نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که مغز زنان مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر توانایی پاسخ به تحریکات درد را ندارد.

به گزارش مهر، یکی از عملکردهای مغز آماده سازی درد و ارائه یک پاسخ حسی مناسب به تحریکات درد است. اکنون گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا که نتایج تحقیقات خود را در مجله Journal of Neuroscience منتشر کرده اند با کمک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز 14 زن مبتلا به "سندروم روده تحریک پذیر" (Ibs) و 12 زن سالم کشف کردند که در مغز زنان مبتلا به این بیماری مکانیزم پاسخ به تحریکات درد عمل نمی کند.

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع گوارشی است که ویژگی اصلی آن بروز دردهای  ناحیه شکمی است. در بیماران مبتلا به سندروم Ibs درد با حساسیت بیشتری نسبت به دیگران درک می شود.

به گفته این محققان، حساسیت بیش از حد زنان مبتلا به Ibs با ناتوانی کنترل مکانیزمهای متعادل کننده درد که مقر آنها در مغز است، مرتبط است.

در زنان سالم فعالیت فضاهای مغزی مرتبط با درد از جمله فضای جزیره ای، بادامه و مدار آنسفالیک در مرحله انتظار درد به صورت یک متعادل کننده عمل می کنند. این درحالی است که در زنان مبتلا به این بیماری هیچ تعادل پاسخ حسی اتفاق نمی افتد و فعالیت مغزی هم در فاز انتظار درد و هم در فاز تحریک سازی افزایش می یابد.

این دانشمندان معتقدند که با شناسایی گیرنده ها و ژنهای مرتبط با این ناهنجاری پاسخ مغزی می توان به روشی آسانتر بیماران مبتلا به این بیماری را تشخیص داد.

در کشورهای صنعتی بین 10 تا 30 درصد از جمعیت بزرگسال از این سندروم رنج می برند که تاکنون هنوز هیچ روش درمانی مشخصی برای آن ارائه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha