یك متخصص چشم در مورد عوارض جراحی در درمان پف آلودگی چشم‌ها گفت: باز ماندن بیش از حد پلك‌ها در خواب، برگشت لبه‌ پلك‌ به سمت خارج و زخم قرنیه می‌تواند از عوارض جراحی در درمان پلك‌های پف آلود باشد.

پف آلودگی پلك‌ها می‌تواند نشانه‌ای از پركاری تیروئید و كم كاری كبد باشد

دكتر سید محمدعلی معلم، متخصص چشم و فوق تخصص پلك و چشم اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: پف آلودگی یا متورم شدن پلك‌ها كه اصطلاحا "پلك كیسه‌ای" نامیده می شود، ناشی از تجمع موضعی مایعات یا وارد شدن چربی‌های حدقه چشم به اطراف پلك‌هاست.

وی درباره‌ علل جمع شدن مایعات در اطراف پلك‌ها گفت: پركاری تیروئید و كم كاری كبد در متورم شدن و پف آلودگی پلك‌ها نقش موثری دارند. همچنین نفروز كلیوی و ورم آنژیونوروتیك نیز از عوامل موثر در پف آلودگی پلك‌ها هستند. به طور كلی تجمع مایعات در اطراف پلك‌ها معمولا ناشی از برخی بیماری‌های عمومی است.

دكتر معلم در این باره ادامه داد: برخی موارد طبیعی مانند احتباس مایعات در روزهای قبل از شروع عادت ماهیانه در زنان سبب ایجاد حالت پف آلودگی و متورم شدن پلك‌ها می‌شود. همچنین در مواردی كه سر برای مدتی پایین‌تر از بدن قرار گیرد به طور موقتی پلك‌ها متورم می‌شوند كه این حالت بلافاصله با بازگشت بدن به حالت عادی از بین می‌رود.

این متخصص چشم در توضیح شل شدن پوست پلك‌ها نیز گفت: براثر شل شدن پوست پلك حالتی شبیه به تورم در پلك‌ها ایجاد می‌شود كه این امر معمولا وابسته به سن است. اما، در موارد مشابه در افراد جوان‌تر معمولا زمینه‌های فامیلی و ارثی دخالت دارند.

دكتر معلم با اشاره به فتق چربی از حدقه‌ چشم به پلك و ایجاد تورم در پلك‌ها گفت: بین حدقه‌ چشم و پلك، غشا محافظ محكمی وجود دارد كه در برخی موارد منافذ بزرگتر از معمول فتق چربی از حدقه به پلك را میسر می‌سازد. به طور كلی وارد شدن چربی حدقه به پلك‌ معمولا از منافذ طبیعی كه برای ورود عضلات و عروق وجود دارد، صورت می‌گیرد.

وی درمورد درمان پف آلودگی و تورم پلك‌ها گفت: در مواردی كه پف آلودگی پلك‌ها با بیماری خاصی همراه است معمولا با درمان بیماری اصلی، مشكل تورم پلك‌ها نیز از بین می‌رود. اما، اگر بیماری به مدت زیادی ادامه داشته باشد، این موضوع سبب شل شدن پوست پلك‌ها می‌شود كه بعد از درمان بیماری اصلی این عارضه در پلك‌ها باقی می‌ماند و ممكن است برای درمان به جراحی نیاز باشد.

این متخصص چشم در این باره ادامه داد: شل شدن پوست پلك‌ها در موارد خفیف با كرم‌های پوستی قابل درمان است. در موارد فتق چربی نیز ممكن است با استفاده از همین كرم‌ها قابل درمان باشد. اما در صورت پیشرفت عارضه درمان در هر دو مورد جراحی است.

وی با اشاره به این كه عدم درمان پف آلودگی پلك‌ها عوارضی برای چشم ندارد، افزود: عدم درمان تورم و پف آلودگی پلك‌ها عوارضی برای چشم ایجاد نخواهد كرد. این در حالی است كه افزایش وزن پلك‌ها باعث ایجاد خستگی چشم در هنگام كار با چشم است. پف آلودگی شدید كه با شل شدن بیش از حد پوست همراه است می‌تواند میدان بینایی فوقانی را نیز مختل كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha