان شما هم احساس سرما می کنید ولی دمای بدن شما بسیار بالاتر از دمای بیرون است.باید سعی کنید با شستن دست ها و رعایت بهداشت ومصرف کافی ویتامین ها خودتان را از شرمیکروب ها در امان نگه دارید.
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha