كمبود ویتامین D یكی از بزرگترین مشكلات است و بسیاری از افراد از كمبود ویتامین D به عنوان یك ماده غذایی دوم در بدنشان آگاه نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، گر چه كمبود این ویتامین توجه جامعه پزشكی را نیز به خود جلب كرده اما آزمایش درباره تشخیص كمبود ویتامین D مثل آزمایش كلسترول یا آزمایش‌های دیگر، چندان موثر نیست، زیرا داروی گران قیمتی برای جبران كمبود ویتامین D وجود ندارد. بنابراین آگاه سازی مردم در این زمینه تاثیر بیشتری می‌تواند داشته باشد.

در واقع تا زمانی كه قسمت زیادی از پوست بدن در معرض تابش اشعه با ارزش خورشید قرار دارد، خواندن این مقاله ضرورتی ندارد اما در غیر این صورت توصیه می‌شود كه این مقاله را هم اكنون بخوانید.

برای اینكه دریابیم بدن چه مقدار ویتامین D نیاز دارد باید فشار خون را اندازه‌گیری كنیم. متاسفانه تعداد اندكی از پزشكان برای تعیین مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن این كار را انجام می‌دهند.

ویتامین D هنگامی كه در پوست تولید و یا جذب بدن می‌شود، به ویتامین یا پیش زمینه هورمون تبدیل می‌شود كه برای ادامه زندگی ضروری است.

از آن جا كه ویتامین D بعضی از هورمون‌های موفق كلیدی، رشد سلول‌ها و تولید آنزیم‌ها را كنترل می‌كند، یكی از بخش‌های ضروری دستگاه‌ داخلی است و عملكرد ژنتیكی دیگری نیز دارد.

براساس مطالعاتی كه روی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریكا انجام شده،80 تا 90 درصد مردم این كشور مبتلا به كمبود ویتامین D هستند. در مقایسه مردم هاوایی و افرادی كه ساكن مناطق روستایی جنوب شرقی این كشور هستند و در ماه ژوئیه از بیشترین تابش اشعه فرابنفش B نور خورشید بهره‌مندند. لذا از نظر ویتامین D در وضعیت عالی قرار دارند.

افرادی كه دارای پوست تیره هستند و هم چنین افرادی كه در آلاسكا و مناطق شهری شمال شرقی آن زندگی می‌كنند، جزو كسانی هستند كه از نظر ویتامین D در بدترین وضعیت قرار دارند.

تقریبا همه آمریكایی‌ها در فصل‌های زمستان و بهار دچار كمبود ویتامین D می‌شوند.

به گفته دكتر ویلیام بی‌گرانت محقق برجسته آمریكایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و برخورداری از سلامت مطلوب سطح سرم D 25 باید بین 30 تا 40 باشد تا بدن از مطلوب‌ترین مقدار ویتامین D بهرمند باشد.

فهرست بیماری‌های مربوط به ویتامین D طولانی و در حال افزایش است. بیماری‌های استخوان، نرمی استخوان، پوكی استخوان و راشیتیسم از جمله بیماری‌های شایع در اثر كمبود ویتامین D هستند.

نقش ویتامین D تسهیل كردن جذب ویتامین D موجود در مواد غذایی و كمك به سوخت و ساز كلسیم در بدن است. دردهای عضلانی و ضعف یكی دیگر از این بیماری‌هاست حدود 16 نوع سرطان وجود دارد كه ویتامین D در پیشگیری از آنها بسیار موثر است. بیماری‌های دیگر كه ناشی از كمبود ویتامین D هستند، عبارت از ام ‌اس، دیابت ملیتوس نوع اول، آرتریت روماتیسمی مفاصل و نارحتی‌های قلبی می‌باشند.

به گفته پژوهشگران، همچنین كسانی كه از مكمل‌های ویتامین D مصرف می‌كنند اگر مقدار زیادی از این مكمل‌ها استفاده كنند، خطرناك است.

علاوه بر این، مطالعات جدید در فنلاند نشان داده است؛ كسانی كه سطح سرم ویتامین D آنها در حد متوسط است در مقایسه با كسانی كه سطح سرم ویتامین D آنها بالاتر یا كمتر از میزان متوسط است كمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌گیرند. به غیر از نور خورشید به عنوان منبع كسب این ویتامین، اشعه فرابنفش B مصنوعی و مكمل‌ها، از جمله راه‌حل‌های كاربردی دیگر برای تامین این ویتامین هستند.

بهترین منبع غنی از ویتامین D هم به لحاظ كیفی و هم به لحاظ قابلیت جذب ماهی است. البته نه همه ماهی‌ها بلكه ماهی‌های خونسرد اقیانوس مانند ماهی آزاد، ساردین، حشینه (از خانواده كلیكاها) و ماهی ماكرو (گورماهی) بسیار عالی هستند. شیر و آب پرتقال را نیز اكنون با ویتامین D غنی می‌كنند. برای آن كه ویتامین D بیشتری از ماهی بدست آوریم، باید پوست و چربی زیر پوست اطراف باله‌ها و دم آن را مصرف كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha