شیرخوارانی كه به هر دلیل از شیرخشك‌های بدون چربی یا كم چرب تغذیه می‌شوند، معمولا زمینه كمبود ویتامین A را دارند.

دكتر انصاری، متخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: سوپ‌های سبزی باید در رژیم غذایی چنین شیرخوارانی بعد از 6 ماهگی گنجانیده شود.

وی افزود: كاروتنوئید پیش‌ساز ویتامین A و شامل دو ویتامین A متصل به هم است. این ماده در سبزیجات و میوه‌های زرد رنگ و سبز (مانند اسفناج و هویج) وجود دارد. همچنین در تشكیل ماده رنگی سلول‌های چشم كه وظیفه دید در شب را برعهده دارد، نقش دارد.

انصاری یادآور شد: ویتامین A وظایف فیزیولوژیك مهم دیگری نظیر افزایش مقاومت بدن، تقویت سیستم ‌ایمنی، نرمی پوست، رشد طبیعی مو، اسپرماتوژنز (تولید و تكامل اسپرم در مردان) را برعهده دارد.

این متخصص تغذیه تصریح كرد: فرم گیاهی این ویتامین در سبزیها و برخی از میوه‌ها به فراوانی یافت می‌شود و غالبا در جوامع در حال پیشرفت و خانواده‌های كم درآمد تامین این ویتامین از طریق دریافت صنایع گیاهی است.

وی یادآور شد: این خانوارها به دلایل گران بودن منابع حیوانی تامین كننده ویتامین A و نیز چربی غیراشباع و كلسترول موجود در این منابع از مصرف این گونه مواد غذایی پرهیز یا كمتر از آنها مصرف می‌كنند. در نهایت احتمال كمبود این ویتامین در آنها وجود دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha