دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9886

رئیس مركز تحقیقات چشم پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: مواد شوینده و رنگ‌بر از جمله خطرناك‌ترین مواد شیمیایی برای چشم به شمار می‌روند كه در موارد شدید حتی منجر به نابینایی می‌شوند.

دكتر علی صادقی طاری در گفتگو با ایسنا ، درباره آسیب‌های ناشی از مواد شوینده در چشم گفت: تنها ماده‌ بی‌خطر برای چشم، آب سالم و بدون هیچ‌گونه آلودگی است.

انواع مواد شیمیایی در درجه‌های مختلف به چشم آسیب می‌رسانند كه مواد شوینده و رنگ‌بر از جمله خطرناك‌ترین مواد برای چشم به شمار می‌روند.

وی با اشاره به عوارض ناشی از تماس مواد شوینده با چشم ادامه داد: مواد شوینده در صورت تماس با چشم به سرعت قرنیه را زخم كرده و حتی در موارد شدید می‌توانند به سوراخ شدن كره چشم منجر شوند.

دكتر صادقی طاری ادامه داد: مواد شوینده همچنین می‌توانند باعث ایجاد زخم‌های شدید در پلك شده و چسبندگی‌های كره‌ چشم و پلك را به همراه داشته باشند. آسیب ناشی از این مواد ممكن است آن قدر جدی باشد كه بینایی به طور كامل از بین برود.

این چشم ‌پزشك توصیه كرد: در صورت تماس مواد شوینده یا هر ماده‌ شیمیایی دیگر با چشم باید بلافاصله چندین بار چشم در آب ، باز و بسته شود تا آن ماده از چشم خارج شود. در صورت باقی ماندن ماده‌ شیمیایی در چشم در فاصله‌ زمانی مراجعه‌ مصدوم به چشم پزشك، آسیب ناشی از این مواد شدیدتر می‌شود.

وی افزود: آسیب‌های وارد به چشم از نظر زمانی و مالی بسیار هزینه ‌بر است و همچنین آسیب روانی شدیدی در پی دارد ، بنابر این پیشگیری از آن بسیار ضروری است.

دكتر صادقی در پایان با تاكید بر استفاده از عینك‌های حفاظتی هنگام كار با مواد شوینده و شیمیایی گفت: باید این مواد دور از دسترس اطفال نگهداری شوند. همچنین مواد شوینده و نظافتی در حداقل غلظت استفاده شوند؛ چرا كه هرچه میزان غلظت آنها بیشتر باشد آسیب ناشی از آن شدیدتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha