سرما عوارض متعددی را در افراد به وجود می‌آورد؛ به همین دلیل در مشاغلی كه در معرض هوای آزاد قرار دارند، برای جلوگیری از عوارض ناشی از سرما، باید اسباب و وسایل گرم كردن افراد شاغل، فراهم باشد.

دكتر خسرو صادق‌نیت، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران و متخصص طب كار در گفت‌وگو با ایسنا سردی هوا را یكی از عوامل آسیب رسان به شاغلانی دانست كه در معرض هوای آزاد قرار دارند و گفت: در این مشاغل استفاده از لباس‌های گرم چند لایه توصیه می‌شود؛ به گونه‌ای كه این لباس‌های چندلایه باید قابل كنترل بوده و با تغییر محیط، امكان اضافه و كم كردن پوشش ‌به آسانی برای فرد فراهم باشد. همچنین بهتر است لایه بیرونی پوشش این افراد حالت بادگیر داشته باشد.

رییس بیمارستان بهارلو در این باره ادامه داد: همچنین استفاده از نوشیدنی‌های گرم و استراحت‌های كوتاه در یك مكان گرم برای این مشاغل ضروری است.

صادق نیت با اشاره به احتمال ایجاد سرمازدگی در افراد گفت: در سرمازدگی گرم كردن فوری فرد توصیه نمی‌شود؛ بلكه گرم كردن فرد باید طی یك پروسه‌ تدریجی انجام شود.

وی با بیان این كه در مشاغل مختلف، نوع عامل‌ آسیب رسان، شدت مواجهه با آن و همچنین مدت زمانی كه فرد با آن ماده در تماس است در شدت و ضعف آسیبی كه به فرد شاغل می‌رسد، موثرند، افراد شب كار و فعالان مشاغل دارای شیفت‌های كاری غیرمعمول را از آسیب‌پذیرترین گروه‌های شغلی عنوان و خاطرنشان كرد: در شیفت‌های كاری غیرمعمول، بدن فرد مستعد خواب است نه فعالیت؛ به همین دلیل توانایی عملكرد فرد از نظر دقت و سرعت انجام كار كاهش پیدا می‌كند، در نتیجه احتمال خطا و همچنین بروز سوانح به علت خواب آلودگی زیاد است.

دكتر صادق نیت در ادامه افزود: در شیفت‌های كاری شب، ممكن است بعضی از بیماری‌های خاص در افراد تشدید شود. به عنوان مثال، در افراد مبتلا به صرع یا تشنج در صورت محرومیت از خواب، احتمال بروز حملات بیشتر می‌شود. همچنین شیفت‌های كاری شب در بیماران دیابتی، برنامه‌ تنظیم قند خون و داروهای مصرفی را مختل می‌كند. به طور كلی شیفت‌های غیرمعمول كاری در بعضی بیماران هم برای خود فرد و هم برای دیگران خطرساز است.

این متخصص طب كار با اشاره به عوارض شب كاری به ایسنا گفت: افرادی كه به مدت چندین سال شیفت‌ كاری شب دارند، در صورتی كه برنامه‌ كاری آنها خوب تنظیم نشود، بیشتر از سایرین در معرض سكته‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند.

دكتر صادق نیت در رابطه با برنامه‌ریزی شیفت‌های كاری گفت: با توجه به احتمال بروز خطا و اشتباه و همچنین ایجاد سانحه در شیفت‌های كاری شب، میزان كاری كه از فرد درخواست می‌شود، كمتر است؛ به همین نسبت ایمنی بیشتری برای وی در نظر گرفته می‌شود.

این متخصص طب كار با اشاره به اینكه 20 تا 30 درصد شاغلان، شیفت كار هستند، ادامه داد: برنامه‌ریزی شیفت‌های كاری باید با توجه به نیاز كار و توانایی‌های فرد تنظیم شود. همچنین در این برنامه‌ریزی، افراد مبتلا به بیماری‌های خاص كه شیفت‌های كاری شب ‌در آنها خطرات جدی ایجاد می‌كند باید شناسایی شوند و شیفت‌های كاری كمتری به آنها اختصاص داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha