سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9584

دندانپزشكان توصیه می‌كنند، مردم با هر نوبت مسواك زدن از نخ دندان هم استفاده كنند.

این متخصصان تاكید می‌كنند، مسواك زدن تنها یك چهارم سطح جانبی هر دندان را تمیز می‌كند و بقیه سطح مسواك نخورده كه اغلب موجب پوسیدگی دندان ها می‌شود از نظر پنهان می‌ماند.

رئیس‌انجمن دندانپزشكان عمومی سازمان نظام پزشكی‌اصفهان در این‌باره گفت:‪۶۰‬تا ‪ ۷۰‬درصد از فرسودگیهای دندانها، بین دندانی است، كه باكتریهای موجود در آنها موجب پوسیدگی و فرسودگی ریشه دندانها می‌شود.

دكتر "كوروش رحیمی" به ایرنا گفت:استفاده از نخ دندان ‪ ۶۰‬درصد میزان پوسیدگی دندان را كاهش و ‪ ۴۰‬درصد پاكیزگی دندان را افزایش می‌دهد.

وی با تاكید بر این كه هرگونه بی‌توجهی به سلامت دندان باعث بروز دیگر بیماری‌ها می‌شود، گفت: مسواك زدن، تنها سطح دندانها را تمیز می‌كند در حالی كه نخ دندان بین دندانها را كه آسیب بیشتری به دندانها وارد می‌كند تمیز و از هرگونه آلودگی پاك می‌كند.

رحیمی، یادآور شد: در صورت بی‌توجهی به نگهداری دندانها باید برای درمان دندانها هزینه سنگین تری را متحمل شد.

دكتر" محمد علی ساعی" كارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان نیز گفت :استفاده از نخ دندان جهت تامین سلامت لثه‌ها امری ضروری می‌باشد، و كسانی‌كه از نخ دندان جهت نظافت بین دندان‌ها استفاده نكنند، ممكن است دیر یا زود دچار بیماری لثه شوند.

وی با اشاره به اینكه استفاده از نخ دندان می‌تواند سبب كاهش بوی دهان شود، افزود: بسیاری از دندان‌هایی كه به مرحله كشیدن می‌رسد، به‌علت استفاده نكردن از نخ دندان‌است، بنابراین تاكید می‌شود با هر نوبت مسواك و در صورت عدم امكان، حداقل یكبار در شبانه‌روز این عمل انجام شود.

وی افزود: بیماری‌های دهان ودندان دومین بیماری شایع بعد از سرماخوردگی كودكان است ، بنابراین باید آنان از همان ابتدای كودكی با استفاده از نخ دندان آشنا شوند و بعد از مسواك آن را انجام دهند.

وی با بیان اینكه استفاده از خلال، سوزن و چوب كبرت به علت آسیب رساندن به لثه وسیله مناسبی برای تمییز كردن دندان‌ها نمی‌باشد، توصیه كرد: برای تمیز نمودن دندان‌ها از نخ‌های مخصوصی كه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha